image-alt

FLORS DE BACH

EVA BACH

Doncs sí, algun dia ens morirem

Hi ha una pregunta que em fan sovint últimament i que em sorprèn molt que me la facin. La pregunta en qüestió és: “Què hem de respondre a les criatures si ens pregunten si ens morirem o si ens podem morir?”...

Sobreprotecció: Una necessitat dels pares

El terme sobreprotecció és un dels més recurrents en educació avui. Rara és l’entrevista o col·loqui en què no et pregunten si estem sobreprotegint les criatures. Com que no es pot generalitzar, millor que...

Si a un nen li diuen “gai”

M’expliquen algunes mares de preadolescents que els seus fills estan tips que altres companys, a vegades bons amics, els diguin “gai”. Em puntualitzen que no tenen cap mena d’inclinació homosexual. En un...

Com portem els 7 temps essencials?

En el seu llibre sobre el cervell adolescent, Daniel Siegel parla de set temps imprescindibles per a un funcionament cerebral òptim: temps interior, de son, de concentració, d’inactivitat, de joc,...

La quietud ens pot moure per dins

L’aprenentatge actiu té uns fonaments i uns beneficis psicopedagògics innegables. Però a vegades confonem aprenentatge actiu amb moviment, amb fer coses sense parar, amb no estar-se quiet ni un moment. Com...

Tingues la suficient felicitat

Entre totes les cites i aforismes que conec sobre emocions, el meu preferit és un d’anònim que diu així: “Tingues la suficient felicitat per ser dolç, els suficients entrebancs per ser fort, la suficient...

Emocionats per la canalla i la vida

No tot és divertit a la vida i no tot és divertit ni pot ser divertit en l’educació. Segurament com la majoria, he tingut professors que no eren cap festa major amb els quals he après moltíssim i gaudit...

D’emocions, ni poc ni molt

Saber quines són les nostres emocions, comprendre per què són les que són i aprendre a transformar les ingrates o difícils ens pot reportar quatre grans beneficis: sentir-nos millor amb nosaltres mateixos,...

Hauríeu de ser eternes

Cada matí quan es lleva fa una estoneta d’exercici. Va a classes de gimnàstica dolça, una gimnàstica suau per a gent gran. Vigila el que menja. Li agrada anar ben arreglada. De jove es feia ella mateixa els...

Grans regals de les nostres vides

En un dia ple de màgia com avui, hi ha preguntes que podem fer-nos les famílies i podem convidar les criatures a fer-se. Ens les podem formular també quan fan la carta el Reis, però també altres dies de...

Dialoguem i brindem pel diàleg

Aquestes festes brindaré més que mai pel diàleg. Perquè res no ens apagui la veu ni ens emmordassi la dignitat. Perquè la intransigència i les lleis es rendeixin a l’escolta i la llum de les paraules sigui...

Dialoguem i brindem pel diàleg

Aquestes festes brindaré més que mai pel diàleg. Perquè res no ens apagui la veu ni ens emmordassi la dignitat. Perquè la intransigència i les lleis es rendeixin a l’escolta i la llum de les paraules sigui...

Diguem la veritat a les criatures

Soc partidària de dir la veritat a les criatures, tant de les coses rellevants que passen a la nostra família com al nostre voltant. Això no significa que tot pugui dir-se amb un gran luxe de detalls a...

La vida pròpia ens salva

Quin moment d’emocions tan intenses quan els fills se’n van de casa. Tot i no ser de llàgrima fàcil, vaig plorar dos dies cada cop, el de la marxa i l’endemà. Amb el gran, la meva melancolia creixia a...

Obrim les portes de casa i del cor

Uns fets tan colpidors com els atemptats de l’agost passat a la Rambla de Barcelona i a Cambrils comporten, sens dubte, el perill que algunes persones es radicalitzin i refermin les seves opinions i...

Les emocions són la clau

Seguim rebent preguntes de famílies, mestres i mitjans de comunicació sobre què dir a casa i a les escoles en relació al que està passant a Catalunya. Hi estem reflexionant amb Montse Jiménez des de...

Les escoles, la ferida més sagnant

Em pregunteu perplexos què hem de dir als nostres fills. No tinc totes les respostes, hi ha coses que no entenc ni les entendré mai perquè no entren en els meus esquemes. Però el que sí que soc capaç...

Deixem parlar el cos

Un reconegut educador i conferenciant britànic, amb títol de sir, diu que per a molts professors universitaris el cos és només el vehicle amb el qual porten el cap a les reunions. El fenomen no és exclusiu...

Transformem la comunicació educativa

La comunicació interpersonal és un dels temes essencials en les relacions humanes i un dels que més m’apassionen. Aquestes Flors de Bach estan dedicades des dels seus inicis a la comunicació entre pares i...

Et compro igualment el gelat

Mentre m’espero per creuar un pas de vianants al costat d’una escola, se’m posen al costat una àvia i una mare amb una nena i un nen. El nen rondina per alguna cosa i la mare li diu que amb el gelat tan bo...

Experimentem junts

Diumenge assolellat d’hivern. Amb un solet que presagia primavera. Passegem per un camí de ronda de la Costa Brava amb uns bons amics. Ens aturem en una caleta petita i bonica. Només hi som nosaltres i una...

Què estem disposats a fer per ser-hi

En el seu llibre Educar millor, Carles Capdevila ens va preguntar a uns quants dels onze entrevistats quins verbs defineixen el verb educar. Vaig fer un recull d’alguns dels que diem i me’n van sortir una...

Coses boniques d’en Carles

Coses boniques d’en Carles se n’han dit a cabassos i n’afegiré només algunes que m’han meravellat especialment, que esdevenen un gran exemple i un gran repte, i que duré sempre al cor. Em va captivar el...

Coses a agrair-te, Carles

Si tinc el privilegi d’adreçar-me a vosaltres des de la primera edició del Criatures, el desembre del 2010, és gràcies a en Carles. Si existeixen aquestes Flors de Bach educatives és gràcies a en Carles....

Vigilar com parlem de cada fill

En acabar una conferència, se m’acosta una mare i em diu: “El meu fill gran té molta gelosia del petit i m’agradaria saber què puc fer”. Abans que li digui res, m’explica que li sembla bastant normal perquè...

Fins quan volem estar enfadats?

Fa uns dies deia que hem de dir sí al que sentim, encara que no ens agradi sentir-ho. No és el que solem fer la majoria d’adults ni el que ensenyem a fer a les criatures. Tenim tendència a negar o a ignorar...

Dir ‘sí’ al que sentim

Fa anys que estudio i observo els comportaments que tenim davant les emocions i un de molt habitual, però molt poc saludable i eficaç, és pretendre evitar determinades emocions que ens resulten ingrates o...

Fer el bé, per a què?

L’estimació als nostres fills ha de ser incondicional, no s’ha de posar en joc en cap moment. Enfadar-nos amb ells ha de ser compatible sempre amb estimar-los. Fa uns anys, vaig escriure un article en...

Més que renyar-la, la felicitaria

La filla gran es vol quedar tota sola a veure una pel·lícula que fan a la tele divendres al vespre i que s’acaba cap a la una de la matinada. Els pares no la deixen quedar. Troben que s’acaba massa tard i...

No és lentitud, és delicadesa

La meva devoció per la vida lenta és gran, però en el context actual ens costa bastant valorar-la i tolerar-la. ¿Us heu adonat que molts pares i mestres considerem la rapidesa una virtut i la celebrem com a...

< Anterior | 1 | 2 | Següent >