Les estrelles del fitness neixen a Instagram

Tenen milers de seguidors, però els experts en medicina esportiva demanen precaució i sentit comú

Temps era temps, les gurus del fitness arribaven als menjadors de les cases a través dels televisors, on una Jane Fonda enfundada en un mallot blau brillant feia voleiar els escalfadors a joc amunt i avall. Als anys 80 van ser moltes les famílies que van comprar-se un aparell VCR només per poder reproduir els exercicis de l’actriu americana, que va vendre més d’un milió de còpies d’aquells primers vídeos.

Quaranta anys després, les noves generacions amb prou feines toquen mai els botons d’un aparell de DVD, que han canviat per les pantalles dels mòbils i les tauletes. I és a través d’aquests aparells on les noves gurus del fitness han trobat l’altaveu perfecte per difondre el seu estil de vida, amb imatges atractives i un món d’àpats de mil colors, gimnasos a l’aire lliure i roba esportiva a l’última moda. Les estrelles del fitness neixen ara a Instagram, on en els últims temps millennials entrenats en la cultura del sigues-el-teu-propi-cap intenten esgarrapar el màxim nombre possible de seguidors per viure d’acords publicitaris, visualitzacions a YouTube o ingressos a les múltiples plataformes del seu imperi.

L’estrella Kayla Itsines

En aquest escenari, però, només uns quants escollits aconsegueixen fer del seu perfil d’Instagram la seva forma de vida. La reina indiscutible és Kayla Itsines, una australiana amb més de 5 milions de seguidors a Instagram, entrenadora personal de formació. La clau del seu èxit, un sistema d’entrenament de 12 setmanes a través del mòbil, amb sessions de 28 minuts i un complet receptari per a vegetarians, vegans o omnívors. I sobretot, un exèrcit de seguidores que aplaudeixen el seu mètode amb fotografies dels seus abans i després. “La Kayla m’ha transmès que no es tracta d’estar prima, sinó d’estar en forma”, diu una d’elles. Tot i que en general està ben considerada, alguns mitjans especialitzats critiquen que Itsines és un producte per a “joves adolescents amb molt de temps lliure i una única obsessió: el gimnàs i les selfies ”.

Jen Selter és una altra de les gurus del fitness en aquesta xarxa social. Amb 9,9 milions de seguidors, la seva particular croada és aconseguir el cul perfecte, un objectiu que li ha fet guanyar seguidors amb més voluntat voyeur -la majoria de les seves fotografies podrien semblar portades de la revista FHM - que no pas amb ganes d’entrenar-se al gimnàs. Entre la resta de gurus més de moda destaquen Gunnar Peterson (@gunnarfitness), entrenador de les Kardashian; Tracy Anderson (@tracyandersonmethod), entrenadora de Jennifer López i Gwyneth Paltrow; o Rachel Brathen (@yoga_girl), famosa per les seves fotografies en platges de somni.

Davant de tot aquest desplegament de màrqueting, filtres i consells de nutrició, l’opinió dels experts és senzilla: prendre-s’ho amb sentit comú i distància. Eva Ferrer, doctora especialitzada en medicina esportiva i autora de Canvia de vida, posa’t a córrer, dóna una sèrie de consells per no perdre el cap amb l’estil de vida ideal que venen algunes d’aquestes gurus d’Instagram. “El primer és fixar-se en la formació de la persona. Les blogueres que han après a través de l’experiència estan molt bé, però de vegades els falta la formació teòrica, que és important per poder adaptar l’entrenament a les diferències humanes. Si una persona amb problemes als malucs segueix un mateix entrenament que una altra persona, pot sortir-ne perjudicada”, assenyala.

Compte amb les modes

També demana estar alerta a l’hora d’emmirallar-se en la imatge d’un cos ideal que es transmet a través de les xarxes socials. “Un angle o un altre, un retoc o un filtre, poden fer canviar per complet una imatge”, il·lustra. Pel que fa a l’èxit de la filosofia de “l’abans i el després”, Ferrer recomana no obsedir-se i prendre-s’ho com una motivació, però mai com a única meta del procés.

I sobretot, anar en compte amb les modes que van més enllà del fitness i entren en terreny més pantanós, entre l’absurd i l’apologia a l’anorèxia. “Són modes que es viralitzen ràpidament a les xarxes i cal vigilar”, alerta la doctora. Algunes de les més recents i polèmiques són, per exemple, intentar aconseguir una cintura de l’amplada d’un foli de mida DIN A4 en vertical o comprovar quantes monedes poden cabre sobre l’ós de la clavícula. Al final, el més important, tal com assenyala la doctora Ferrer, és guiar-se pel sentit comú, encara que de vegades sigui el menys comú dels sentits.

“Som models i hem de ser conscients de la nostra responsabilitat”

Sara Carmona té prop de 25.000 seguidors a Instagram i, juntament amb Míriam García, és la catalana darrere del blog Doble o nada, en què aquestes dues joves comparteixen amb el món les seves experiències en el món de l’esport i el fitness. Ella té molt clar que, com a influencer a les xarxes, “ha de ser conscient de la responsabilitat que això suposa. “Som un model i hem de ser conscients que el que diem pot afectar negativament en la salut de la persona. En el meu cas, intento centrar-me en el benestar i la salut de la persona a través de l’esport i l’activitat física”, especifica. A l’hora d’agafar com a referent una estrella del fitness a Instagram, Carmona recomana “assegurar-se que realment és professional del sector” i que “actualment dirigeix sessions de fitness”. “Això ens dóna una mínima garantia que s’ha preparat per al que fa”, assenyala. Carmona, i també la doctora Ferrer, participaran al Fòrum de Dona i Esport, que se celebra a Barcelona el 22 d’octubre i que enguany se centra en la importància de l’esport en l’adolescència. L’assistència és gratuïta prèvia inscripció a Ticketea.com.