CICLISME

El Tour aposta per les llambordes i la innovació amb les muntanyes

L'organització de la prova ciclista ha presentat el recorregut de l'edició del 2018

El Tour de França ha presentat aquest matí el recorregut de l'edició del 2018, que aposta per l'asfalt de llambordes -serà el més extens en aquesta superfície des del 1980- i explorar nous ports, com el Portet als Pirineus i La Rosier als Alps. El Portet serà, a més, la meta d'una etapa de tot just 65 quilòmetres, un format inèdit al Tour des de fa més de 30 anys per a una jornada d'alta muntanya. L'organització, que ha aconseguit reduir a 8 el número de membres de cada equip, espera que amb aquest traçat pugui atenuar una mica el poder que els últims anys ha exercit l'equip Sky i el cap de files Chris Froome. El britànic aspirarà el proper any a aconseguir la seva cinquena victòria i igualar així a Jacques Anquetil, Eddy Merckx, Bernard Hinault i Miguel Indurain. La ronda gala començarà el 7 de juliol a Noirmontier, que es convertirà en la quarta illa en acollir la sortida de la cursa, després de l'Irlanda, el Regne Unit i Còrsega; i tindrà tres arribades en alta muntanya i altres tantes etapes muntanyoses però amb final en baixada.

Després d'una travessia accidentada per la Bretanya, una contrarellotge per equips de 35 quilòmetres el tercer dia, una etapa amb un final al Mur de Bretanya -que es pujarà dues vegades en els 16 últims quilòmetres, la segona en la meta- i una altra accidentada a Quimper, el Tour posarà rumb a l'est, on l'espera una etapa amb 21,7 quilòmetres repartits en 15 sectors empedrats a la París-Roubaix, localitat que acollirà el final. Els organitzadors no han volgut que acabés en el velòdrom, tradicional meta de "l'infern del nord". Per donar més picant a aquesta primera setmana, els organitzadors han introduït una novetat, una bonificació intermèdia d'1, 2 i 3 segons per als tres primers que passin per un punt emblemàtic de cadascuna de les 8 primeres etapa en línia. Després de la primera jornada de descans, la cursa afrontarà la primera etapa alpina, amb meta a 10 quilòmetres d'haver ascendit el Grand Bornand -amb ascens a Gières -cim que entra en el circuit per primera vegada-, avantsala de la inèdita arribada a La Rosière, primer final en alta muntanya -17,6 quilòmetres al 5,8% de desnivel-, i les 21 corbes de l'Alpe d'Huez.

Abans d'afrontar-les, els ciclistes hauran d'ascendir la Madelaine i la Croix de Fer en una clàssica jornada alpina. La travessia del massís central, on destaca una meta en el aeròdrom de Mende, i una nova jornada de descans a Carcassona, portarà als corredors fins als Pirineus, amb una primera etapa clàssica d'alta muntanya que discorrerà durant 18 quilòmetres per Espanya, en el port del Portillon, l'únic pas fora de França de l'edició. La meta estarà a 10 quilòmetres del cim. L'endemà, mentre a Rússia es disputi la final del Mundial de futbol, el Tour viurà l'etapa de muntanya més curta dels darrers 30 anys, tot just 65 quilòmetres sense un respir, amb els ascensos a Peyragudes, Val Louron i, sobretot, l'inèdit Portet, que el director de la cursa, Christian Prudhome, ha batejat com "El nou Tourmalet".

Amb els seus 2.215 metres serà el cim del Tour, una nova joia que els organitzadors volen sumar a la col·lecció de mites, per al que la carretera que porta fins dalt ha estat totalment asfaltada. L'endemà pujaran l'autèntic Tourmalet, després l'Aspin i abans que l'Aubisque. Sense descans, afrontaran el penúltim dia de carrera una contrarellotge al País Basc francès de 31 quilòmetres que no paren de pujar i baixar, amb quatre cotes, l'última d'elles, Pinodieta, amb trams de el 21% de desnivell. El Tour no havia passat per Iparralde des de feia 12 anys i entre Sant-Pée-sur-Nivelle i Espelette deixaran vista per a sentència la general per al passeig triomfal del guanyador pels Camps Elisis.

Més continguts de