FITA A FITA
Balears 17/10/2014

Es Castellet

Joan Carles Palos

BunyolaEs Castellet és un penyal isolat de la muntanya de la Fita del Ram. Es tracta d’un queixalot enorme que sobresurt alterós entre l’alzinar, ben visible des de la Granja d’Esporles. Us suggerim una volta curta -2 hores i mitja de marxa efectiva- que us permetrà assaborir aquest espai que ens parla de fe i devoció (El cor de Jesús i Maristel·la ), d’història i llegenda ( Es Castellet i la font de Son Tries ). Un indret, al cap i a la fi, on una xarxa laberíntica de camins parlen de la frenètica activitat que es va viure en aquesta muntanya fins fa poc més de mig segle.

Iniciam la marxa a l’àrea recreativa de Son Trias, a la carretera que duu a Son Ferrà i es Verger. Des de l’aparcament, prenem un camí de carro que a la nostra esquerra i en direcció oest s’enfila per dins el bosc. És el camí del Cor de Jesús. De tot d’una, un camí ample i net que ens acosta a la partió de Son Trias i Son Ferrà, a l’esquerra, i que de sobte gira cap a la dreta. En haver passat quinze minuts travessam un portell sense barrera. El camí se segueix sense dificultat gràcies a la seva traça clara. Passarem per devora una balma (esquerra) i una bassa descoberta (dreta), mentre caminam propers al penyalar. Arribam (a la mitja hora) a un rotllo de sitja gran i giram a la dreta, continuarem en direcció oest per un caminoi rost i ben fitat, amb trams esglaonats. És el camí dels Covassos. Uns deu minuts més tard, just allà on el nostre camí conflueix amb el que per la dreta ens arriba del Castellet, hi trobam el monument al Cor de Jesús, obra de l’escultor Bartomeu Amorós i erigit a instàncies del rector Mateu Togores el 21 de juliol de 1940.

Maristel·la

Tornam al nostre camí per prosseguir ara direcció sud-oest uns 150 metres fins a enganxar el camí de carro que puja de Son Ferrà. Quan hagi passat més o manco una hora des de l’inici arribam a l’ermita de Maristel·la. Construïda el 1890 i dedicada a la Mare de Déu del Carme (Estela de la mar/Maristel·la), un lloc ideal per fer la berenada.

Per anar al Castellet ens situam de bell nou sobre el camí principal. A l’esquerra, tenim la seva continuació fins a dalt de la Fita del Ram. A la dreta, direcció nord-oest i per darrere l’ermita, el camí de carro que hem de prendre ara. Deu minuts més tard, en un revolt, trobarem fites que ens menaran per un tirany que ens abocarà en un altre camí que seguirem en direcció est. Després de travessar una esplanada on trobam marques vermelles, a la nostra esquerra i entre l’espès alzinar s’alça es Castellet. L’identificarem perquè un caminet condicionat sobre el penyal hi facilita l’accés.

Cara esculpida en pedra viva

Per baixar a la font de Son Trias seguirem el camí que ens ha dut fins aquí. Després d’uns revolts, passam una portell sense barrera. A la dreta tenim la partió de la Granja i Son Trias, i ben aviat veurem un bocí de paret esbaldregat i una tanca de ferro que impedeix el pas dels animals. La botam i seguim el tirany que neix just a l’altre costat i que ens durà a la font. Quan falti un quart per a la conclusió de l’excursió serem a la font de Dalt de Son Trias. Una cara esculpida sobre la pedra viva de la taula que hi ha davant la font ens recorda la llegenda de La mora de son Trias. Ja hem fet dues hores i mitja de passejada i continuam caminant uns minuts més per tancar el circuit.