Viatjar en l’era virtual

Durant les vacances desconnectem de la feina i la rutina, però ho podem fer de la tecnologia i internet?

Tot i la desconnexió que suposa fer un viatge, com a mínim de les rutines diàries, són molts els que confien les seves aventures a la tecnologia, la qual els permet, entre altres coses, continuar endollats a les xarxes socials i mantenir el contacte amb tot el seu cercle pròxim. Mai hi havia hagut tants hotels, restaurants, cafeteries i museus amb wifi a disposició dels clients, ni tampoc tants viatgers equipats amb càmeres de fer fotos o mòbils amb càmera d’alta resolució amb els quals no podem deixar de fer-nos selfies. Sembla que la tecnologia ha canviat totalment la nostra manera de viatjar i encara ho farà més. Ho demostra, per exemple, una de les novetats d’aquest estiu: la fi del roaming a tots els països de la Unió Europea, que permet ampliar encara més els límits d’aquesta connexió internacional.

Val a dir, però, que la possibilitat que ens ofereix actualment internet, d’organitzar per lliure un viatge, no ha acabat amb el sector de les agències de viatges, tot i que sí que n’han notat afectacions. El president de l’Associació Catalana d’Agències de Viatges, Martí Sarrate, explica que durant els anys de crisi el sector de les agències va patir una “forta reestructuració, així com una reorientació del model de negoci”, i que el resultat ha sigut un sector estructurat i especialitzat. Al contrari del que es pugui pensar, Sarrate defensa que internet i les eines tecnològiques són bons aliats, ja que són imprescindibles tant per a la comercialització -la gran majoria d’agències de viatges tenen presència a internet i permeten fer reserves de viatges online - com per oferir millors serveis als seus clients. Per captar l’atenció del públic més jove, les agències utilitzen les xarxes socials i internet, “imprescindibles per arribar a aquest públic mil·lennial que està totalment connectat i informat”.

Fa que viatjar sigui més fàcil

La tecnologia sovint ens acompanya en totes les etapes d’un viatge. Per exemple, Anna Torrents, de 32 anys, explica que en general organitza els seus viatges amb l’ajut d’internet, com ara a l’hora de comprar els bitllets d’avió i reservar els hotels. Per la seva banda, Sara Vielba, de 27 anys, assegura que pràcticament tota la preparació la fa a través d’internet, tot i que ho complementa amb guies turístiques de paper.

La parella Yolanda Vila i Toni Pozo, de 51 anys, autors del blog Viatgeaddictes.cat, utilitzen les guies de viatges clàssiques, “sigui en format paper o e-book”, i després complementen aquesta informació amb cerques específiques a internet sobre llocs, destinacions, documentació necessària, salut, transport o qualsevol altre aspecte del viatge que requereixi informació més actualitzada. Un cop a les seves destinacions, la connexió a internet segueix estant present.

Torrents explica que es connecta sobretot per veure quins plans pot fer a la ciutat on està de visita i “per revisar correus i pujar fotografies a les xarxes”. Per la seva banda, Josep Albert Serveto, de 20 anys, comenta que quan viatja es connecta per “mirar aplicacions, compartir contingut a les xarxes, contactar amb amics i conèixer gent”. Vielba improvisa bastant durant els seus viatges, per això necessita internet gairebé cada dia per poder reservar habitacions d’hotel i buscar mitjans de transport, llocs recomanats per menjar i rutes alternatives, i també utilitza les xarxes socials.

En la mateixa línia, Vila i Pozo, als quals també els agrada improvisar durant les seves escapades i sovint han de fer canvis d’últim moment, asseguren que internet els facilita molt la feina quan han de reservar allotjament per a la mateixa nit, comprar un bitllet d’autobús o quan decideixen comprar entrades per anar a un museu. Mapes online, GPSs, xarxes socials i aplicacions com el WhatsApp -per comunicar-se amb la família i els amics- sembla que s’han posat d’acord per fer-nos més fàcils i còmodes els viatges.

I si no ens podem connectar?

La dependència de la tecnologia pot fer, fins i tot, que el fet de viatjar a un lloc que no disposa de gaires zones wifi generi nervis. De fet, molts confessen que s’angoixen una mica si els costa trobar un lloc on connectar-se. “Si he d’estar pendent de la feina, sí, però si estic totalment de vacances, no”, diu Torrents. Per la seva banda, Serveto afegeix que si ha d’estar en un lloc més d’una setmana, intenta comprar-se una SIM. Vielba admet que sí que es posa nerviosa si necessita wifi i en aquell moment no en troba. Finalment, a Vila i Pozo només els molesta que no hi hagi wifi si és un hotel que publicita la connexió i després resulta que no funciona o va extremadament lent. “En certs tipus de viatge ja tenim assumit que no tindrem wifi durant uns dies però en d’altres no”, comenten.

Sigui com sigui, és difícil que actualment la tecnologia no acabi tenint una presència constant en els nostres viatges. Per a Torrents depèn sobretot de la destinació on es viatja: “Si només vaig a una ciutat o poble no és essencial, però si faig una ruta en un país o diversos països és més còmode estar connectat”. Sara Vielba és més contundent: “No visualitzo un viatge sense la meva càmera de fotos”.

Sembla, doncs, que és impossible fugir de la seva omnipresència. “Ens agradi més o menys, avui dia és quasi impossible sostreure’s a la tecnologia en un viatge”, diuen Vila i Pozo, que ja fa anys que van substituir la seva càmera reflex de rodets de diapositiva per càmeres digitals. Per a Torrents, la tecnologia fa que viatjar sigui més fàcil i còmode i permet prendre decisions més ràpidament. “Tot i que els problemes sorgeixen igual, la gent té la sensació de tenir més control”, explica. Serveto assegura que intenta utilitzar cada cop menys la tecnologia i preguntar més a la gent, i Vielba lamenta que actualment és molt complicat ser un autèntic aventurer a l’estil de Robinson Crusoe. “Com més connectat estàs amb el teu món, més desconnectat estàs dels llocs que visites i la seva gent”, opinen Vila i Pozo. “Afortunadament encara és a les nostres mans controlar quan i com volem utilitzar la tecnologia durant el viatge. Aporta molts avantatges però és evident que també resta encant al fet de viatjar”. No es tractava d’endinsar-se amb tots els sentits a mons nous?

Es pot gaudir igual d’un viatge?

Per a la psicòloga Núria Costa, autora del blog SonComoSomos, aquesta impossibilitat de desconnectar durant un viatge no és positiva. De fet, opina que l’atenció està infravalorada. “És molt rellevant posar l’atenció selectiva en el que fem per poder-ne gaudir plenament i amb tots els sentits. Tot i que ens pensem que som multitasca, la veritat és que per poder gaudir plenament, la ment només pot centrar-se amb eficàcia en una sola cosa”, remarca. Per a ella, el fet d’estar pendent de penjar fotos a les xarxes socials fa que no visquem el viatge amb plena consciència.

Més continguts de