A la recerca del menjar saludable

Embotits amb 'kale' i bròcoli o Nocilla sense sucre són algunes de les novetats d'Alimentaria

La indústria alimentària vol atrapar la tendència del menjar saludable, que ha demostrat que no és només una moda passatgera sinó que ve avalada per mil i un estudis i organismes com l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Per això, les novetats que el sector ha presentat a la fira Alimentaria, a Fira Barcelona, van lligades a la incorporació de les verdures, superaliments i cereals a moltes preparacions.

Una de les apostes més fortes del sector en aquest sentit és per als aliments “sense”, cosa que es destaca a les etiquetes dels productes com si es tractés d’un plus de qualitat. Som a l’era de les preparacions sense gluten, sense sucre, sense lactosa o sense colorants.

Per contra, a Alimentaria també s’ha observat l’augment d’un altre tipus d’alimentació que conviu amb la que pretén ser saludable. És la del món dels 'snacks' i dels aliments per emportar, preparats per menjar en qualsevol moment, perquè l’únic esforç que s’ha de fer és obrir un paquet. Amb aquest tipus d’alimentació, en què la novetat és la tendència a la presentació de consum individual, s’incrementen els paquets i els embolcalls en ple temps de consciència per l’excés de plàstics al planeta. Són les contradiccions del mateix sistema alimentari, que lluita per omplir el cistell del consumidor final, aquell que és conscient que la salut entra per la boca però si l’assaboreix amb presentacions atractives i gustoses, millor.

Us fem un recull d'algunes de les novetats que hem conegut a la fira.

1. Pit de gall dindi amb col 'kale' i bròcoli

El pit de gall dindi acostuma a ser l’embotit més apreciat per les dietes baixes en calories. Noel, l’empresa de la Garrotxa, hi ha incorporat dos superaliments: la col 'kale' i el bròcoli. “Els estudis de l’OMS sobre la carn ens han fet mal, i per això hem buscat noves fórmules”, explica Maria Sánchez, directora de màrqueting de la marca. El resultat és un embotit suau, que a primera vista destaca per les vetes entrellaçades de color verd. Noel també ha presentat a la fira una nova línia d’hamburgueses sense carn, les anomenades 'veggies'.

2. Croqueta de gintònic o de calçots

Les croquetes són un dels aliments més versàtils. Aquesta qualitat, juntament amb la necessitat d’innovar, és el que ha portat el grup de congelats Maheso a crear unes croquetes blaves amb gust de gintònic, que són tan sorprenents per fora com per dins. Per la seva banda, l’empresa Cannelonia ha apostat per les croquetes de calçots, cuits al forn amb un toc fumat, barrejats amb la carn de porc duroc i la salsa romesco. L’objectiu és "aconseguir tenir l’experiència d’una calçotada”, comenta Gerard Formentí, de Cannelonia.

3. Nocilla sense sucre i sense gluten

Nocilla també puja al carro del menjar saludable: revisa la recepta original i la fa ara sense sucres afegits. L’edulcorant que utilitzen és l’estèvia, que aporta dolçor natural a la típica crema de cacau. “Estem alerta del que el consumidor ens demana, i per això hem ampliat l’oferta dels nostres productes, perquè cadascú triï el que s’ajusta més als seus gustos i estil de vida”, afirma Ricardo Anmella, director general d’Idilia Foods. Sigui com sigui, la xocolata ha sigut un dels ingredients estrella d’Alimentaria. Espora, l’empresa de Sòria dedicada a la tòfona, aposta per una crema de cacau gurmet, amb gust de tòfona, que tant serveix per a un plat dolç com per a un de salat. Per la seva banda, l’empresa basca Hoja Verde, amb segell ecològic, ha creat més d’una desena de xocolates d’origen equatorià barrejades amb mil i un gustos. Ara bé, el producte més agosarat és la rajola feta amb 100% de cacau. “Som molt atrevits –explica Begoña Rodríguez, d’Hoja Verde–, i hem aconseguit que tingui bon gust”.

4. Ou cuit amb la mateixa closca

L’empresa gallega Granja Campomayor ha cuinat a baixa temperatura els ous, però ho ha fet dins de la seva pròpia closca. Així que a la lleixa del supermercat ara es podrà agafar la mitja dotzena d’ous frescos o cuits tèrmicament, i a punt per menjar o per utilitzar en receptes elaborades. Campomayor també destaca per altres innovacions amb els ous, com l’ou l’hidrolitzat, que aconsegueix que l’aliment proteic tingui textures, pel fet d’haver tractat la clara amb un enzim.

5. Fumats amb superaliments

Si el salmó és un aliment saludable perquè és ric en greixos essencials, barrejat amb superaliments multiplica les seves propietats. És l’aposta de l’empresa de fumats Benfumat, que ha maridat el peix amb te matcha, amb xia, amb cacau, amb gingebre i sèsam, amb xili de Jalapa i coriandre, i amb soja amb espècies. “La preparació té una data de caducitat d’un mes, perquè tots els ingredients són naturals”, explica Eva Hausmann, assessora gastronòmica de Benfumat.

6. Caputxino 'eco' per emportar

Un caputxino ecològic, fet amb llet, cacau, sucre i cafè aràbic, preparat per beure tan bon punt se’n retira les dues capes de protecció del got de plàstic. És l’aposta de Cafès Saula, que, en paraules del director general, Lluís Saula, “és una innovació perquè amb productes 100% biològics i amb la varietat més alta de cafè, l’'arabica', no n’hi ha al mercat”. A més, la preparació està pensada per beure-la freda, perquè “el fred i el cafè tenen molt bon mercat”, comenta Saula, que també està a punt de treure al mercat les càpsules monodosis ecològiques, compatibles amb les cafeteres d’aquest sistema.

7. Batut de cacau, sense llet i vegetal

El Cola Cao apte per als intolerants a la lactosa guanya gust, perquè ara l’empresa Idilia Foods el prepara amb beguda de civada i de coco. El format és l’individual, en got per emportar, i que tant està pensat per beure fred com calent. Per a aquells que els agrada afegir cullerades de Cola Cao soluble a la llet però busquen preparacions saludables, Idilia Foods presenta Avenacao, amb flocs de civada integral, barrejats amb cacau en pols i sense sucres afegits. D’altra banda, la marca Cacaolat ha llançat la línia Cacaolat Veggie, preparat amb la barreja de beguda de civada i cacau, apte per a celíacs, i que pretén respondre a una necessitat del mercat, segons explica Cacaolat.

8. Cervesa amb aigua de núvols

Els núvols de l’Atlàntic atrapats en una cervesa. És la proposta de l’empresa canària Jaira, que la llança amb el nom Jaira Seaclouds, i que vol jugar la carta de diferenciar-se del sector per ingredients diferents i sorprenents.

9. Suplements nutricionals d’estrella Michelin

El cuiner Nandu Jubany ho va trobar necessari mentre corria el Dakar amb la seva moto: necessitava suplements vitamínics orgànics al 100%, que estiguessin fets amb ingredients de quilòmetre 0, naturals i que no continguessin ni additius ni tampoc components artificials. I, a més, que estiguessin fets amb textures agradables per al paladar. Del seu pensament, compartit amb el nutricionista Toni Solà, ha nascut Àtrois - The Nutricionist, The Chef and You, destinats a tots els públics i que serà possible de trobar en supermercats. A la pràctica, són com gominoles de fruites i fruita seca; barretes proteiques en format de rajola de xocolata i també de textures cruixents, o concentrats en pols, preparats per menjar mentre es fa esport o asseguts al sofà.

10. Per postres, pizza de KitKat

Les pizzes també són per a les postres. És el que opinen molts cuiners i també la marca Telepizza, que s'ha aliat amb Nestlé Professional per crear una pizza amb trossos de KitKat, que al centre té crema de cacau per anar-hi sucant els bocins de la mateixa pizza. Una innovació que ha estat batejada amb el nom de Telepizza Sweet.