Turisme
Estils 08/09/2021

Per què el pròxim viatge que facis podria ser més car que l'anterior

La situació epidemiològica marca el preu de la indústria turística: com millor estan les coses, més augmenten les tarifes

Elaine Glusac / The New York Times
4 min
Viatjar en temps de pandèmia

Quan es van començar a planejar les vacances d'estiu d'aquest any, els turistes ho van fer en un moment d'inflació de preus. A causa de la pandèmia i de tot el que havia passat el 2020, els vols, els cotxes de lloguer i els hotels eren més cars del que estàvem habituats abans que comencés l'emergència sanitària. Semblava que seria el moment en què, per fi, es podria tornar a viatjar sense gaires restriccions després d'un any tan complicat. Per això, i encara que fos pagant més del que es considera normal, estàvem disposats a passar per caixa. Però tot d'una el context va canviar del tot per culpa de l'onada d'infeccions per coronavirus de la variant delta. Això va fer que, en general, es fes marxa enrere i les prediccions de canvi de preu variessin i es tornessin a desplomar. 

Entre la pandèmia i aquesta fluctuació de preus, la confiança del viatger està decaient cada dia que passa. Destination Analysts, una empresa dedicada a estudiar estats d'opinió, va preguntar a 1.200 estatunidencs quins eren els seus sentiments a l’hora de viatjar. Ho van fer diverses vegades entre març i principis d'agost i el resultat va ser que l'optimisme s'havia desplomat un 40% si ho comparàvem amb principis de juny. A ple estiu només el 20% dels enquestats eren partidaris de viatjar gaire lluny de casa durant les vacances. La majoria creien que es podria viatjar, però a prop, en territori nacional, per carretera i principalment per fer activitats a l'aire lliure. Els que tenien planejat tornar a volar i visitar una atracció interior, com un museu, eren una clara minoria.

El preu dels bitllets varia segons si estem millor o pitjor en relació a la pandèmia.

Tardor incerta

Ara ens encaminem a una estació en què tradicionalment el nombre de viatges per plaer disminueixen. Això normalment fa que els preus baixin, perquè la tardor ja no és temporada alta. Però el paradigma ha canviat i el teletreball ha fet que es pugui seguir residint fora de casa i ampliar l'estada a les destinacions vacacionals. Amb l'augment de la taxa de vacunació i els horaris flexibles, s'ha tornat habitual que la gent treballi via Zoom des d'arreu. La gran pregunta és si aquesta tardor passarà això o si, en canvi, la por a la variant delta i la tornada a la feina de manera presencial reduiran les expectatives.

Si ens fixem en l'estiu, no només es van enlairar avions als Estats Units, també ho van fer les tarifes dels bitllets. Els viatgers nacionals van tornar a volar amb força i l'índex de preus al consum nord-americà mostra que les tarifes de les aerolínies havien pujat un 7% entre l'abril i el maig. Després d'un augment de gairebé un 3% al juny, al juliol es van estabilitzar, amb un descens d'un 0,1%. Però llavors va sorgir l'amenaça de la variant delta i els plans –i amb ells moltes previsions– es van anar cancel·lant. Southwest Airlines ha reconegut que les tarifes estaven per sobre dels nivells del juliol del 2019, però que han hagut de reduir la seva perspectiva de rendibilitat per al tercer trimestre: “Hem experimentat una desacceleració en les reserves i un augment de les cancel·lacions de viatges a l'agost, probablement impulsades pel recent augment de casos de covid associats a la delta".

Les variants del coronavirus podrien aturar la recuperació esperada per als viatges de negocis a la tardor, una millora que abans de l'estiu es donava per segura. Una nova crisi faria que les tarifes aèries baixessin. En aquest sentit, United Airlines planeja operar un 26% menys de vols en el tercer trimestre en comparació amb el mateix període del 2019. D'acord amb els patrons prepandèmics, l'aplicació de reserva de bitllets nord-americana Hopper espera una caiguda del 10% en les tarifes aèries nacionals nord-americanes durant la tardor, una xifra en línia amb els patrons del 2018 i el 2019, i pronostica que el bitllet interior d'anada i tornada mitjà serà de 260 dòlars, en comparació amb els 288 dòlars d'aquest estiu.

Els hotels apugen preus segons si és més accessible viatjar.

Pujades i baixades

En algunes de les destinacions vacacionals més populars, els hotels no només van coincidir amb els nivells d'activitat previstos a la pandèmia, sinó que van superar les xifres del 2019. Això va elevar les tarifes a 141 dòlars de mitjana a nivell nord-americà per una nit en una habitació d'hotel durant l'últim mes, en comparació amb els 100 l’agost passat i els 135 en el mateix període del 2019. A les ciutats grans, en canvi, es van mantenir més baixes: a Nova York és d'aproximadament 205 dòlars de mitjana, en comparació amb els 240 del 2019. A Hawaii, als Cayos de Florida i a Myrtle Beach, Carolina del Sud, van superar les xifres prepandèmiques. Els preus mitjans per nit de quatre setmanes de l'agost del 2019 als Cayos de Florida, per exemple, va ser de 239 dòlars, en comparació amb els 408 d'aquest mes.

Un altre sector que va aprofitar la que semblava una tornada a la normalitat per augmentar tarifes va ser el del lloguer de cotxes, ja sigui en les plataformes clàssiques o utilitzant aplicacions de l'estil d'Uber. Les tarifes van augmentar un 73% entre el juliol del 2020 i el del 2021, segons l'IPC dels Estats Units, ja que les agències s'havien desfet de part de la seva flota quan va començar la pandèmia i han tingut dificultats per recuperar-la quan semblava que els viatges tornaven a animar-se.

Jonathan Weinberg, fundador d'Autoslash, una plataforma que busca tarifes de lloguer barates, explica que "els preus raonables que s'esperaven per a la tardor i l'hivern probablement no arribaran". Les plataformes de viatges compartits, com Uber i Lyft, també han sigut més cares aquest estiu, en part perquè alguns conductors no volen tornar a la carretera. Per atreure'ls, els serveis van augmentar les tarifes mitjançant l'augment dels preus utilitzats en moments d'alta demanda. Segons Rakuten Intelligence, que analitza les compres de més d'1 milió de compradors en línia, el creixement interanual dels costos de viatges compartits va augmentar un 26% el juliol del 2021.

stats