La catifa vermella dels Oscars: una nit en què la importància ha estat de la cintura cap avall

El color daurat i les faldilles potents han estat dos trets estilístics molt repetits aquesta matinada en la gala més important del cinema, que recupera part de l'esplendor perduda

Els Oscars s'havien convertit, aquests darrers anys, en una festa amb molta atenció mediàtica però on hi havia poc marge per a la moda, ja que la majoria de les actrius apostaven per 'outfits' discrets amb l'objectiu d'evitar que les xarxes els destrossessin la reputació. Tot i això, en l'edició que s'ha celebrat aquesta matinada,  hi ha hagut novament l'esplendor que Hollywood havia perdut anys enrere. Més risc i més moda s'han convertit en combinació guanyadora, amb alguna o altra excepció.

Pel que fa als trets estilístics, s'ha de destacar com la importància dels 'looks' ha estat en molts de casos a la part inferior dels vestits: les faldilles. N'hi havia de molts de tipus i amb molts acabats, però si una cosa és clara, és que s'han endut tota l'atenció amb serrells, plomes, pedreria, transparències o, en alguna ocasió, una mica de tot. No és que hi hagi hagut avorriment en les parts superiors dels vestit, però hi ha hagut faldilles per a la posteritat.

De la gamma cromàtica ha destacat el daurat. En totes les seves versions i matisos, el color de l'era Trump s'ha deixat veure fortament en una gala que bàsicament clamava contra ell. Artistes joves l'han elegit per als seus 'looks' en una festa en què les actrius que han apostat per la discreció no anaven avorrides, i això també té el seu mèrit. Els Oscars comencen a fer front a la gala del Metropolitan de Nova York que organitza Anna Wintour anualment en aquest museu.

Aquest és el nostre repàs:

S'ha passat: No era la seva nit, però Leslie Mann ha optat per no passar desapercebuda. Un vestit mostassa, amb tot el volum del món i llaços. Recorden aquell que feia llum de l'any passat? Doncs aquest és del mateix dissenyador: Zac Posen.

Molt elegant: La model Olivia Culpo ha optat pel gris perla amb una faldilla sense volum però amb moviment. Una dona preciosa que ha elegit bé, cosa que no sempre passa.

Excessiva: Halle Berry ha escollit Versace. Per aquest motiu, el més normal hauria estat contenir-se en algun altre aspecte per equilibrar el 'look'. Però no, Berry s'ha arissat els cabells i ha arribat als Oscars com si s'acabés el món. Semblava un homenatge a la Whitney Houston d''I wanna dance with somebody'.

Ens tenia més ben acostumats: Charlize Theron sempre sol anar perfecta a la gala dels Oscars. 'Looks' molt estudiats que sempre deixen a la vista el seu increïble físic i que no són mai barrocs. De fet, sempre va llisa i plana. En aquesta edició, ha sortit del seu guió i no l'ha encertat. Això sí, el clàssic que no s'ha saltat és fer un anunci de joies. Enguany ha tocat el torn de les arracades, tan voluminoses com el vestit. Però molt més boniques. Les arracades eren de Chopard, i el vestit, de Dior alta costura; un pecat no brillar prou amb aquests dos aliats.

Controvertit: Dakota Johnson, la filla de Melanie Griffith i Don Johnson, ha optat per un vestit de Gucci que al llarg d'aquest dilluns podrem veure tant en la llista d'aprovats com en la de suspesos de totes les webs de moda. Això sí, donarà molt de si i servirà d'inspiració per a molts 'creadors' d'ara en endavant. La seva personalitat apagada es veia lleugerament devorada per aquesta 'segona pell' daurada.

Simbòlic: Brie Larson és un dels grans exemples de la nit que expliquen com han triomfat les faldilles. En el seu cas, pels seus enormes i arquitectònics volants. Però el seu vestit no només es pot llegir en aquest sentit. La jove actriu, de 27 anys, ha demostrat amb aquesta elegant creació que té un llarg recorregut a Hollywood i que està preparada per ser una estrella com les que abans poblaven la meca del cine. El vellut, el color negre, l'escot, el maquillatge i els seus cabells avalen que la seva inspiració es troba en els anys daurats del cinema. Tot un missatge.

'Desconeguda' cridanera: A totes les gales hi ha algú que és relativament conegut i es posa un vestit molt provocatiu o molt estrambòtic per cridar l'atenció. Enguany, el guardó de Qui és aquesta noia? se l'ha emportat Busy Phillipps. S'ho va posar tot: transparències, vellut, color verd ampolla...

Moderna encertada: Només Jannelle Monae podia aconseguir conservar la seva idiosincràtica avantguarda estètica sense acabar mal vestida. Molts cops, les famoses que intenten ser modernes per sobre de tot, acaben optant per 'looks' que no són tan elegants com seria recomanable o que simplement no estan a l'altura. En aquest cas, Monae –cantant reconvertida en actriu en un temps rècord– l'ha encertat amb aquest vestit negre. Una joia en si mateixa, per tota la feina que implica, que ella ha defensat molt bé. La seva posada en escena la convertia en una espècie de Maria Antonieta reversionada pel libanès Elie Saab.

Risc elevat: Nicole Kidman ha vorejat la barrera de l'error amb un vestit que pràcticament no es diferenciava del color de la seva pell. Li quedava perfectament i la creació era harmònica. Amb 49 anys, Kidman segueix sent un dels referents estilístics de Hollywood. El treball amb pedreria és exquisit.

Pijama-americana: Les parts superiors dels pijames han estat de moda el darrer temps. L'actor Terrence Howard ha sumat aquesta tendència del pijama de luxe a l'americana del seu vestit per als Oscars. El resultat ha estat relatiu. La cinta a la cintura suposa sumar-hi una altra tendència, l'estètica de bata d'estar per casa, que ha estat de moda també. Una pena aquesta conjunció de tendències, amb el goig que hauria pogut fer.

Plausible gest: Els homes, als Oscars, solen ser molt poc arriscats; amb l'excepció de Jared Leto, que surtin del vestit negre i la camisa blanca llisa és complicat. Són d'agrair, per tant, els volants de la camisa de Ryan Gosling, que se l'ha jugada en una nit en què el món se'l mirava amb lupa. El llaç de vellut també parla a favor d'ell.

Enguany s'ha despistat: Scarlett Johanson sempre sol ser un referent d'elegància. Però potser perquè enguany no tenia un paper preponderant a la gala ha deixat sortir la seva part més salvatge i s'ha equivocat. L'estampat del vestit i el cinturó elegit no eren aptes per a aquest nivell d'exigència que tenen els Oscars. Filant prim, podríem dir que, fins i tot, el cinturó rivalitza una mica amb les joies.

Menys és més: Es podria acusar l'actriu Kirsten Dunst de ser massa poc arriscada en una nit en què totes les marques del món i tots els estilistes del món estarien disposats a treballar gratis per a ella. Tot i això, és veritat que el seu Dior té un parell de detalls que contradiuen aquest extrem. La forma de la faldilla i el volum. Encara que el color sigui discret, ensenyar les sandàlies i tenir tant volum són dos senyals que sí que estava disposada a arriscar, però no des de la cridòria de colors potents.

Apostar fort (i guanyar): Això és el que ha fet Jessica Biel. Té físic i cara per fer el que vulgui i sempre sortir-se'n victoriosa. Enguany ha optat per una creació de Kaufman Franco que té un element molt popular com a símbol, les enganxades i ruptures de tela, una cosa que pocs s'haurien imaginat que desfilaria per la catifa vermella. Una manera de fer veure que el daurat del seu vestit no sigui tan daurat. El resultat final: un encert que no tothom hauria fet guanyador. L'actitud i el físic han estat els seus aliats.

Agradable sorpresa: L'actriu de la sèrie 'Scandal' Derby Stanchfield ha triomfat tota de blanc i amb una capa que passarà als arxius dels 'looks' avantguardistes que més goig han fet. Ningú l'esperava amb impaciència a la gala, per això ha estat una agradable sorpresa veure arribar la pèl-roja amb el seu vestit blanc de Georges Chakra Couture, que l'encimbellava com una icona d'estil sense treure-la de la casella d'actriu discreta. Stanchfield ha aparegut amb una altra faldilla que segur que inspira molts altres dissenyadors a partir d'ara.

Previsible: Laura Dern, de 50 anys, ha anat molt correctament vestida a veure com donaven Oscars als seus companys de professió. Tot i que el seu Rodarte li quedava fantàstic i era un vestit-joia meravellós, en veure-la, era fàcil sentir que ja l'havíem vist abans, i això, en una gala com els Oscars, pot ser considerat targeta groga.

Deixar empremta: Emma Stone s'ha convertit darrerament en una icona d'estil. Endevinar com seria el seu vestit per als Oscars s'havia convertit en una fixació per a molts els darrers dies. Però aquesta jove actriu d'Arizona, de 28 anys, ha volgut deixar el seu segell personal en la nit en què s'ha emportat l'Oscar com a millor actriu. Ella i el seu Givenchy Haute Couture daurat han congeniat molt en una gala en què ha quedat clar que la jove és versàtil estilísticament, que sempre té un component de modernitat i que, no per això, va inadaptada als diferents contextos on fa acte d'aparició. Bonica quieta, i espectacular en moviment, la protagonista femenina de la nit va combinar les dues grans tendències dels Oscars en un vestit gens exagerat, ja que el risc del color i dels serrells de la faldilla es veu contrarestat per un volum moderat.