BARÇA

El repte de ser la gran fundació de Catalunya

El Barça treballa per donar visibilitat a la Fundació i convertir-la en un referent

El Barça opina que la seva Fundació té un problema de visibilitat, de desconeixement, i busca la manera de posar-hi remei. El club ha detectat que si es fes una enquesta a Catalunya i es demanés a la gent de dir diferents fundacions que els vinguessin al cap, la blaugrana no seria entre les tres primeres. L’objectiu, doncs, és que es vagi donant a conèixer i que en un futur no gaire llunyà la Fundació Barça sigui una de les capdavanteres.

“Ja som molt coneguts a fora, on es valora molt la nostra feina, però falta que la gent de casa ens conegui més”, destaca Jordi Cardoner, vicepresident del Barça i que actua com a directiu responsable de la Fundació, i que posa d’exemple el premi Peace & Sport, que la va reconèixer al desembre com la millor fundació del 2017.

I és que l’entitat fa feina i col·labora en programes arreu del món. Segons les dades que ofereix, treballa en 53 països i té més d’un milió de beneficiaris, sobretot nens i nenes. A Catalunya també hi és present, en 35 localitats i amb 421.000 beneficiaris. Però, tot i així, a Catalunya sembla invisible. N’hi ha prou mirant les dades de l’Observatori Blaugrana per corroborar-ho. Tot i que el 88,7% dels socis asseguren que n’han sentit a parlar alguna vegada, només un 20,8% coneixen “molt o bastant” la feina que fa. En canvi, un 58,1% la coneixen “poc o gens”. “No ens hem d’enganyar. Pel que ha passat aquí, hi ha molta gent que quan sent el nom d’una fundació es pensa que és un tema per amagar diners. També cal lluitar contra això”, comenta un dels membres de l’entitat blaugrana, que esmenta com a prova la “transparència” dels números, publicats anualment a la memòria del club.

En l’àmbit de la comunicació, fa un any es va crear la revista de la Fundació, que arriba cada dos mesos als socis. I també s’ha habilitat un espai al costat de la botiga que es pot visitar conjuntament amb la Camp Nou Experience. Això ha permès millorar una mica les dades: el 2016 tenia dos milions de seguidors a les xarxes socials i el 2017 es va tancar amb cinc milions de fans. “Però encara és poc, molt poc, comparat amb els 300 milions de seguidors que té el club”.

Aprofitar l’excel·lència esportiva

El Barça, per tant, vol canviar aquesta situació. Tenir més visibilitat i millorar els ingressos per poder fer més programes. I una via pot ser el bon moment que viu el primer equip de futbol. “Volem aprofitar l’excel·lència esportiva per créixer”, comenta Cardoner. I créixer vol dir, sobretot, millorar els ingressos anuals.

La temporada 2016-2017 la Fundació Barça va tancar amb un pressupost de 10,5 milions. Són diners aconseguits a partir de dues vies d’ingressos: el mateix club i les entitats col·laboradores. Des del Barça s’alimenta amb un 0,7% del pressupost més el 0,5% del sou dels jugadors. Això representava uns 4,2 milions d’euros. El 2017, a més, van arribar 5,8 milions més a través de donacions, i 0,5 amb subvencions. Com que aquest any s’ha disparat el pressupost del Barça i també ha augmentat la massa salarial dels jugadors, la previsió és que els ingressos creixin substancialment el 2018, quan també caldrà sumar els diners obtinguts a través de noves aliances amb entitats col·laboradores. De cara al futur, també s’ha posat damunt la taula la possibilitat que els socis hi destinin una part de la quota, tot i que de moment no serà així.

Però créixer no només servirà perquè la Fundació faci més projectes. El club també ho veu com una via per millorar la imatge del Barça, que sempre s’ha destacat entre els altres per defensar valors. “Tenim un relat diferenciador”, resumeix Cardoner, i això, quant a imatge, pot ser profitós per al club, també econòmicament. I és que en el futur els gestors del club volen que la Fundació sigui més coneguda, tingui prestigi i que d’alguna manera serveixi d’esquer per als futurs acords amb els patrocinadors. El Barça aspira a poder tenir una de les fundacions més importants de Catalunya.

Més continguts de