Estils 07/10/2016

Guia per a fer una bona foto (amb el mòbil)

Us donem sis consells bàsics i fàcils per optimitzar les imatges que obteniu cada dia amb el telèfon

Regina Rodríguez Sirvent
4 min
Guia per a fer una bona foto  (amb el mòbil)

BarcelonaHi ha un somriure fals dedicat als desconeguts que s’han ofert a fer-te la foto. Quan en el segon intent surts encara més inclinat i t’han tornat a tallar part del cap i dels peus, somrius i dius: “Ha quedat perfecte, moltes gràcies!”, i allargues l’expressió mentre remugues mirant la pantalla del telèfon. Això continua passant. Que es comparteixin dos bilions de fotos al dia a les xarxes socials no és cap garantia de qualitat, però les xarxes són una finestra a autèntics mestres de la fotografia moderna que saben esprémer els avantatges que suposa viure amb una càmera a la butxaca.

Hem parlat amb Adrian Canolo (@adriancanolo), especialitzat en la fotografia de viatge i amb un Instagram delicat, romàntic i espectacular a parts iguals; amb Laura Ponts (@lauraponts), coneguda i reconeguda per les explosions gastronòmiques que captura cada dia de la seva vida amb un sentit innat de la composició fotogràfica; i amb Rodrigo Rivas (@rodrigorivasph), autor del llibre La fotografía móvil. Tots tres ens expliquen alguns secrets per fer fotografies més bones només amb un mòbil.

Les fotografies de paisatges són molt presents a les xarxes

Un bon enquadrament

Una cosa tan senzilla com enquadrar la imatge abans de disparar millorarà molt la composició a ulls de la nostra audiència. Per aconseguir-ho, només cal activar la quadrícula de la càmera del nostre telèfon. Aleshores recuperem les habilitats que vam aprendre a P3 i encaixem les línies naturals de la composició, com ara els horitzons, els edificis, etc., i fem que coincideixin amb la quadrícula de la pantalla.

Perspectiva

¿Quantes hèrnies discals provoca cada dia el fet d’arquejar l’esquena fins a límits insospitats per intentar encabir-ho tot a la pantalla? Moltes. Però és que a part del mal d’esquena, s’altera la perspectiva i es fan inclinar els objectes, les persones i la seva forma real. Per evitar l’hèrnia només cal fer un parell de passes enrere fins a encabir tot el que volem dins la composició. Per aconseguir que les formes s’apreciïn de manera realista, el telèfon sempre ha d’estar recte, paral·lel al que es vulgui fotografiar.

Canvia el punt de vista

Això no vol dir que hagueu de jugar-vos la vida i estirar-vos al mig del carrer Mallorca per aconseguir que la nena surti amb la Sagrada Família darrere. És més fàcil que això. Rodrigo Rivas diu que la majoria de les fotos es disparen a l’altura dels ulls, cosa que proporciona fotografies poc originals perquè els nostres ulls estan acostumats a aquesta vista. Solució? Si aconseguim abaixar o apujar el punt de vista aportarem profunditat i una narrativa més interessant a les nostres fotos.

Llum natural

Que aixequi la mà a qui li hagi quedat bé una foto tirada amb flaix de mòbil. Algú? Exactament: ningú. El flaix només s’ha d’utilitzar si volem que la foto quedi malament. Com diu Adrian Canolo, “si no hi ha prou llum, el millor que pots fer és guardar el telèfon i gaudir del que està passant”. Per la seva banda, Laura Ponts sempre fotografia els seus bodegons al migdia, quan la llum entra per la porta del balcó de la seva cuina. “Jo no faig servir ni focus, ni llums ni res. Sempre llum natural, cosa que a l’hivern sovint és un problema perquè a Ponts sempre hi ha molta boira i les fotos no llueixen tant. A més, amb una llum no fa falta cap retoc. Jo només utilitzo aplicacions per retocar fotos de paisatges, però amb el menjar, mai”.

Enfocament i ‘zoom’

La gran majoria de zooms dels smartphones són digitals, és a dir, que no apropen la imatge com ho faria una càmera de fotos, sinó que es limiten a retallar la imatge en temps real, restant-li megapíxels i qualitat. El 90% dels usuaris utilitzen la càmera dels telèfons en mode automàtic. “No és res dolent -afirma Canolo-, però hem de ser conscients que no fem les fotos que nosaltres volem sinó les que el nostre telèfon ens deixa”. Per dominar la captura en el cas dels iPhones, només cal que fixem el focus de l’objectiu que volem fotografiar pressionant amb el dit sobre la pantalla durant uns segons; a continuació apareixerà un indicador que anuncia que el focus i l’exposició han quedat bloquejats en aquesta posició. Per ajustar la quantitat de llum que ens convingui només cal fer lliscar el dit cap a munt o cap avall sobre la pantalla .

HDR (només per a iPhone)

Ha arribat la solució a aquell maleït moment en què has d’escollir si vols que aparegui la Sagrada Família amb la nena fosca, o que aparegui la cara de la nena i la Sagrada Família desaparegui en una explosió de llum blana. L’HDR ( high dynamic range ) és la solució. Vol dir alt rang dinàmic i fa referència a una opció dels iPhones que ens permet equilibrar les zones amb excés de llum i d’ombres al mateix temps.

Parcs, boscos i paratges naturals queden molt millor si introduïm alguns trucs

Aplicacions

VSCO Cam (iPhone/Android)

Probablement l’apli reina de l’edició amb filtres. Disposa d’una bona biblioteca de filtres i la majoria estan inspirats per pel·lícules de fotografia analògica. Les eines d’edició són bàsiques i eficients (n’hi ha de gratuïtes i de pagament) i la biblioteca et permet emmagatzemar les fotos dins de l’apli.

Snapseed (iPhone/Android)

L’altra reina del retoc fotogràfic. L’avantatge principal és que es poden fer seleccions locals per zones i editar-ne la llum, el contrast i la saturació de forma puntual en una o diverses àrees.

Priime (iPhone)

Conté una àmplia col·lecció de filtres creats per fotògrafs famosos a Instagram. La màgia d’aquesta apli és que analitza la foto a retocar per suggerir els filtres de la biblioteca que hi encaixin més bé en funció de la gamma cromàtica de l’original.

SKRWT (iPhone)

Exclusiva per solucionar la perspectiva i les figures deformades.

Retouch (iPhone)

Amb un simple retoc permet eliminar qualsevol element que sobri. Només cal fregar amb el dit sobre la superfície a eliminar i l’apli farà la resta.

stats