DAKAR 2012
Esports 30/12/2011

L'art d'orientar-se al desert

Al Dakar, els pilots de motos han de llegir el road book i pilotar a alta velocitat al mateix temps. Els pilots es preparen el recorregut amb cura abans de començar cada etapa

Ara
2 min
El 'road book' una eina imprescindible per als pilots del Dakar.

BarcelonaEn els seus més de 30 anys d'història, l'encant del Dakar ha captivat els aficionats per les màgiques imatges dels participants recorrent deserts, valls i muntanyes, primer d'Àfrica i ara d'Amèrica del Sud. En aquesta prova única, la seva bellesa s'equipara a la duresa de subsistir als quinze dies de cursa. Una missió en què completar-la amb èxit depèn de saber orientar-se amb el road book, un llibre de ruta proporcionat per l'organització en detriment dels moderns dispositius GPS.

Interpretar les seves indicacions ràpidament, sense equivocar-se ni haver de minorar la marxa, és una de les claus per aspirar a la victòria. Una habilitat que Marc Coma, tres vegades vencedor de la prova, domina com pocs. L'experiència del pilot català li permet navegar seguint el recorregut marcat per l'organització a una velocitat de creuer que amb prou feines poden mantenir els seus rivals.

Muntat en el frontal de la moto amb una estructura que permet llegir-lo al mateix temps que es pilota, el road book és un rotllo de paper lliurat per l'organització el dia previ a cada etapa. S'hi recullen totes les anotacions necessàries per seguir el recorregut previst per a l'etapa, ja sigui a través de pistes com per desert obert.

Aquesta informació es recull en tres columnes. A la primer apareixen els diferents punts quilomètrics a què es refereix cada anotació. A la columna central apareix un dibuix interpretant el camí a seguir, amb fletxes indicant la direcció i petits esquemes interpretant el terreny que es trobarà. La columna de la dreta indica informació addicional que permet entendre millor el dibuix central, ja sigui proporcionant dades sobre el rumb a seguir, com els diferents obstacles i perills que puguin trobar.

Per simplificar i agilitar la interpretació de les indicacions, Marc Coma i molts altres pilots dediquen cada tarda durant la prova un temps a personalitzar el llibre de ruta amb retoladors de diferents colors, que li permeten en carrera desxifrar d'un simple cop d'ull cada anotació. Un cop instal·lat a la moto, el pilot pot anar desplaçant el rotllo de paper mitjançant un botó situat al comandament de la mà esquerra.

stats