‘Fitness express’: en forma en 30 minuts

Modalitats com el ‘grit’, l’‘aiguaxtrem’ o el ‘crossfit’ es presenten com l’opció idònia per als que volen cremar greix i tonificar el cos en el mínim temps

Són les 9.30 del matí. El sol entra pels finestrals i fa brillar la suor de la vintena de persones que a l’Esportiu de Llinars (Vallès Oriental) aixequen peses al ritme de la música. “El cul més avall!”, els crida el David, el tècnic, mentre els explica el pròxim exercici: flexions a terra amb moviment de cames endavant i endarrere, sense parar. Els abonats obeeixen, alguns amb la llengua fora. Salten, fan abdominals i esprinten d’un costat a l’altre. Acaba la classe i la sala s’omple d’aplaudiments i esbufecs d’alleujament. Només han sigut 30 minuts, però s’hi han deixat la pell. Per què? “Per l’adrenalina”, diu la Nàdia, una de les usuàries d’aquesta pràctica de grit series, integrada dins del fitness express, una tendència en auge als gimnasos d’arreu del país. “Busquem resultats ràpids en el mínim temps possible, i per això el fitness express s’ha posat de moda”, explica el director d’innovació i qualitat esportiva de la Fundació Claror, Miguel Ángel Martínez.

Cremar greix i tonificar

Concentrar la intensitat en 30 minuts accelera el metabolisme

Modalitats com el grit o el crossfit -un tipus d’exercicis d’alta intensitat molt populars als EUA en què es fan servir martells, sacs i pneumàtics- es presenten com l’opció idònia per als que volen cremar greix i tonificar el cos en el mínim temps possible. També a l’aigua, com en el cas de l’ aiguaxtrem, una pràctica d’alta intensitat amb el plus que les articulacions no pateixen tant desgast i que desmitifica que la piscina és per als avis. Al ritme de la música rock, els usuaris salten, mouen el cos i suen de valent sota les indicacions del tècnic.

Un dels avantatges d’aquest tipus d’activitats és, precisament, que es treballen alhora la força, la velocitat i la capacitat cardiovascular. Però el principal benefici, diu la doctora Eva Ferrer Vidal-Barraquer, especialitzada en medicina de l’esport, és que s’accelera el ritme metabòlic del cos més enllà dels 30 minuts que dura l’activitat i s’augmenta la crema d’energia i, per tant, de greix. “Per recuperar-se de l’augment metabòlic, el cos crema energia fins a 10 hores després de l’activitat física”, il·lustra Manel Moré, responsable de l’àrea aquàtica de l’Esportiu de Llinars. “És el mateix principi pel qual una persona sedentària té un metabolisme més lent i una de més activa, un de més ràpid”, afegeix la doctora. Així, en concentrar tanta intensitat en 30 minuts, el metabolisme s’accelera amb més força i, per tant, es crema més greix.

Compte amb els riscos

És important no partir de zero en aquest tipus d’activitats

Com tota activitat esportiva, el fitness express també té els seus riscos. “Són activitats aptes per a tots els públics, sempre que hi hagi una preparació prèvia. És a dir, que la persona no parteixi de zero. També és essencial que un tècnic t’hagi fet un pla d’entrenament previ”, diu Moré. En aquest tipus d’activitats, a més, en augmentar la velocitat dels exercicis, cal tenir sempre molt present la tècnica. Si no és així resultaria molt fàcil lesionar-se.

Eva Ferrer afegeix que també cal pensar què es busca quan s’opta per una activitat d’aquest tipus. “Si el que vols és estar sa, vés a caminar. Si busques un plus, com ara tonificar o perdre greix, pot ser una bona opció, tenint sempre en compte que el cos necessita un període d’adaptació”.

Claus per iniciar-s’hi

El ‘fitness express’ es pot complementar amb la natació

Qualsevol persona que vulgui iniciar-se en el fitness express ha de saber que perquè sigui efectiu cal ser constant. “Tres sessions a la setmana serien una bona xifra, encara que també depèn dels objectius personals”, indica la doctora Eva Ferrer. Moré afegeix que el fitness express es pot complementar amb activitats més aeròbiques com podrien ser córrer, l’ spinning o fins i tot la natació, “en què evitem l’impacte, que és un dels problemes que més ens trobem actualment en les lesions”.

Els usuaris que ja hi estan avesats tenen diversos consells per als que s’hi vulguin iniciar. “Sobretot cal començar de mica en mica”, diu la Nàdia. “Potser es pot començar entrenant una mica de càrdio, i també una mica de peses i, a poc a poc, tenir una mica de control de les pulsacions. Si ets principiant i vas amb massa ganes et pot passar factura, cal prendre-s’ho amb calma”, afegeix el Jose. Per assegurar-se la constància, aquest esportista revela el seu truc: “T’ho has de prendre com una rutina, i no passa res si un dia fas poca cosa o només estàs per allà xerrant. L’important és que agafis l’hàbit de venir cada dia. Si no, al final sempre ho acabes deixant”, assenyala. Seguint el seu consell potser serà més fàcil combatre un dels mals més estesos als gimnasos: pagar la quota i no anar-hi.

Com seran

els gimnasos del futur?

La tecnologia fa temps que ha arribat als gimnasos però, en un futur pròxim, representarà una revolució que marcarà un abans i un després en la pràctica de l’esport dirigit. Així ho explica el director d’innovació i qualitat esportiva de la Fundació Claror, Miguel Ángel Martínez: “Hi ha coses que les màquines fan, segur, molt millor que nosaltres. L’ésser humà es cansa, es troba malament i no sempre té el mateix nivell d’atenció i energia”. Així, per exemple, en un futur les màquines es dedicaran a dissenyar els plans d’entrenament i, les persones, “a oferir una experiència emocional”. Un exemple seria una classe de spinning on, a través d’una pantalla, els usuaris puguin viure la sessió de ciclisme en un entorn envoltant, ja sigui basat en una pel·lícula cinematogràfica, en una etapa històrica del Tour de França o en qualsevol altra experiència que el monitor pugui recrear. “En aquest cas, el tècnic agafa més el rol de mestre de cerimònies. En mercats més madurs que el nostre, com els Estats Units i Anglaterra, els monitors ja fan més d’actors que no pas de tècnics”, exemplifica Martínez.

Així, una tendència de futur serà transformar els espais per fer-los compatibles amb l’experiència d’entrenament, també en el cas del fitness express. “En una activitat de crossfit, per exemple, estaria bé que la sala fos un entorn molt industrial, urbà, que convidi a viure l’experiència de manera més global”, indica Martínez.

Finalment, també prendrà força “l’entrenament funcional”, ja en alça avui dia. “Són moviments no tradicionals del context del fitness, amb materials que tampoc són tradicionals -sacs, kettlebells (una mena de manuelles), cordes, etc.-, i el que es busca és entrenar moviments que puguin ser útils en la vida diària de les persones”, conclou l’expert en innovació.