Si la pilota entra, el soci és feliç

L’Observatori Blaugrana posa de manifest que el grau de satisfacció del culer va lligat als èxits esportius

Sovint es diu que hi ha una relació més que directa entre els èxits esportius i el nivell de satisfacció dels socis. L’últim baròmetre de l’Observatori Blaugrana permet demostrar-ho científicament. Un 92,8% dels socis posen un notable o un excel·lent a la situació general del club. I a la pregunta de quins aspectes els agraden més, els enquestats destaquen de forma majoritària els resultats i els èxits esportius.

El Barça va presentar les dades de l’Observatori Blaugrana, un sondeig entre 1.000 socis que es va elaborar a finals de desembre del 2015. Aleshores l’equip acabava d’aconseguir el cinquè títol de l’any -el Mundial de Clubs-. “Si penséssim que una cosa no està relacionada amb l’altra, ens enganyaríem a nosaltres mateixos”, va reconèixer Josep Vives, portaveu del club i encarregat de presentar els resultats d’una enquesta que elaborarà cada sis mesos l’empresa Time Consultants i que es farà pública de forma íntegra. “És un document intern i ens el podríem guardar, però el fem públic com una demostració més de transparència”, va afegir.

El segon observatori

El primer sondeig es va fer el maig del 2015 i els resultats es van presentar durant la campanya electoral que acabaria guanyant per majoria absoluta Josep Maria Bartomeu. Aleshores, el grau de satisfacció general del soci era d’un vuit sobre deu. Aquest desembre la valoració va pujar fins al 8,4. També ha augmentat la valoració de la marxa esportiva, que ha passat del 8,7 al 9,1.

“Els resultats demostren que estem en la bona línia. Som optimistes”, va comentar Vives. La situació esportiva és la que treu més bona nota: un 98,4% dels socis n’estan satisfets. D’aquests, un 60,4% destaquen els resultats, els títols i els èxits; un 17,1% valoren el bon joc i l’espectacle i un 5,7% celebren la gestió esportiva. En canvi, tenen percentatges residuals el fet que el Barça hagi esdevingut una referència mundial (2,6%), el model de joc (3,3%) o la presència del trident (0,6%).

El club també va aprofitar per preguntar sobre altres aspectes, com el cas de les estelades. Un 84,1% estan totalment en desacord amb la sanció de la UEFA i un 76,1% estan totalment d’acord amb la posició de la directiva de presentar-hi recurs. La pregunta també demostra que el cas no es percep de la mateixa manera fora de Catalunya, on només el 43% es mostren partidaris del recurs. La directiva, però, ho relativitza.

Els aspectes que no coneix el soci

Malgrat tot, no tot són resultats positius. L’Observatori Blaugrana ha posat de manifest un grau de desconeixement molt elevat sobre temes com l’Espai Barça. Tot i que un 72% es declaren molt il·lusionats amb el projecte, un 41,9% no saben o no recorden les actuacions que inclou. A més a més, un 65,3% dels socis diuen que no coneix el pressupost global, mentre que el 68,4% desconeixen la data de l’inici de les obres.

Altres aspectes que “necessiten millorar” són el grau de coneixement que tenen els socis sobre el pla estratègic per aquesta legislatura, desconegut en un 86,1% dels casos, o les activitats de la Fundació, que no coneixen el 87,6% dels socis. També hi ha un grau molt baix d’implicació amb el futbol base -únicament un 6% segueixen el Barça B- o el futbol femení -seguit per un 3,6%.

L’enquesta també posa de manifest que, entre els socis que no estan satisfets amb el club, un 14,1% no se senten identificats amb el president o la junta i que un 11,3% lamenten la publicitat de Qatar. En el còmput general, però, representen únicament un 1% i un 0,8%, respectivament. Les xifres, però, s’han de posar en quarantena perquè només es tenen en compte els pocs socis que suspenen la gestió i, per tant, la mostra no és prou significativa.

Més continguts de