Tecnologia solidària

Aplis socials: ajudar des de l’‘smartphone’

El tercer sector explora l’ús del mòbil per al benestar de les persones i per ser més eficient

Amb el simple gest de treure el mòbil de la butxaca, teclejar i fer alguns clics es pot ajudar els altres. De vegades és tan fàcil com això. Ho és en el cas de les aplis amb finalitats socials, unes eines que estan emergint. Trobem aplis per localitzar gent dormint al carrer, per denunciar barreres per a les persones discapacitades o per ajudar en les tasques de traducció i comunicació amb els refugiats que arriben a Europa, entre molts altres objectius. La Taula del Tercer Sector vol inventariar i generalitzar unes aplis que posen fàcil ajudar, perquè els que s’impliquin en la resolució de problemàtiques socials siguin cada vegada més.

“Les noves tecnologies s’han d’orientar molt més cap a les problemàtiques socials”, opina Ferran Busquets, director de la Fundació Arrels. És des d’aquesta entitat que a principis d’any es va llançar Arrels Localitzador, una apli perquè els ciutadans puguin alertar d’on han vist una persona dormint al carrer. L’apli és gratuïta i està disponible per a Android i per a iOS. L’eina permet facilitar la localització exacta de qui passa la nit al ras, informar de quantes persones són, si es tracta d’homes o dones, si van acompanyats d’animals i si estan dormint en un portal o en un caixer.

Eixamplar l’activisme

La Fundació Arrels ja tenia en marxa un sistema similar d’alerta ciutadana a la seva web, però a començaments d’aquest any van decidir apostar pel mòbil perquè les persones que veiessin algú dormint al carrer ho poguessin denunciar de forma immediata. En només unes setmanes, l’eina va aconseguir que es comuniquessin més de 1.200 localitzacions, la majoria a la ciutat de Barcelona, una xifra que multiplica per sis els avisos a la web.

Per a Busquets, això prova que amb aquesta eina “s’apunta gent nova” a ajudar, gent que s’afegeix als voluntaris i les persones que ja avisaven per la web. El mòbil ajuda a eixamplar, per tant, el públic compromès amb els problemes socials. El director de la Fundació Arrels, però, demana paciència a la gent que fa servir l’eina. Que localitzin algú no vol dir que en pocs dies ja no estigui dormint al carrer, perquè aconseguir això és un procés molt llarg i intens. Per això, de vegades es pot avisar diverses vegades del mateix cas. Busquets explica la utilitat de l’apli: “Ens ajuda a distribuir els equips de carrer cap on veiem que hi ha més gent”. A més d’orientar la ruta dels 30 voluntaris i 5 professionals de la fundació, perquè no es deixi d’assessorar ningú, el director de la Fundació Arrels afegeix que l’apli també permet “ajudar a quantificar la gent que hi ha al carrer”.

Inventariar i generalitzar eines

A la Taula del Tercer Sector ambicionen identificar i exportar iniciatives com la de la Fundació Arrels. Ho explica Jordi Pascual, el vocal d’innovació de la Taula: “Hi ha moltíssimes experiències que les entitats apliquen de forma micro per millorar situacions del seu dia a dia. El que pretenem és identificar totes aquestes experiències, veure si es poden generalitzar i facilitar que es posin al servei de qualsevol organització i persona”. D’aquesta manera, afegeix Pascual, la innovació a través del mòbil s’estendria també a entitats petites que no poden invertir-hi.

La Taula treballa amb aquests objectius en el marc de la iniciativa m4Social, en què ha agafat com a companys de viatge l’Ajuntament de Barcelona, la Fundació Mobile World Capital i l’Obra Social la Caixa. m4Social pretén impulsar el mòbil com a eina per ajudar la societat i que ajudi al desenvolupament de les entitats i ONGs. Per a aquest any, s’han fixat tres àrees de treball: el dret a l’habitatge, la inserció laboral i l’abandonament escolar. Però el ventall d’àmbits socials en què les aplis poden fer de desllorigador és molt ampli. Actualment, existeixen aplicacions amb objectius tan diversos com ara assistir les dones víctimes de violència masclista, ajudar els familiars de malalts d’Alzheimer a localitzar-los quan s’han perdut o prestar ajuda psicològica a aturats amb baixa autoestima.

El ventall s’amplia amb noves propostes que s’estan cuinant, com ara l’apli Refugee Speaker, una iniciativa pensada per ajudar els milers de refugiats que arriben a Europa fugint de la guerra a comunicar-se millor. L’eina és una adaptació de l’apli ja existent Universal Doctor, que tradueix més de 5.000 frases en 17 idiomes per millorar la comunicació entre treballadors sanitaris i pacients amb llengües diferents.

El doctor Jordi Serrano, creador d’Universal Doctor, explica que Refugee Speaker serà una adaptació d’aquesta apli sanitària i detalla els canvis que incorporarà: “Bàsicament, fem un èmfasi molt important en la història del viatge, les necessitats mèdiques d’aquest moment i, sobretot, a explicar el sistema sanitari del país d’arribada”. A més, afegeix Serrano, s’hi incorporen continguts relacionats amb l’estrès posttraumàtic que pateixen els refugiats. L’apli sumarà llengües com ara l’àrab de Síria, el somali, el tigrinya que es parla a Eritrea i el dari de l’Afganistan.

Innovar i arriscar

Amb el llistat i generalització d’iniciatives, però també amb el desenvolupament de noves aplis socials, des de la Taula del Tercer Sector volen contribuir a augmentar i enriquir els vincles entre el món tecnològic, el social i l’emprenedoria. “Hem d’innovar molt més en el sentit que hem d’arriscar molt més”, recalca Busquets. Pascual, per la seva banda, també reconeix la reticència del sector social: “Hi ha resistència al canvi perquè de vegades la tecnologia industrialitza coses que avui es fan directament amb les persones”. Però afegeix que també hi ha barreres des del món tecnològic: “Els desenvolupadors no coneixen el món social. Per tant, no es dediquen a buscar solucions que puguin respondre a aquestes necessitats”.

Cada vegada són més les veus que reivindiquen més vincles entre la tecnologia, l’emprenedoria i les organitzacions socials. Reclamen aplis gratuïtes i compromeses que escampin la idea que el mòbil no és només un artefacte esnob amb finalitats lucratives. Ambicionen aplis que acostin el mòbil a la cerca del benestar. Intentar canviar el món a partir d’uns clics pot resultar il·lús, però Busquets reivindica que el mòbil pot ser solidari i que permet que més gent tingui disposició a expressar un compromís social. Sobre si aquest nou tipus d’activisme es pot considerar “de sofà”, com van ser titllades -per menysprear-les- pàgines com ara Change.org, Busquets és contundent: “Que no existís l’activisme de sofà no implicaria que la gent s’aixequés del sofà. Per tant, la gent que vulgui fer les coses des del sofà, benvinguda sigui. Les problemàtiques socials ens hem de creure que les ha de resoldre tota la ciutadania”.

Eines gratuïtes i compromeses

La majoria d’aplis amb finalitats socials es poden baixar de franc. N’hi ha tant per a sistemes Android com iOS i persegueixen objectius diversos. Us en fem una tria

Inaccessible

Denunciar barreres arquitectòniques

Aquesta apli permet fer una fotografia, situar-la en un mapa i denunciar públicament aquells punts de les ciutats que suposen una barrera arquitectònica per a les persones que van en cadira de rodes. L’aplicació funciona amb GPS i també trasllada la denúncia a les xarxes.

Donem Sang

Fomenta les donacions

És l’aplicació de la Federació Catalana de Donants de Sang. T’avisa quan les reserves del teu grup sanguini són baixes. A més, indica els punts més pròxims d’extracció i aporta consells per als donants. Per exemple, recomana menjar alguna cosa abans de donar sang.

Tweri Alzheimer Caregiver

Per als familiars de malalts

Disponible per a Android i iPhone, està pensada per als familiars de malalts d’Alzheimer. L’aplicació estableix uns límits de seguretat per on el malalt pot fer el passeig habitual i, si els traspassa, envia un avís al familiar amb l’última localització.

Appsy Desempleo

Suport psicològic per a aturats

És gratuïta i ofereix suport psicològic a les persones que s’han quedat sense feina i pateixen angoixa i altres símptomes derivats de la situació. Es pot utilitzar de manera preventiva i quan els símptomes ja han aparegut. L’apli recomana activitats que facin sentir millor l’usuari.

Més continguts de