Ciclisme

Una bicicleta amb motor, el primer cas confirmat de 'dopatge mecànic'

La belga Femke Van den Driessche, que es va retirar en l'última volta per "una avaria mecànica", hauria utilitzat una bicicleta adaptada durant el Mundial sub-23 de ciclocròs

Fa anys que s'ha estès la sospita, però no ha sigut fins a aquest cap de setmana que la Unió Ciclista Internacional (UCI) no ha pogut confirmar el primer cas de "dopatge mecànic" –o tecnològic–. Implica la belga Femke Van den Driessche, una de les participants del Mundial sub-23 de ciclocròs que s'està celebrant al seu país, a la localitat de Heusden-Zolder, que suposadament hauria participat amb un motor integrat a la bicicleta que li facilitava el pedaleig. L'atleta va explicar que la bicicleta no era seva. "Era la bicicleta d'un amic, idèntica a la meva. Me l'ha donat per error un dels mecànics", va explicar en una entrevista amb la cadena belga Sporza.

"No era la meva bicicleta. Era d'un amic, i un mecànic me l'ha donat per error"

Femke Van den Driessche Ciclocròs

Van den Driessche va ampliar les seves explicacions. Assegura que aquest amic seu es va entrenar amb ella dissabte per fer un reconeixement al circuit i va deixar la bicicleta al costat del camió de l'equip. Per error, va ser la que li van cedir per competir.

La UCI va confirmar diumenge que s'havia obert una investigació sobre el cas i la Reial Lliga Velocipèdica Belga va posar nom a l'afectada. Van den Driessche era una de les favorites en la categoria sub-23, tot i que va abandonar la prova al·legant una avaria mecànica en l'última volta, quan ocupava l'onzena posició.

El reglament de la UCI castiga amb la desqualificació i una suspensió d'un mínim de sis mesos la corredora que hagi adaptat la bicicleta. A més, hi afegeix una multa d'entre 100.000 i un milió de francs suïssos (90.000 euros i 902.000 euros).

L'altra conseqüència del cas afecta la marca de bicicletes Wilier Triestina, que a través d'un comunicat ha amenaçat d'emprendre accions legals contra els responsables del presumpte frau tecnològic, "amb la finalitat de salvar el bon nom i imatge de la companyia", que té més de 110 anys d'història. "Estem literalment commocionats. És inacceptable que la fotografia d'una bicicleta nostra estigui voltant per tots els mitjans internacionals per un fet desafortunat. Treballem cada dia per portar al món la qualitat dels nostres productes i saber que Wilier Triestina ha sigut vilment manipulada, ens produeix molta tristesa", ha declarat el conseller delegat de la companyia, Andrea Gastaldello.

Sospites anteriors

El món del ciclisme ha rebut la notícia com un altre cop moral, però l'entén com la confirmació d'una nova fórmula de dopatge de què ja fa anys que se sospitava. Una de les primeres actuacions que va aixecar dubtes va afectar Fabian Cancellara durant la París-Roubaix l'any 2010. Es va acusar el suís d'haver integrat un motor elèctric al quadre de la bicicleta, sota el seient, que explicaria el canvi de ritme amb què va passar a dominar la prova.

Després de la setena etapa de la Vuelta a Espanya també es va especular sobre l'ús d'algun tipus de motor en la bicicleta de Ryder Hesjedal. Quan el canadenc va caure en un revolt, la bicicleta va començar a fer unes voltes que van generar la sensació que la roda girava sola, sense pedaleig. L'acció podria explicar-se, però, des d'una perspectiva física, únicament.

El diari francès 'L'Équipe', però, fa temps que denuncia una situació que la UCI s'ha vist incapaç de detectar fins ara. Després de les acusacions contra Cancellara, Jean Wauthier, cap de la comissió tècnica, va admetre que la UCI s'havia de posar les piles "en els controls de les bicicletes". 

Més continguts de