Estils 03/04/2018

De professió: viatger d’Instagram

Amb milers de seguidors a les xarxes, els professionals dels viatges recorren el món fent fotos

Regina Rodríguez Sirvent
5 min
Una de les imatges del perfil de Marina Comes

BARCELONAFa poc corria una foto que deia: “Saps com pots fer diners amb Instagram? Tanca’l i posa’t a treballar”. Per a la gran majoria de casos aquesta és la realitat. Però, per a alguns, obrir Instagram és obrir els llums d’una oficina que és qualsevol racó del món.

A diferència del que passa en moltes altres cases, quan la Marina Comes torna de viatge, la família no esquiva el moment de veure l’àlbum fins que és inevitable. La Marina és advocada i portava tota la seva vida laboral treballant al sector, però el que més li agradava era viatjar. Tots els sous i els estalvis els invertia en viatges i, a poc a poc, aquesta afició es va convertir en un somni que es perfilava cada vegada que veia una 'influencer' que penjava una foto des d’algun lloc paradisíac.

Aleshores va arribar aquell moment que a Silicon Valley passa en un garatge i en què els amics i la família et diuen que t’has tornat boig: quan la Marina decideix convertir-se en la noia del lloc paradisíac a qui fins ara envejava des de la seva cadira de l’oficina.

Però el salt al buit no va ser exactament al buit. Va ser sobre un 'petit' coixí de 18.000 seguidors a Instagram que havia anat construint fins aleshores. Gairebé sense adonar-se’n. El punt d’inflexió va arribar amb una foto de Xauen, al Marroc, que li van publicar a un compte d’11 milions de seguidors. A partir d’aquell moment, @marinacomes es va situar al mapa dels 'influencers' de viatges i va créixer entre 10.000 i 11.000 seguidors al mes. Durant un any.

Aquest abril fa dos anys que va fer el salt al buit i la revista alemanya 'Statista', especialitzada en estadístiques amb 22.500 fonts, la va considerar la 'influencer' de viatges més important d’Espanya.

Amb 18.000 seguidors la Marina va començar a rebre roba i accessoris de marques perquè les promocionés als seus 'posts', però el que ella volia era viatjar. “Això és una feina, ets autònoma, i t’has de buscar clients. Vaig començar a contactar amb hotels per si volien treballar amb mi i va funcionar. I el que havien de ser sis mesos de parada professional, ara ja són dos anys, 214.000 seguidors i 50 països visitats”.

Quan la Laura Lopez (amb 223.000 seguidors) va començar a penjar fotos artístiques dels plats que prepara des de la seva cuina de Ponts (Noguera), ara ja fa quatre anys, poc es pensava que aquelles receptes plenes de gustos i colors la portarien a fotografiar esmorzars bucòlics en hotels d’arreu del món. (Tampoc pensava que publicaria un llibre o que faria conferències com a 'food stylist' o que acabaria portant comptes de restaurants com el de Nandu Jubany.)

El seu viatge gastronòmic particular va començar quan un hotel de luxe de Barcelona la va convidar a dormir. No van pactar cap foto, ni cap tipus d’intercanvi, només la van convidar perquè eren fans de les seves fotos. Però quan la Laura es va llevar l’endemà va preparar un esmorzar dels seus que va penjar a Instagram i que uns mesos més tard la portaria a fer el mateix en cuines i hotels de Porto, l'Aràbia Saudita, Marràqueix, Menorca, Venècia o Bali.

Una inversió per a les marques

“La gent confia molt més en les recomanacions dels 'influencers' de les xarxes que en la publicitat directa de les marques”, diu Mark Zuckerberg. “I les marques ho saben. Els 'influencers' són els nous models”, diu Neus Soler, professora d’economia i empresa i experta en màrqueting digital de la UOC. “Saben que identificar l’'influencer' amb una personalitat afí a la marca és la inversió en màrqueting més efectiva ara mateix. I se’ls intenten guanyar com sigui, no només amb diners. Els ofereixen viatges i tot tipus de regals. El que està passant, però, és que molts d’aquests 'influencers' van començar d’adolescents, fa molts anys que s’hi dediquen i és una feina que esgota. Com qualsevol negoci, esportista professional o personatge públic hauran de saber com reinventar-se”.

Al principi, com en el cas de la Marina, els 'influencers' especialitzats en viatges comencen a trobar-hi sentit quan un hotel els ofereix l’estada i les despeses. Sí, és una bona oferta que et paguin per viatjar, qui no ho voldria, oi? Però els que es dediquen professionalment a penjar una foto diària en algun racó del món, necessiten guanyar-se la vida més enllà de cobrir les despeses del viatge.

Segons Georgia Cavanagh, creadora de la plataforma Tribe, que ha representat més de 20.000 'influencers' des de fa dos anys, es poden començar a fer diners a partir de 3.000 seguidors. Si voleu saber què hauríeu de cobrar segons els vostres seguidors i el vostre 'engagement' (nombre de comentaris i de "m’agrada"), la calculadora de l’Influencer Marketing Hub ofereix una orientació bastant acurada.

Els comptes de viatges més importants del món, els viatgers hedonistes de cossos perfectes, piscines plenes de flors a Bali i postes de sol amb helicòpter a Ipanema, han arribat a cobrar 35.000 dòlars per una seqüència de cinc fotos. Jack Morris (amb 2,8 milions) és un dels 'influencers' de viatges més famosos del món. Va deixar la seva feina com a netejador de catifes i va comprar un bitllet d’anada a Bangkok, on va conèixer la seva parella, Lauren Bullen (amb 2 milions), que havia plegat de la clínica on feia d’assistent de dentista i va començar un camí similar al del Jack. En un article de la revista 'Cosmopolitan' expliquen: “Les grans marques ens diuen que tenim tarifes realment baixes”.

Els camins d’Instagram són inescrutables, però no tot són flors i violes. Darrere de cada foto paradisíaca, darrere de tot el glamur, hi ha molta feina, molts avions i molt 'jet lag'. La Laura López, per exemple, treballa cada dia a temps complet al seu negoci familiar i porta dos comptes d’Instagram a part del seu, cosa que vol dir comprar, cuinar i preparar el menjar per a tres fotos al dia. I quan viatja a canvi de fer fotos als hotels, és cert que visita els mercats locals i coneix ingredients nous i exòtics, però gairebé sempre està anant de la cuina al decorat, perquè “penjar tres fotos diferents al dia és una feinada”. L’oci es converteix per sempre més en feina.

En el cas de la Marina Comes, que dedica tot el seu temps a la seva feina d’'influencer' de viatges, la majoria del temps se’l passa buscant clients, presentant informes de l’impacte dels seus 'posts' amb l’equip de màrqueting i prenent-se la feina tan seriosament com quan feia d’advocada. “És tracta de ser transparent i posar en valor els resultats del que fas”.

“Però per molt que expliquis que tot això és un esforç molt gran, és perseverança i molta feina —diu la Marina—. La gent només es queda amb la foto, que evidentment també és part realitat, però no és, ni de bon tros, tota la realitat”.

Veure la gent que viatja i es fa fotos de somni com a professió fa posar les dents llargues a qualsevol. Però tots ells, tots, van començar amb 0 seguidors. Així que, si voleu fer diners amb Instagram, teniu dues opcions: o feu que sigui la vostra oficina o, com deia el savi missatge, apagueu el mòbil i us poseu a treballar.

stats