Un ventall de glops refrescants

Els batuts, una de les begudes estrella de l’estiu, estan envoltats de mites i veritats

Què és exactament un batut? Són moltes les imatges que ens venen al cap: fruita i verdura liquada o feta puré, com un suc, o aquelles grans copes de gelateria tipus ‘smoothies’ plenes de llet i de boles de gelat. Sigui com sigui, tots recreem els seus ingredients ben frescos i perfectes per ajudar a passar aquests dies de calor amb el màxim gust. Però cada preparat és diferent i no té les mateixes propietats ni beneficis, ni sempre és un àpat saludable. I, fins i tot, no tots són necessàriament refrescants. Darrere de l’etiqueta dels batuts s’hi amaga un ampli ventall de possibilitats, i també de trampes. Per al professor titular de nutrició i ciència dels aliments de la Universitat Autònoma de Barcelona, José Juan Rodríguez, l’alimentació saludable és la que, d’acord amb la FAO, aporta tots els nutrients essencials i l’energia que cada persona necessita per mantenir-se sana: “No hi ha aliments saludables, sinó una barreja dels diferents aliments per aconseguir l’objectiu”. “En el cas d’un batut, podria ser el que ajuda a equilibrar la resta de la dieta d’una persona”, afegeix el nutricionista. Realment no hi ha consensos establerts al voltant d’aquesta beguda, que sí que sol dur com a mínim fruita liquada o triturada. A partir d’aquí, s’hi poden posar ingredients tan diversos com verdura, llet, sucre i diferents ‘toppings’ (o guarnicions).

Els cítrics, molt interessants

D’entre l’ampli ventall de fruites i verdures de temporada, n’hi ha moltes que són susceptibles de convertir-se en un batut refrescant a l’estiu. Sobre quines són les millors, Rodríguez avisa que depèn de les necessitats de cada persona, també dels seus gustos. “Si anem als clàssics, un gaspatxo líquid és un clar exemple per a l’estiu”, però avisa que si la persona no acostuma a consumir fruita i verdura, són interessants els cítrics com la taronja, la llimona i el pomelo. També remarca que són destacats en aquest cas el kiwi, la síndria i, en menys mesura, el meló. Pel que fa a les verdures, Rodríguez considera que els espinacs i les hortalisses en general, com el tomàquet, l’api i els pebrots, també són aconsellables. “Cal tenir en compte altres vegetals, com les llavors de xia i les baies de goji”, afegeix.

Ara bé, si ens basem en la combinació de gustos i textures més enllà dels beneficis nutricionals, la propietària del local de menjar saludable Suís & Bowls de Barcelona, Cristina González, explica que entre les millors fruites i verdures per fer un batut ben refrescant hi ha el plàtan, que aporta textura, mentre que la poma dona acidesa a la barreja. Igualment, és interessant també la pinya, que aporta aigua al batut alhora que li dona un gust dolç. “També qualsevol fruita del bosc”, detalla. González assegura que un bon batut ha de tenir un gust natural, sobretot de fruita, i de la màxima qualitat. I segons les seves receptes, amb llet, nata, gelat i cacau. “Per conservar totes les propietats, és fonamental que es faci al moment”, cosa que també garantirà la conservació de la seva textura cremosa i irresistible. “Per descomptat, ha d’estar ben fresc, que som a l’estiu”. Tanmateix, la recepta ideal depèn del gust de qui se l’ha de prendre: els més ‘healthies’ el prefereixen amb fruita i verdura, i els més llaminers amb galetes i cacau. Pel que fa a la seva preparació, González explica que han d’agafar-se ingredients excel·lents i al seu punt just de maduració, “i així no cal afegir-hi sucre”. Per això mateix és tan important que els batuts estiguin fets amb ingredients de temporada.

Una gran barreja de nutrients

L’expert en nutrició avisa que el batut, en el cas de dur només fruita i verdura, “no necessàriament facilita l’absorció dels nutrients, sinó la barreja” d’aquests nutrients, ja que assegura que és necessària la vitamina C per absorbir els diferents minerals que porten les verdures i les fruites. Concretament, destaca que les fruites representen una gran aportació de vitamines, especialment la C en el cas dels cítrics i el kiwi, mentre que moltes verdures, les baies de goji i les llavors de xia, aporten minerals: “La barreja pot facilitar la seva absorció”.

No sempre apaguen la set

Pel que fa a la calor, val a dir que aquest suggeriment tan estiuenc resulta hidratant perquè aporta aigua, però per a Rodríguez “és un producte més”, i que no serà mai més refrescant que l’aigua. De fet, el nutricionista avisa que els batuts poden no calmar-nos tota la set. El missatge és clar: no hi ha res que tregui més la set que un got d’aigua. “Si s’utilitza com a substitut de l’aigua a l’estiu és possible que no aconsegueixi tot l’efecte desitjat”, afegeix Rodríguez, que atribueix aquest fet a una hidratació insuficient i a la ingesta d’altres components dins del mateix batut que poden, en realitat, provocar més set al cap d’una estona.

Rivals del gelat

A l’estiu els batuts tenen un gran rival, els gelats, que no s’hi assemblen gaire, però poden ser igual de saludables. L’expert detalla que si el que volem és refrescar-nos amb un batut de fruita o un gelat, no necessàriament és millor l'un que l’altre, sinó que depèn del batut i del gelat, i que, per exemple, “un batut no serà saludable si s’ingereixen determinats nutrients en excés” i, a parer seu, tots dos, presos amb moderació, poden ser perfectament saludables.

Amb tot, per a ell no són productes comparables, ja que en el cas dels gelats hi ha una barreja de llet i derivats amb altres ingredients fins a aconseguir una textura homogènia a baixa temperatura a la qual s'afegeixen sucres. “Per tant, és un producte normalment amb proteïnes, greixos i sucres”. En una altra lliga, els batuts, si no duen llet, són barreges de liquats de fruita i verdura, amb una composició que està dominada per l’aigua, i que portarà una gran quantitat de fibra, minerals, vitamines i sucres. Malgrat això, Rodríguez assegura que “aquest tipus de producte és una moda que probablement s'oblidarà després d’un cert temps”, i destaca que no hi ha evidències científiques clares sobre el seu interès.

D'altra banda, Cristina González assegura que un dels avantatges dels batuts davant dels gelats és que, a diferència dels segons, els primers no es desfan, es poden adaptar al gust del consumidor i poden ser més naturals i lleugers, sempre que s’hi posin els ingredients apropiats. “Tenen mil possibilitats que els fan aptes per a qualsevol col·lectiu, com vegans i vegetarians”, defensa. Per a ella, els batuts són genials per esmorzar i berenar, “perquè duen tot el necessari: fruita, una mica de sucre per tenir un plus d’energia a mitja tarda i lactis”.

No són 'detox'

Respecte a una de les seves propietats més popularitzades, el factor ‘detox’, el nutricionista alerta que per si sols els batuts no són un àpat complet i, respecte al mantra que netegen l’organisme, assegura: “Clarament no”. Per a ell, quan es diu que netegen o que són ‘detoxificants’, cal preguntar-se respecte a què. “'Detoxificar' pressuposa que estem intoxicats. Normalment pot ser que ens falti algun nutrient, però d’aquí a dir que són aliments miraculosos hi ha un abisme, i aquest abisme és el que separa l’evidència científica del soroll”. Pel que fa al seu valor diürètic i antioxidant, Rodríguez avisa que serà el mateix que el de les fruites i verdures que integren la seva composició.

El batut perfecte per passar la calor

El Flower Power és el batut perfecte que proposa Cristina González per fer desaparèixer la calor del nostre cos. Al Suís & Bowls fan aquesta barreja que té gust de “primavera i estiu” i que resulta molt refrescant, a més de ser suau. Pel que fa a la seva preparació, aquest batut es fa infusionant grosella en llet de coco calenta. Cal deixar-la refredar i batre conjuntament amb la túrmix la llet resultant, una bola de gelat de violeta, una altra de farigola i pètals de rosa per a ús comestible. Això sí, cal servir-lo de seguida i afegir-hi superaliments al gust. Bon profit!

Més continguts de