Neix #GivingTuesday, la resposta solidària al Black Friday

La iniciativa neix com a moviment global de solidaritat i se celebrarà l'1 de desembre, un dia que s'invita als ciutadans a donar

Fa relativament poc que el Black Friday lluita per imposar-se com a tradició comercial a casa nostra com a dia de compres massives just abans de Nadal, però ara arriba una altra iniciativa, de caràcter ben diferent i en contraposició a aquest dia: el #GivingTuesday, que se celebrarà enguany per primer cop a Catalunya i a tot l'Estat l'1 de desembre i que compta amb el suport de més de 60 entitats socials.

"El #GivingTuesday neix com un moviment global de solidaritat, que vol dedicar un dia a donar, a fer una crida a l'acció perquè tothom faci alguna cosa concreta per ajudar, ja sigui donar aliments, sang o hores". Ho explica Ricard Valls, portaveu del moviment, que comenta que això va néixer fa quatre anys als EUA, com una iniciativa puntual d'unes entitats socials de Nova York. Aquestes organitzacions buscaven un projecte en contraposició al Black Friday, que és un dia de compres compulsives i massives, que se celebra el quart divendres de novembre, just després del Dia d'Acció de Gràcies, i que dóna el tret de sortida a la campanya de Nadal amb importants rebaixes a totes les botigues i centres comercials. " El #GivingTuesday vol ser com el Black Friday però de les donacions", puntualitza Valls.

Catalunya, en situació d'emergència

Oriol Illa, president de la Taula del Tercer Sector, ha explicat que aquesta és una " resposta innovadora per finançar projectes molt concrets d'atenció a les persones" i ha subratllat que ara més que mai es necessiten aquestes iniciatives solidàries perquè " Catalunya viu una situació d'emergència social".

Aquest dijous la iniciativa s'ha presentat a Barcelona. Està promoguda per 19 organitzacions no governamentals, entre les quals hi ha Oxfam Intermón, Creu Roja, la Federació de Bancs d'Aliments, el Banc de Sang i Teixits, i moltes altres, i ja compta amb més de 80 projectes inscrits a la seva web. Als Estats Units ha rebut el suport de personalitats com les models Heidi Klum o Alessandra Ambrosio, els actors Anthony Hopkins i  Jamie Lee Curtis, polítics, i fins i tot el president, Barak Obama, s'hi ha mostrat a favor.

L'objectiu del #GivingTuesday és incentivar la donació i el voluntariat i la iniciativa està oberta a qualsevol persona, família, organització, fundació, escola, institució pública o empresa que hi vulgui participar.

Creu Roja és una de les entitats promotores i el seu coordinador, Enric Morist, ha explicat aquest dijous que ells volen animar la gent a donar diners per ajudar els refugiats que es troben "atrapats a Europa en una situació dramàtica i molt perillosa ara que ve l'hivern".

Gisela Genebat, d'Oxfam Intermón, ha explicat que ells volen promoure la donació per tal de fer arribar aigua potable a tots aquells llocs del món que no en tenen, ja sigui per culpa de conflictes armats o desastres naturals.

Però les causes arrelades a Catalunya també tenen protagonisme. La Taula del Tercer Sector Social demana implicació per ajudar les més de 3.000 entitats que representen. "Les entitats socials, entre 2013 i 2014 hem pogut atendre un 3,4% més de persones", ha dit Oriol Illa, però ha reiterat que necessiten arribar a més gent i que per tant " hem d'apel·lar, un cop més, a l'esperit solidari del nostre país".

A la iniciativa tampoc hi falta el Gran Recapte d'Aliments i per a Eduard Arruga, representant de la Federació Catalana de Bancs dels Aliments, aquesta "és una oportunitat fantàstica perquè entitats d'àmbits molt diversos facin una crida conjunta a la solidaritat".

 

 

Més continguts de