Els colors del 2016

Pantone Color Institute ha escollit el rosa quars i el blau serenitat per triomfar enguany

Aquest 2016 serà a tot el planeta l’any del rosa quars i del blau serenitat o, com ha anunciat el Pantone Color Institute (àrbitre mundial cromàtic), l’any de la fusió del Pantone 13-1520 Rose Quartz i el Pantone 15-3919 Serenity. Es tracta del primer any que hi haurà dos colors favorits en lloc de només un. Els diferents sectors industrials s’han afanyat a oferir els seus productes en aquesta gamma de colors: des de sabates, vestits i jaquetes fins a vaixella, productes d’electrònica, accessoris, joieria i creacions artístiques. No és en va que aquest àrbitre reconegut a nivell mundial ha parlat: les seves sentències colorístiques són gairebé ordres. El Pantone Color Institute és l’autoritat internacional en l’àmbit del color, proveïdora de les referències cromàtiques i responsable de la seva comunicació precisa a un ampli ventall de sectors. Les seves referències numèriques garanteixen, des de fa cinquanta anys, que un turquesa determinat sigui el mateix als Estats Units i a l’Índia independentment dels sistemes d’impressió o materialització que s’utilitzin. Cal remarcar que abans de Pantone això no era tan evident i passava sovint que un mateix color adquiria diferents tons segons com i on es fes realitat. Avui les referències Pantone són un sinònim d’estàndard.

Aquest sistema va néixer fruit del convenciment que cada persona percep l’espectre dels colors de forma diferent, i utilitza eines com el Pantone Formula Guide, que inclou 1.755 colors i mostra les fórmules de cadascun. La igualació del color és clau en sectors com la tecnologia digital, la moda, la llar, els plàstics, l’arquitectura, l’interiorisme i la pintura, ja que la referència exacta els fa 100% reproduïbles.

Però, a més de donar aquestes referències al món, l’institut fa una previsió del que serà el color de l’any, marcant la tendència futura.

Font d’inspiració

La directora del Pantone Color Institute, Leatrice Eiseman, explica que les previsions de l’institut són tan importants perquè, com a proveïdors dels estàndards de color professionals, són “una font d’inspiració per a la comunitat del disseny de tot el món”. Els professionals de l’institut van començar a designar un color de l’any el 1999 “com una manera de comunicar a través del color el que té lloc a la cultura mundial”. Eiseman assegura que com que el 80% de l’experiència humana es filtra a través dels ulls, l’elecció del color és fonamental per a una marca o l’èxit del producte. En aquest sentit, l’institut ofereix les seves estimacions per “ajudar les empreses a prendre decisions com més informades millor per obtenir un avantatge competitiu”. Però, ¿en funció de què es determina quin serà el color de l’any? Eiseman explica que els especialistes de l’institut “pentinen el món buscant noves influències de color”, i que les troben en la indústria de l’entreteniment, la producció de cinema, l’art, la moda, la llar, el disseny gràfic i les destinacions viatgeres més populars, així com en noves formes de vida i noves condicions socioeconòmiques. “Les influències també poden venir de les noves tecnologies, els materials i textures de color, les plataformes socials més rellevants i també esdeveniments esportius propers que capturaran l’atenció de tot el món”, comenta.

Tenint en compte aquests factors, per a aquest 2016, l’institut ha triat el Rose Quartz i el Serenity perquè són els que “projecten importància i reflecteixen millor el que està succeint a la cultura global en un determinat moment del món”. Segons Eiseman, són uns colors que travessen totes les àrees de disseny i serveixen com a expressió d’un estat d’ànim i una actitud, que “reflecteixen el que la gent està buscant, el que la gent sent que necessita i que el color pot ajudar a trobar”. Aquests dos colors es van posar sobre la taula la tardor del 2014 i han agafat embranzida el 2015, especialment en l’interiorisme “També veiem aquest aparellament de color a través de moltes altres àrees de disseny, com els accessoris de moda, el maquillatge, la roba esportiva, el disseny industrial, el món multimèdia i el disseny d’envasos”, explica.

Una combinació de sensacions

El que transmeten aquests dos colors és una combinació de sensacions. El Serenity és “ingràvid i airejat, com una extensió del cel blau”. Aquest color s’acomoda produint un efecte calmant i aporta una sensació d’alleujament, especialment en temps turbulents. El Rose Quartz és un to persuasiu però suau que transmet compassió i un sentit de la mesura. “Quan estan tots dos junts, el tot és millor que les dues parts separades, ja que evoquen un estat d’ànim fàcil, tranquil i que s’abraça”, explica Eiseman. Per a la directora de l’institut, tots dos creen un equilibri en un món caòtic, i proporcionen el perfecte contrapunt a les vides que vivim, d’un ritme ràpid i fracturat.

Malgrat això, aquests dos colors recorden massa a la divisió tradicional entre nens i nenes a la societat: rosa de nenes, blau de nens. Però Eiseman assegura que si bé és una associació tradicional, s’està experimentant actualment una indefinició del gènere i els colors de la moda. S’està desdibuixant aquesta associació de colors tant en la moda com en la resta d’àrees del disseny, i explica que és en part gràcies als moviments socials cap a la igualtat de gènere. Ara els consumidors poden triar més lliurement el color com a forma d’expressió, i això ha plantejat un desafiament a les tradicionals associacions del color. “En resum, aquests colors no s’han de pensar per a un sexe o l’altre, sinó que han de convergir per donar sentit a la compatibilitat, la comoditat, la tranquil·litat, la comprensió, l’equilibri, la pau i el benestar interior”, explica la directora, que ha avisat que els dos colors es podran trobar de manera abundant per separat durant el 2016, però que serà el seu “harmoniós aparellament” el que més es veurà aquest any a través de quadres, estampats i colors sòlids.

Els filtres fotogràfics també

Per tal de tancar el cercle de la creativitat colorística i que els designis del Pantone Color Institute arribin també a les mans dels emergents i massius dissenyadors de les xarxes socials, especialment els àvids usuaris de telèfons intel·ligents, aquest 2016 el color de l’any ha traspassat totes les fronteres per arribar a l’edició d’imatges. Per primer cop, l’institut i l’editor fotogràfic Aviary s’han unit per celebrar el color d’aquest any i han creat sis filtres eteris inspirats en el rosa quars i el blau serenitat i en la seva natura harmoniosa. Segons explica l’institut, aquests filtres donen la possibilitat d’incloure una suau resplendor als retrats domèstics, a les fotos de paisatges i a qualsevol captura feta digitalment. Es tracta dels filtres Efectes Pantone que es poden descarregar gratuïtament a Aviary. Tot està disposat per començar a compartir les fotografies més a la moda de l’any.

Més continguts de