DAKAR 2012
Esports 29/12/2011

D'Argentina al Perú, passant per Xile: 8.373 quilòmetres d'emocions

Els pilots creuaran Amèrica del Sud d'est a oest durant 14 etapes, en una nova edició del Dakar en què caldrà dosificar més que mai les forces per arribar a Lima

Nuria García
6 min

BarcelonaEl recorregut del Dakar 2012, que per quart cop recorrerà terres argentines i xilenes, exigirà els pilots més esforç, però sobretot dosificació. A diferència d'edicions anteriors, les últimes jornades no seran un tràmit, tot el contrari. De l'1 al 15 de gener, els pilots lluitaran fent una diagonal de més de 8.300 quilòmetres que travessa el continent sud-americà per unir Mar de Plata, a l'Argentina, amb Lima, al Perú, passant per Xile. Aquí us expliquem a què hauran de fer front, etapa a etapa.

ETAPA 1: Diumenge 1 de generMar de Plata-Santa Rosa de la Pampa.

(Enllaç: 796 quilòmetres; especial 60 quilòmetres)

Per a la curta especial d'escalfament, els pilots tindran dret a un paisatge de platja, on les dunes serviran de primer test. Amb aquest modest exercici, el rellotge designarà un primer guanyador, i cadascú ja haurà ocupat el seu lloc a la classificació. Després de l'esforç, seguirà un enllaç llarg que s'haurà de cobrir fins a Santa Rosa de la Pampa.

ETAPA 2: Dilluns 2 de generSanta Rosa de la Pampa-San Rafael.

Motos i camions (enllaç: 486 quilòmetres; especial: 295 quilòmetres). Cotxes (enllaç: 486 quilòmetres; especial: 290 quilòmetres)

El despertador sonarà ben d'hora i la ruta per arribar a l'inci de l'especial, llarga. Però el ritme que necessitaran aguantar els pilots en la primera meitat del recorregut, que serà molt ràpida, els mantindrà a un alt nivell de concentració. Després de grans revolts ràpids negociats en un terreny dur, l'ingrés a les dunes disminuirà la marxa. A Nihuil, la sorra té matisos de color gris, com herència d'una intensa activitat volcànica que data de fa alguns mil·lennis.

ETAPA 3: Dimarts 3 de generSan Rafael-San Juan.

Motos (enllaç: 293 quilòmetres; especial: 270 quilòmetres). Cotxes i camions (enllaç: 293 quilòmetres; especial: 208 quilòmetres)

La serralada dels Andes, omnipresent al llarg de tot el Dakar 2012, imposa les seves dificultats als pilots. En l'especial del dia caldrà creuar els rius i evitar els nombrosos sots i pedres que hi haurà pel camí. La robustesa dels mecànics es posarà durament a prova en cas de descens de vigilància. Però l'alçada i els relleus ofereixen a la vegada paisatges sumptuosos, amb tots els matisos possibles de vermell, i petits desafiaments acrobàtics, com una severa pujada on segurament els motoristes acabaran primer.

ETAPA 4: Dimecres 4 de generSan Juan-Chilecito.

(Enllaç: 388 quilòmetres; especial: 326 quilòmetres)

En aquesta jornada, els que se sentin més còmodes podran divertir-se comptant els rius secs que creuaran. Estaran també distrets per admirar els espectaculars canyons de la província de la Rioja, però hauran d'anar molt en compte. En l'especial, ningú podrà instal·lar-se en un ritme de creuer. Ja sigui per petits detalls de navegació o de petits obstacles enganyosos, les ocasions de perdre temps seran nombroses. És probable que, un cop a Chilecito, un o dos dels que optin al títol ja hagin caigut eliminats!

ETAPA 5: Dijous 5 de gener

Chilecito-Fiambalá. Motos (enllaç: 151 quilòmetres; especial: 265 quilòmetres). Cotxes i camions (enllaç: 246 quilòmetres; especial: 177 quilòmetres)

Fins aquí, ningú ha estat indiferent davant les blanques dunes de Fiambalá, on per exemple la sorra va enfonsar desenes de motoristes en la seva primera visita, i que també va ser fatal en dues ocasions per a l'esperança de victòria de Carlos Sainz, en el 209 i el 2011. Aquest any, el recorregut es va desdoblar per oferir un confort de conducció òptim per a tots els vehicles. En moto, els contratemps seran més aviat degut a errades de navegació que a dificultats de pas. També patiran els pilots alguns calfreds circulant per una estreta pista del vessant de la muntanya, abans de començar el sector de les dunes. Totalment diferent, el recorregut reservat a cotxes i camions portarà els pilots per la sorra durant més temps.

ETAPA 6: Divendres 6 de gener

Fiambalá-Copiapó. (Enllaç: 394 quilòmetres; especial: 247 quilòmetres)

L'estiu austral reserva encara algunes sorpreses. Per exemple, les temperatures negatives que potser hauran de suportar els motoristes que faran en plena nit la llarga pujada fins el Paso de San Francisco, on creuaran la frontera a més de 4.700 metres d'alçada. Un cop a Xile, l'especial recorrerà primer un terreny dur, en la brutal aridesa del desert d'Atacama. Ja no es tractarà de tenir cura de la velocitat punta en el moment d'afrontar les dunes de Copiapó, que es presentaran en quatre temps. La subtilesa del pilotatge serà l'única arma per evitar passar una bona estona aturat en una gegant depressió de sorra. Alguns potser no podran escapar.

ETAPA 7: Dissabte 7 de gener

Copiapó-Copiapó. (Enllaç: 154 quilòmetres; especial: 444 quilòmetres)

El bucle es presenta com el gran desafiament de la primera setmana, tot i que l'inici de l'especial, amb pistes pel mig de turons i de cactus, pugui semblar inofensiu. Però després, el pes dels quilòmetres acumulats des de Mar del Plata hauria de fer-se sentir, precisament en el moment en què s'encadenarà una duna rere una altra. El final serà complicat i és per això que, pensant en els que tinguin problemes, el reglament autoritza els vehicles a presentar-se fins les 18 hores durant la jornada de descans del diumenge 8 de gener.

ETAPA 8: Dilluns 9 de gener

Copiapó-Antofagasta. (Enllaç: 209 quilòmetres; especial: 477 quilòmetres)

En aquest punt, la quantitat de pretendents al títol es veurà reduïda a un grapat en cada categoria, però malgrat l'elevat quilometratge del dia, no caldrà comptar amb aquesta etapa de represa per crear diferències decisives. L'especial més llarga del ral·li servirà per entrar en el ritme de la competència. En les pistes amb pedres que porten fins Antofagasta, el ritme serà sostingut, però no impedirà als pilots captar alguns punts de vista sumptuosos.

ETAPA 9: Dimarts 10 de gener

Antofagasta-Iquique. (Enllaç: 9 quilòmetres; especial: 557 quilòmetres)

Una etapa amb dues cares que farà que els pilots segueixin anant fins el nord del continent, entre oceans i muntanyes. En el programa hi haurà dos trams separats per una neutralització, amb característiques i decorats diversos. Al principi de la jornada, es creuaran canyons, es passarà per pistes ben netes i els pilots s'enfonsaran en el temut fesh-fesh. La segona especial recorrerà al talent dels navegadors dels pilots i copilots, que hauran de fer eleccions basant-se en referències escasses, mantenint-se precisos en els WPM. Com a recompensa a aquesta feina de concentració, es submergiran en les coses de l'Oceà Pacífic per la gran baixada d'Iquique, en la seva versió del Dakar del 2010.

ETAPA 10: Dimecres 11 de gener

Iquique-Arica. (Enllaç: 317 quilòmetres; especial: 377 quilòmetres)

Molt d'hora, els pilots captaran les sensacions amb intensitat. Al principi de l'especial i durant uns quants quilòmetres s'emocionaran amb unes vistes espectaculars que mesclaran sorra i onades. Els experts podran fer surf per les dunes que s'estenen durant un centenar de quilòmetres. Al contrari, la zona delicada de fesh-fesh a la que s'haurà de fer front al final de l'especial conduirà tots els pilots a la dura realitat del ral·li.

ETAPA 11: Dijous 12 de gener

Arica-Arequipa. Motos (enllaç: 171 quilòmetres; especial: 538 quilòmetres). Cotxes (enllaç: 120 quilòmetres; especial 478 quilòmetres). Camions (enllaç: 120 quilòmetres; especial 432 quilòmetres)

Per la primera etapa del Dakar al Perú, els peruans tindran dret a dues especials, i un addicional de quilòmetres per als motoristes. Després d'una jornada alternant el fora de pista i zones entretallades de rius, es beneficiaran amb un moment d'intimitat: se'ls instal·larà un bivac dedicat abans de seguir explorant el país. La fórmula, que s'havia deixat de banda des del campament marroquí de Foum Zguid durant el Dakar 2007, implica també coaccions més grans que influiran en la gestió de la cursa. Els vehicles d'assistència no estan autoritzats en el parc de treball, on només els pilots de motos i de quads podran ajudar-se.

ETAPA 12: Divendres 13 de gener

Arequipa-Nasca. Motos (enllaç: 259 quilòmetres; especial: 246 quilòmetres). Camions (enllaç: 440 quilòmetres; especial 246 quilòmetres)

Només un vol per la regió permet admirar les línies de Nasca, enigmàtiques figures construïdes al terra fa més de 2.000 anys. En el mapa del Perú, el recorregut de l'especial forma una altra línia nova, amb la figura d'un dragó de sorra. Les zones de dunes estan repartides de forma equitativa, però els competidors recordaran segurament una d'elles. Les dunes s'encadenen durant prop de 20 quilòmetres, sense interrupcions, transportant els pilots fins una nova dimensió. La sustentació de la sorra ajuda a creuar-les sense massa esforç, però els pilots més hàbils tindran la jugada a favor, especialment a tres dies de creuar la línia de meta.

ETAPA 13: Dissabte 14 de gener

Nasca-Pisco. (Enllaç: 76 quilòmetres; especial: 276 quilòmetres)

Les dunes són les reines en aquesta part del Perú. Aquestes garantiran la emoció del títol fins el final. De la mateixa manera, els corredors que no estiguin tan apurats i que comencen a considerar un alleujament veure l'arribada a prop. Aquests hauran de negociar una quantitat considerable de fileres de dunes, evitar les confusions entre valls que s'assemblen i lluitar contra una fatiga ben instal·lada després dels quilòmetres acumulats. Aquí cada pilot recordarà el significat de l'expressió resistència extrema.

ETAPA 14: Diumenge 15 de gener

Pisco-Lima. (Enllaç: 254 quilòmetres; especial: 29 quilòmetres)

En la curta especial que acabarà de decidir les posicions finals, les pistes i les dunes han de gaudir-se. Els reptes cronomètrics seran irrisoris i ha de prevaldre el plaer del resultat. En el centre de la capital, els herois de l'edició del 2012 poden comptar amb una celebració a l'alçada de les seves emocions. Els que aconsegueixin acabar l'aventura s'adonaran de tots els cops durs viscuts durant la ruta. El desafiament ha estat complert: queden imatges, sensacions i la marca d'una experiència de vida fora de les normes.

stats