Estils 23/05/2018

¿Crearà tendència el ‘look’ de Meghan Markle?

Els dissenyadors catalans analitzen la influència que tindrà el vestit de la duquessa de Sussex

Marijo Jordan
5 min
Un moment de la boda del princep Enric amb Meghan Markle

BARCELONAQuan la futura Elisabet II es va casar amb Felip d’Edimburg el 20 de novembre del 1947 ho va fer amb un disseny de setí blanc farcit d’ornaments i brodat amb 10.000 perles. Sabia que la imatge donaria la volta al món i es volia assegurar d’enviar un missatge clar de recuperació econòmica en un Regne Unit que vivia una dura postguerra. Set dècades després, Meghan Markle també era conscient que el seu casament amb el príncep Enric es faria global, i no s’ha estat de parlar amb símbols com ho va fer la seva àvia política. Des de la feminista pujada per les escales de l’església que va fer en solitari fins al reivindicatiu sermó del reverend Curry amb referències a l’esclavatge. El seu vestit tampoc en podia quedar al marge. Però ¿com havia de ser l’hàbit d’una dona que trenca esquemes a la 'royal family' pel fet de ser activista, actriu, divorciada i mestissa? Per a sorpresa de molts, la tria de la nova duquessa de Sussex va ser absolutament minimalista i clàssica. Zero risc. “Jo sincerament m’esperava més d’aquesta núvia, com a mínim que apostés per una esquena descoberta o un toc agosarat sentimental, com per exemple brodar una pedreria blava com l’anell de promesa de Lady Di a les mànigues”, opina el dissenyador Jordi Dalmau.

Firma britànica amb estil francès

Meghan va confiar en la nova cap creativa de Givenchy, Clare Waight Keller, el mateix any en què hem perdut el fundador de la 'maison', l’home que va convertir Audrey Hepburn en tota una icona d’estil. Així doncs, una dona britànica firmaria una creació amb 'chic' francès. De fet, s’ha inspirat en elegants dissenys clàssics de la casa, amb el coll vaixell que també va dur la infanta Cristina en el seu vestit nupcial firmat per Lorenzo Caprile, i línies depurades que igualment són molt pròpies de classe alta nord-americana i és evident que agraden a la núvia. Markle havia explicat en una entrevista el 2016 amb la revista 'Glamour' que el seu vestit somiat s’assemblava molt al subtil disseny de tirants gairebé llencer i un vel juganer firmat per Narciso Rodríguez amb què el 1996 Carolyn Bessette va donar el "sí vull" a John Kennedy Jr. A l’hora de la veritat, no ha gosat anar tan relaxada, sobretot pel que fa al vel, que era l’element on es concentrava el simbolisme reial, amb el brodat de 53 flors representatives dels països que conformen la Commonwealth.

Un vel llarguíssim, de 5 metres, coronat amb una tiara prestada per la reina no és precisament un element innovador. O sí? “Les modes són cícliques i tot torna”, diu Ivonne Ruiz, dissenyadora de Raimon Bundó, que ha detectat un 'revival' d’aquest complement en els últims temps. “És el colofó del vestit, suggereix misteri i afavoreix molt. Meghan se l’ha posat perquè es veu guapa”, apunta. En el món actual queda lluny la percepció tradicional del vel com a símbol de virginitat i protecció divina, tot i que per al director de la revista cristiana 'Vida Nueva', José Beltrán, qui sap si la protagonista de la sèrie 'Suits' n’ha triat un de tan espectacular “perquè així vol simbolitzar que inicia una nova vida”. No oblidem que deixa enrere Hollywood i a més acaba d’abraçar l’anglicanisme. Rosa Clará creu que la magnificència del vel és una elecció adequada a l’escenari nupcial: “L’escala d’entrada i el camí a l’altar permetien que fos així, però aquesta no és la mida habitual”, afirma l’empresària catalana, que prefereix no passar dels tres metres. Serà difícil que creï tendència. “Els vels d’avui en dia són molt més eteris i suaus, es porten a l’estil anys 20 o amb corones de flors sobretot per donar un cop d’efecte a vestits buscadament senzills”, diu la dissenyadora de Jesús Peiró Merche Segarra. Jordi Dalmau apunta a la incomoditat de dur un vel llarg ara que les núvies es casen a la platja o en masies (“L’estil que ve amb més força és l’eivissenc”), i el dissenyador de festa de capçalera de les 'instagramers', José García (Ze García), assegura que al seu 'atelier' les noies no li demanen vels massa protagonistes: “Ara, veient Meghan, potser la cosa canvia”.

Dissenys sexis vs. dissenys romàntics

La realitat és que la moda fa temps que ha arribat als vestits de núvia i permet que cada dona triï segons la seva personalitat. Pronovias, per exemple, va mostrar en la seva última desfilada en la BBFW dissenys sexis farcits de brodats agafats al cos en forma de tatuatge, i Rosa Clará, vestits romàntics i delicats de línies suaus, molt diferents del que va crear a la carta per a Daniella Semaan, que es va casar la setmana passada amb Cesc Fàbregas amb pedreria, escot, brocat, transparències i vel.

Un dels looks que Pronovias va presentar a la passada Bridal Week

Un 'more is more' que si suma fans escombrarà l’anunciat retorn del minimalisme nupcial. “Com a tendència general anem cap a un vestit de núvia més estructurat, amb faldilla de volum princesa i amb cintura Grace Kelly”, apunta Merche Segarra, que creu que el vestit de la núvia 'royal' “no será una influència tan gran com el de Lady Di perquè ara hi ha molta oferta al mercat, però sí que veurem escots similars i també dissenys polits més clàssics”.

La boda de Cesc Fàbregas i Daniela Seeman

Per a Ze García, un enamorat dels modistes eterns com Balenciaga, el disseny triat per la nova duquessa no era el millor pel seu físic i tampoc li encaixava com un guant (un fet que també apunta Jordi Dalmau), tot i ser d’una 'maison' exquisida. El dissenyador, que en l’últim 080 va pujar a la passarel·la 'instagramers' com Dulceida i Laura Escanes, no creu que causi furor entre les mil·lennials. “El 'less is more' ja és una tendència actual, estem fent vestits molt nets però sempre amb algun toc juvenil con un escot a la cama o fins i tot una filera de botons petits a l’esquena, el de Meghan no juga amb res”. Per a Jordi Dalmau, la seva posició llunyana en la successió al tron li obria la porta a ser més arriscada. “Prefereixo molt més el vestit de Bella Dorment de Kate Middleton, molt fresc i alhora amb tocs reals personalitzats que marcaven la diferència”. Aquest disseny “amb les puntes al cos va crear molta tendència”, apunta Merche Segarra.

El vestit de Kate Middleton el dia de la seva boda

A favor de la dona de Guillem també hi ha que la silueta del vestit que firmava Sarah Burton (directora creativa de la marca Alexander McQueen) bevia directament de les fonts del que va dur la reina Victòria el 1840, l'avantpassada reial per excel·lència i, a més, la dona que va canviar el codi nupcial a tot el món i va imposar el blanc com a color estrella. Meghan, en canvi, ha preferit apostar per un llenç totalment blanc per començar a escriure la seva nova història.

stats