Estils 19/02/2021

Informals i atrevits: els psicòlegs canvien de to a les xarxes

Cada cop hi ha més professionals que obren perfils online per compartir coneixements i arribar a nous públics

5 min
Un psicòleg amb una pacient a la seva consulta

BarcelonaL’últim post que ha penjat la psicòloga Patricia Ramírez al seu perfil d’Instagram és un consell que creu que pot ser vàlid per a tothom: “Per cuidar els altres no has de deixar de cuidar de tu... igual que per cuidar-te a tu no has de desatendre els altres”. Aquesta psicòloga, que té més 370.000 seguidors a Instagram, diu que sempre ha utilitzat les xarxes socials per divulgar temes de psicologia, com estan fent molts altres professionals que cada cop més converteixen les xarxes en el mitjà per fer arribar continguts i consells sobre gestió emocional a un públic més ampli. 

“Quan em vaig obrir el meu primer perfil a Twitter, el 2011, ja ho vaig fer pensant en compartir continguts i coneixements del meu àmbit”, explica Ramírez. Amb els anys s’ha convertit en una de les psicòlogues més seguides a l’Estat, amb perfils a Twitter, Facebook, YouTube i Instagram, on dona consells, fa directes, penja continguts sobre psicologia, atén les preguntes dels seguidors i interactua amb ells. “Quan rebo missatges de gent que em diu que el que comparteixo a les xarxes els ha ajudat a superar un mal moment o fins i tot que els ha donat força per tirar endavant un projecte o fer un gran canvi vital és preciós. Quan veus que pots ajudar en la felicitat i el benestar dels altres amb la teva feina és fantàstic”, diu. I ella, després de 26 anys passant consulta, aquesta feina la fa ara a través de les xarxes, de podcasts i dels seus llibres. “Per a mi l’objectiu de tot això és la divulgació, el que intento és transmetre coneixements interessants i vàlids de forma entenedora i clara perquè crec que poden ser molt útils”, diu. 

Més receptius a escoltar consells

“Estem davant un fenomen incipient”, diu Dolors Líria, psicòloga i membre de la junta de govern del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya (COPC), que explica que cada vegada hi ha més professionals que s’obren perfils a les xarxes per compartir coneixements, tot i que encara “són una minoria”. “Haurem de veure si el fenomen va a l’alça i s’estén de manera generalitzada”, diu. Ella creu que el motiu pel qual cada cop més psicòlegs s’estan obrint perfils online és perquè “ara mateix, amb la pandèmia, hi ha més consciència que el que passa ens afecta psicològicament i som més receptius a escoltar les opinions d’un professional i plantejar-nos qüestions de caràcter emocional". "La crisi sanitària ha fet posar en evidència la importància de la salut mental i les emocions", destaca. Ella valora positivament aquest fet perquè "parlar de la salut mental és molt necessari i cal fer-ho més".

A més, diu Líria, “hi ha xarxes on hi ha molta gent jove i et permeten arribar a públics nous, a compartir coneixements i treballar per la sensibilització amb gent que potser no arribaria mai a la consulta”. Per tot plegat aquesta psicòloga creu que les xarxes socials “poden ser una bona eina per acostar-se a la població si se’n fa un bon ús i amb molta cura”. Ella apunta que cal que sempre hi hagi un professional al darrere que sigui rigorós: “Però això no està renyit amb l’humor ni amb formes de comunicar més desenfadades”, diu. Fa referència a molts vídeos de psicòlegs a TikTok en què apareixen ballant, cantant o fent playbacks per transmetre consells o informació de tipus emocional. “Això pot sobtar al principi, tant a la població en general com a altres professionals que potser tenen maneres de fer diferents, però ballar o cantar no vol dir ser poc professional. Si el missatge és rigorós pot estar bé, perquè serveix per fer pedagogia de qüestions emocionals, per divulgar aspectes de les emocions més desconeguts o d’alguns malestars o riscos”. "També pot ajudar a trencar la imatge una mica estereotipada que encara es té dels psicòlegs: com si fóssim gent molt seriosa asseguda en un sofà prenent notes tota l’estona”, apunta Líria. 

Una altra de les que utilitzen molt les xarxes per fer la seva feina és la psicòloga, terapeuta de parella i sexòloga Elena Crespi, amb gairebé 20.000 seguidors a Instagram. Crespi creu que les xarxes “són un aparador per ensenyar la feina que es fa i un canal de divulgació superimportant que permet arribar a persones a les quals potser no s'arribaria de cap manera”.

Ella té perfils oberts a Twitter, Facebook, Instagram i TikTok, i n’acaba d’obrir un a Twitch –“Però per ara només estic espiant, a veure què hi podria fer”, diu–, i confessa que li agrada estar present en el màxim nombre possible de xarxes perquè això li permet arribar a públics diferents i conèixer-los millor. Per a ella la part positiva d’aquesta feina online és que s'ho passo molt bé: “M’ho passo teta”, diu, i explica que no segueix gaire els consells dels experts en màrqueting i es deixa guiar més per la intuïció i els temes interessants que creu que s’han de divulgar. “Jo crec que a les xarxes has de fer el que et ve de gust i el que et faci sentir còmoda, a mi em funciona”, diu, i afegeix que els seus perfils li han permès crear una xarxa de dones professionals “fantàstica” amb qui han fet el salt al món real treballant plegades. D’altra banda, també diu que hi contacta molta gent cada dia interessant-se per demanar una consulta o assistir a un dels seus tallers, cosa que suposa una nova manera d’ampliar el negoci. “Les xarxes són un filtre bàsic i la gent que li agrada el que faig i com soc em ve a buscar”, resumeix. 

Comentaris masclistes i ofensius

Però no tot són coses positives. Com sempre, les xarxes tenen una part més fosca, i per a Crespi això s’ha traduït, a vegades, en comentaris i missatges ofensius. “Com a dona i com a sexòloga em trobo amb homes que em fan comentaris masclistes i sexistes i m’envien missatges ofensius o fins i tot fotos dels seus genitals. Aquesta és la part negativa”, destaca. Patricia Ramírez també s’ha trobat en aquesta situació. “Quan parlo de temes com la masturbació, que poden incomodar algunes persones que em segueixen i que poden no encaixar amb els seus valors, em trobo amb missatges molt ofensius i a vegades amb autèntiques barbaritats”, lamenta la psicòloga, que creu que hi ha gent que utilitza les xarxes “per treure la seva ràbia i agressivitat de forma incontrolada”. “Hauríem d’aprendre a comunicar el nostre desacord de forma no violenta, per no ferir la gent –apunta Ramírez–. Encara falta molta empatia a les xarxes”. 

Tot i això, totes dues valoren positivament la feina que fan online. Ramírez diu que desconeix el secret del seu èxit, que l'ha portat a tenir tants seguidors, però destaca que sempre ha intentat divulgar de manera honesta i natural –"No pretenc ser una altra persona", diu–, i també fer-ho de manera fàcil "perquè la gent ja té prou complicacions". Crespi, per la seva banda, coincideix amb la fórmula: "Crec que has de ser tu mateixa, fer el que et surti i el que et vingui de gust, i fer-ho ben fet. Més enllà de si balles o cantes, el més important és ser rigorosa", remarca.

stats