Estils 24/03/2022

Joves, sostenibles i amb talent: una botiga efímera reuneix quatre cares noves de la moda catalana

La Roca Village obre una 'concept store' de creadors joves en una iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Barcelona

Maria Almenar
4 min
Els representants de Nuoo Clothing, Mesnikovich, Zer Era i Paraiso a La Roca Village amb Patrick McDowell

Barcelona“No sé si el temps gris de març ha influït, però la camisa de colors ha agradat moltíssim”, diu el dissenyador Òscar Puig, alter ego de la marca Paraíso. La peça en qüestió és estiuenca, de tacte lleuger, i exhibeix sense pudor un estampat degradat de color lila, verd i groc mostassa. Un pantaló curt igual de llampant li fa el match perfecte. El du posat un maniquí sense gènere determinat i es complementa amb una dessuadora neutra i una gorra negra amb visera amb les lletres de colors de la marca barcelonina. Aquest és un dels estilismes que s’exhibeixen a l’aparador de la nova concept store de La Roca Village.

Un dels 'looks' de Paraíso.

Una botiga temporal que acull el disseny de quatre marques catalanes de nova fornada liderades per emprenedors que tot just comencen a trobar el seu lloc dins la capritxosa indústria de la moda. En aquest espai efímer, s’hi troba la roba de Zer Era, Nuoo, Mesnikovich i Paraíso amb peces de temporada que estan a l’abast de tota la clientela local i internacional que visita aquest destí de compres. En tres setmanes ja l’han visitat més de dues mil persones, que s’han sentit atretes per la moda made in Barcelona. “Som el canal per donar visibilitat als joves dissenyadors i la plataforma per ajudar-los a difondre el seu talent creatiu”, explica Elena Foguet, directora de negoci de La Roca Village.

Mentoria per als talents de la moda

Aquesta botiga multimarca en format pop up és la punta de llança d’un projecte més ambiciós dedicat a l’emprenedoria que lidera l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona Activa i Disseny Hub per impulsar projectes de moda que treballen sota criteris de creativitat, innovació i sostenibilitat. El programa es diu Barcelona Fashion Forward i va néixer el 2019 per assessorar estratègicament els negocis de nova creació que representen el futur de la indústria catalana. En cada edició, la iniciativa acompanya deu marques de moda amb uns valors similars: “Els joves emprenedors tornen als valors d’abans amb productes de qualitat, fets a casa i que es projecten internacionalment a través d’una botiga online”, diu Mireia Escobar, directora del Disseny Hub Barcelona. Dels projectes seleccionats es fa una nova tria de quatre guanyadors, que són els que després exposaran i comercialitzaran els seus dissenys a La Roca Village. Escobar veu clau la professionalització del talent local i emergent per sobreviure al sector i constata una tendència a l’alça de noves marques que s’obren pas amb un discurs sostenible: “A Barcelona l’olla bull més que mai”, conclou.

Roba digital i modulable

Zer Era és una de les marques que ven la seva roba a la concept store de La Roca Village. El projecte d’Ane Castro Sudupe i Núria Costa Ginjaume trenca amb l’estacionalitat de la moda oferint peces urbanes versàtils i transformables amb una estètica minimal que transgredeix l’edat i el gènere. Aquesta modularitat és un dels seus punts forts. “Ens agrada la roba que es pot fer servir en diferents ocasions i les peces que s’adapten al nostre dia a dia”, explica la Núria. Una jaqueta tipus bomber que té una motxilla incorporada, una camisa llarga amb mànigues desmuntables, un impermeable reversible... La roba d’aquesta firma local té un patró ben estudiat per explorar els múltiples usos amb butxaques col·locades estratègicament per fomentar la funcionalitat. Zer Era també és innovadora perquè incorpora la tecnologia en la investigació tèxtil i utilitza tècniques de fabricació digital com la impressió 3D per desenvolupar teixits tridimensionals. “Això ens permet crear cada patró sense generar residus”, diu l’Ane. El disseny també es fa de forma digital i la model és un avatar: “Emprovem els dissenys aprovats sobre un maniquí digital i anem ajustant els detalls fins que la peça queda com nosaltres volem que quedi”, conclou.

Una fusió del disseny rus i català

Comparteix el mateix esperit funcional la moda de Mesnikovich, la marca catalana liderada per Natalia Mesnikovich i el seu soci, Alejandro Rojas, que es defineix com una mescla de la contenció russa i la passió mediterrània, expressada en línies, asimetries i contrastos sempre des de les tonalitats neutres. “M’agrada la roba de qualitat amb patrons senzills que atrapa des de la discreció”, explica la dissenyadora russa. La jove firma utilitza teixits naturals amb certificats ecològics per dissenyar totes les peces que es produeixen en tallers de proximitat i treballa per encàrrec. Ara per ara, Mesnikovich està present en botigues multimarca, però el pròxim pas que es planteja és potenciar la venda online.

Una proposta de Mesnikovich.

Qui sí que és nativa digital és la marca Nuoo, la firma de roba casual i contemporània de Pilar Bermúdez. Aquest projecte de moda independent fa peces còmodes, sense ornaments superflus, i la roba s’elabora amb materials orgànics i reciclats. La dissenyadora també entén la sostenibilitat com un retorn a la producció de quilòmetre zero i el treball ètic per fomentar l’economia local. “Per a mi és molt important donar feina als d’aquí i fer-ho amb les millors condicions”, explica Bermúdez. La jove emprenedora ha posat a la venda una col·lecció especial d’edició limitada que elabora conjuntament amb l’artista i il·lustrador Rosh333, capaç de transformar la roba en un llenç multicolor.

Optimisme i color

Finalment, la firma genderless d’Òscar Puig també inunda de color i diversió les perxes de la botiga temporal. “Per a mi la sostenibilitat és una obligació moral de marca”, afirma amb contundència. Aquest nou talent, que es va donar a conèixer ara fa un any al 080 Barcelona Fashion, va començar fent banyadors i ara també dissenya roba urbana. “Obro noves possibilitats amb una proposta que té més forma i estructura”, reconeix el dissenyador de Paraíso, que ha fet amb la resta de companys el curs de mentoria del Barcelona Fashion Forward per impulsar la seva marca. “No hauríem arribat on som sense aquesta ajuda que hem rebut del programa”, conclou.

La concept store del disseny local de La Roca Village estarà oberta al públic fins dilluns i ha estat apadrinada pel dissenyador Patrick McDowell, un dels referents de la moda sostenible a escala mundial que segueix inspirant les noves generacions.

stats