Estils 28/06/2019

La moda és el missatge

Crítica social, sentiments o consciència ecològica centren el discurs de Brain & Beast, Oscarleon i Eñaut al 080

Maria Almenar
4 min
01. Una de les samarretes amb missatge d’Oscarleon. 02. Proposta ecologista d’Eñaut. 
 03. Un dels looks casuals d’Antonio Miró. 04. Un dels atrevits dissenys de Brain & Beast.

BarcelonaLa moda és molt més que vestits. Les peces de roba poden ser una via de comunicació perfecta per transmetre idees, des de les que apel·len a canvis socials fins a la pertinença a un grup o a la defensa de l’ecologisme. És la moda que connecta amb els sentiments dels consumidors i remou consciències. Precisament ahir, a la tercera jornada del 080, es van veure firmes i dissenyadors amb un missatge implícit en les col·leccions. Uns de més evidents, d’altres tractats amb més subtilitat.

Els subversius Brain & Beast, capitanejats per Ángel Vilda, són experts en segones intencions. Ahir van pujar a la passarel·la amb una dosi extra de creativitat i mala bava. Aquesta vegada “l’objecte d’anàlisi” de la desfilada eren els tòtems i els tabús. “És una col·lecció que parla de com les societats humanes s’uneixen i els individus es legislen entre ells mateixos”, explicava Vilda abans del xou. En la pràctica, la col·lecció és una crítica als clixés i les convencions que ens autoimposem: “Tendim a ser massa políticament correctes, a mantenir les aparences, i no acceptem res que se surti de la convencionalitat”, afegia Vilda. Dalt de la passarel·la es van veure eslògans estampats en samarretes i dessuadores: “El futur és free ”, “Vull ser lliure” o “La felicitat és l’absència de la por”, la frase que va immortalitzar el divulgador científic Eduard Punset. La col·lecció, més continguda en color que en patrons, la formen peces desestructurades amb superposicions, línies arquitectòniques, un festí de teixits i textures i accessoris que sumen com els barrets de Sol Prado i les joies de disseny de Clemència Peris. “Hi ha arracades de diamants, safirs, topazis i un collaret valorat en 60.000 euros”, deia ahir Vilda fent broma. Brain & Beast no té prejudicis!

La tradició més moderna

Un gir conceptual és el que ha experimentat la nova col·lecció d’Antonio Miró, que s’allunya de la sofisticació de les propostes anteriors per abraçar un concepte més fresc i juvenil, amb roba casual i acolorida que s’inspira en el carrer. “Aquesta vegada m’ho he volgut passar bé i he apostat pel vessant més urbà de la moda, perquè ara busquem comoditat”, deia ahir Albert Villagrasa, director creatiu d’una firma catalana que compleix quaranta anys. L’explosió cromàtica també la va aportar l’artista plàstic Txemy, que es va encarregar d’idear les peces més arty en una aposta per la moda més relaxada. “Ens traiem pressió i posem l’accent en la informalitat, sense abandonar la nostra essència cosmopolita”, va concloure Villagrasa. Qui també va sacsejar la passarel·la capgirant el vestuari tradicional marroquí va ser la firma Marrakshi Life, amb gel·labes i caftans de cotó unisex que elaboren artesans marroquins i es transformen en sorprenents bates i vestits de tonalitats sorbet amb afavoridores ratlles multicolor. És una roba que recull l’autenticitat d’una zona amb un missatge clar: la tradició també pot ser contemporània. Per la seva banda, Lebor Gabala va obrir el torn de les desfilades de tarda amb una proposta relaxada inspirada en les arrels mediterrànies de la marca. Precisament, el mar va servir de font d’inspiració per explicar-ne l’essència a través de peces de punt, vestits bohemis i pantalons relaxats amb estampats tie-dye.

Moda sentimental

Al matí, els dissenyadors independents van prendre el control de la passarel·la catalana. “Vull interpretar el sentiment de pèrdua amorosa a través de la roba”, deia Oscar León al seu backstage, atapeït de peces negres amb algun estampat de ratlles i de camuflatge esporàdic i d’on sobresortien samarretes -les peces clau de la firma- sempre amb frases contundents, que en aquesta ocasió apel·laven als mals d’amor. “Cor amb ferides”, deia la més evident. La col·lecció no amaga el dolor emocional de quan es perd algú estimat. D’aquesta manera, la firma Oscarleon torna als orígens optant per propostes dedicades a despertar les emocions del públic a través d’una posada en escena acurada: vels que tapen la cara, models maquillades amb efecte de rímel corregut als ulls i un look de núvia d’aspecte deixat. Ja ho deia ahir el dissenyador: “Sense les emocions no es pot entendre què faig”.

Subtileses ecològiques

La moda també connecta amb els orígens dels dissenyadors amb peces que remeten a una comunitat sencera. La firma emergent Eñaut, del creador basc establert a Barcelona Eñaut Barruetabeña, va reivindicar la terra a través d’una metàfora que rememora les expedicions dels baleners bascos al Canadà del segle XVI. Una col·lecció masculina que porta l’estètica d’aquests pescadors als joves actuals. “He treballat molt el patronatge i les siluetes de línies arquitectòniques”, afirmava el jove debutant ahir al matí. Entre els detalls s’apreciaven peces de punt amb transparències i un jersei xarxa que amagava un moviment de denúncia subtil: l’evident falta de consciència ecològica. “Els pescadors d’abans recollien peix, però els d’ara recullen sobretot plàstics”, es queixava Eñaut. Al matí també va debutar Patricia Narbón amb la seva firma demi-couture de Barcelona amb seu a Viena. A través de colors explosius, volums i volants, estampats geomètrics, referències místiques i mescles eclèctiques com lluentons amb denim, Narbón dibuixava una noia arriscada que combina peces bohèmies amb altres de candent actualitat.

stats