L’ARA premia el talent literari dels més joves

El diari celebra el primer Concurs de Microrelats, en què han participat 10 escoles del barri de Sants

“Vaig escriure un conte sobre un nen del Pakistan que arriba a Barcelona i es troba que la gent el tracta bé, de seguida fa amics i està content de ser aquí”. Ho explicava ahir el Sameer Rukhsar, alumne de 1r d’ESO de l’IES Consell de Cent, després de rebre un dels primers premis del Concurs de Microrelats ideat per l’ARA. Amb el guardó a la mà, el Sameer es mostrava “content” i reconeixia que aquest és el primer premi que ha rebut mai.

El diari ARA, juntament amb el districte de Sants-Montjuïc de Barcelona, el secretariat d’entitats i el Mercat de Sants, ha organitzat per primera vegada aquest concurs, en què han participat 10 escoles del barri. La proposta era que escrivissin relats curts -uns molt curts, de la categoria tuit; i uns més llargs, de la categoria maxi- sobre la convivència.

El jurat, format per la directora del diari, Esther Vera, el director adjunt, Ignasi Aragay, les subdirectores Georgina Ferri i Catalina Serra, el periodista de l’ARA i escriptor Jordi Nopca i les escriptores Sílvia Soler i Empar Moliner, ha avaluat les desenes de relats i finalment han donat 21 premis per als millors escrits i dos premis especials. El director adjunt, Ignasi Aragay, va destacar abans del lliurament de premis que el tema central dels relats -la convivència-“és un valor molt important en aquests moments”. Va explicar que han llegit molts contes en què es parla de la convivència amb la família i amb els amics, “però també és important aprendre a conviure amb els que pensem que són diferents”. Amb tot, Aragay va reconèixer que “no ha sigut fàcil triar els millors escrits”. Per la seva banda, l’escriptora Sílvia Soler, també membre del jurat, es va adreçar als nens i nenes que omplien les Cotxeres de Sants i els va explicar que ella a la seva edat va descobrir que llegir és la cosa que més li agrada fer. Els va animar a llegir tant com puguin i els va dir que, “tot i que requereix un cert esforç, té una gran recompensa: podreu viure vides que no són la vostra, podreu viatjar a llocs reals i inventats, conèixer molta gent i passar-vos-ho molt bé”.

Múltiples premis

Entre els 21 guardons que es van donar destaca el premi col·lectiu que es va endur la classe de 3r B de l’Escola Seat, la dels Dinosaures, per un relat conjunt. La seva tutora, Sílvia Serra, explicava que els nens estaven “molt emocionats” i que el conte sobre la convivència els havia servit per “treballar aquest tema a classe, de manera conjunta, fins a arribar a elaborar un decàleg que s’ha convertit en el conte premiat”. Una altra guardonada, la Paula Gil, de l’Escola Joan Pelegrí, ha escrit un conte sobre la convivència entre un ase i un esquirol i explicava que s’ho havia passat molt bé fent-ho, ja que li agrada molt escriure i també llegir. “Estic molt contenta, mai havia guanyat res”, deia.

Una altra de les guardonades, la Lídia Miret, de 3r d’ESO de la mateixa escola, la Joan Pelegrí, explicava que el premi suposa “un gran reconeixement” per a una persona, com ella, a qui li agrada molt escriure. “Estic intentant escriure una novel·la; però ho trobo molt difícil”, deia. Potser el guardó l’ajudarà a tirar endavant.

A part dels contes premiats es van lliurar dos premis especials: un premi extra a l’enginy per als alumnes de 6è de l’Escola Jaume I i un premi a l’escola més participativa, que ha recaigut en el centre Joan Pelegrí. Dolors Vilagrassa, cap d’estudis del Jaume I, estava sorpresa i contenta amb el guardó, que premia la creativitat dels alumnes de l’escola. El secret? “Treballem i potenciem activitats molt creatives, anem molt a la biblioteca, els animem a escriure... i suposo que, tot això, al final acaba donant els seus fruits”, deia.

Per la seva banda, Verònica Montserrat, cap d’estudis d’ESO de la Joan Pelegrí, confessava que el premi és un reconeixement i una motivació. “Ens ha costat bastant organitzar-nos perquè som una escola gran, de sis línies, però sempre val la pena participar en aquest tipus d’activitats perquè els alumnes responen molt bé. Quan se senten implicats treballen millor, i a més, com que majoritàriament els agrada escriure, han volgut participar-hi molt”. Els relats es publicaran a l’ Ara Diumenge del pròxim 19 de novembre.