Els cotxes de la nostra vida

Renault Dauphine: el cotxe de les vídues

En francès vol dir femella de dofí, però aquí en deien “delfín”, perquè aleshores pocs utilitzaven la paraula dofí

Citroën GS: un cotxe avançat al seu temps

A Espanya es van fabricar i vendre moltes unitats d’aquest cotxe, que va tenir una gran acollida, ja que tenia un preu que permetia a molta gent poder accedir, per relativament pocs diners, a un cotxe amb solucions pròpies de vehicles “de luxe”

Seat Panda: l’èxit de la simplicitat

Havia de ser barat de fabricar, lleuger i senzill. La primera versió duia un motor bicilíndric de tan sols 652 cc refrigerat per aire que només pesava 650 quilos

Volkswagen Transporter: l’altra planxa dels surfistes

La seva història comença quan, després de la Segona Guerra Mundial, la fàbrica Volkswagen a Wolfsburg (Alemanya) passa a ser gestionada pels aliats. Des d'aleshores, hi ha hagut cinc generacions d’aquest vehicle

Simca 1200: una història injusta

Amb el motor davanter en posició transversal i una porta posterior força generosa, va néixer aportant idees bones, però amb el difícil repte de plantar cara als Seat 124 i 1430 i al Renault 12, amb un preu inferior

Seat 1200 Sport: un cotxe català amb nom de pirata

El primer coupé purament nacional que es va fabricar aquí després de la guerra va ser el Seat 1200 Sport, conegut pel malnom de Bocanegra per la peça que coronava el morro d’aquest cotxe, i que era d’aquest color

Renault 8: un autèntic auto ‘de carreres’

Va tenir una acollida molt bona, sobretot a partir del llançament de les versions més esportives i, especialment, la versió espanyola, que portava el mateix motor que l’Alpine A-110 però era més barat

Peugeot 504: l’autèntic rei lleó de l’Àfrica

Proclamat Cotxe de l’Any el 1969 -el primer Peugeot guanyador d'aquest premi-, va destacar, sobretot, per la seva extraordinària robustesa i fiabilitat

Volkswagen Golf: el ‘bestseller’ europeu

D'aquest cotxe, que va néixer el 1974, s’han venut més de 34 milions d’unitats. És un dels models més icònics de l’automoció i, òbviament, de la marca alemanya

Talbot Horizon: volia plantar cara al Golf

De les gairebé 170.000 unitats que van fabricar a la factoria espanyola de la Chrysler -que és la marca que va acabar assimilant Talbot- del 1980 al 1987, moltes les va adquirir la policia

Suzuki SJ 410: la porta d’entrada al 4x4

Va significar l’accés al món de l’'off-road' per a molts conductors i es va convertir en un cotxe molt popular, sobretot als llocs d’estiueig i a la muntanya, per les possibilitats d’oci que oferia

Simca Mil: la Nèmesi del Renault 8

Fermí Vélez va obtenir bons resultats amb aquell cotxe “atòmic”, però com que era molt baixet i portava publicitat de Danone, es va guanyar el malnom de 'petit suisse'

Seat 127: una aposta per la modernitat

Corria bastant (140 per hora), accelerava força bé i, sobretot, tenia uns frens molt eficaços, gràcies a la novetat del doble circuit de frenada

Renault 4L: la revolució del Quatre Llaunes

Va estar en producció durant tretze anys i, encara que no era gaire maco, disposava de tracció al davant i d'una cinquena porta que permetia carregar el cotxe amb molta facilitat

Peugeot 205 i la lliga de Valladolid

No destacava especialment, però sí que va donar moltes satisfaccions i pocs problemes als seus usuaris, sobretot els que van tenir-lo com a primer cotxe

Opel Corsa: la discreta sobrietat

El 1982 va començar la història de la fàbrica a Figueruelas (Saragossa), on s'han muntat gairebé el 70% dels Corsa que s'han despatxat arreu del món, especialment a Europa

Land Rover Defender: la definició del 4x4

Va néixer com un vehicle militar, va créixer durant la postguerra a vehicle relacionat amb el treball i, actualment, molts el consideren un cotxe d’oci

Ford Orion: a mig camí de tot i de res

Entre l'Escort i el Sierra, no va seduir gaires compradors: era francament lleig i tenia una estabilitat crítica per culpa d'unes suspensions molt dolentes

Citroën Dyane: per a gent encantadora

Quan el van llançar al mercat, es va dir que el grup francès ha aconseguit fer un 2 CV encara més lleig

Renault 5 Copa Turbo: una mala fama injusta

Des que va sortir la primera unitat de la factoria de Billancourt (França), fins que al 1985 van deixar de produir-lo al centre de Novo Mesto, a Eslovènia, la firma del rombe en va vendre gairebé sis milions d’unitats

Seat 1500: el cotxe de la burgesia i dels ‘grisos’

Va vendre més de 140.000 unitats i va tenir un gran èxit comercial, gràcies en part a l'absència de rivals per l'impost d'importació que protegia la marca espanyola

Mini: el transport simpàtic del ‘flower power’

El turisme es va fer tan popular que va ser protagonista a pel·lícules com Un treball a Itàlia (1969), amb Michael Caine, i va aparèixer en algunes entregues de Mr. Bean o a El cas Bourne (2002), amb Matt Damon

Lancia Delta HF Integrale: un llop amb pell de xai

Era un cotxe molt extrem, bastant car i que gastava moltíssim, però oferia unes sensacions molt radicals als usuaris més experimentats

Alpine Renault: millor els espanyols que els francesos

Jean Rédélé, pilot de ral·lis, va començar a fer vehicles molt lleugers i amb carrosseria de fibra, que tenien una desproporcionada relació pes-potència

Seat 124: El cotxe del Gato Pérez

Va néixer com a vehicle enfocat per a famílies d'una incipient classe mitjana que començava a tenir un relatiu poder adquisitiu a Espanya

Renault 12: la resposta al ‘baby boom’

L'empresa francesa cercava un vehicle senzill, gens sofisticat, confortable i, sobretot, molt fiable en l’aspecte mecànic

Citroën DS: un ‘tiburón’ avançat al seu temps

La seva principal aportació va ser la innovadora suspensió neumàtica, que permetia circular amb només tres rodes

Alfa Romeo GTV: un Ferrari domesticat

Va suposar una alenada d'aire fresc per als entusiastes dels cotxes esportius

Ford Fiesta: l’alegria de l’horta valenciana

Més de cinc milions de cotxes van sortir d'Almussafes, una de les fàbriques més importants per a Ford a Europa

Goggomobil: la víctima del Seat 600

Portava un motor petit, però era capaç de superar els cent quilòmetres per hora de velocitat punta

< Anterior | 1 | 2 | Següent >

EDICIÓ PAPER 12/08/2020

Consultar aquesta edició en PDF