FITA A FITA
Balears 06/02/2015

Puig de la Font -oest- (1.028 m)

Joan Carles Palos

EscorcaEl puig de la Font (1072 m), anomenat també el més alt de la Coma dels Ases i el més alt de la Font del Noguer, està situat a l’extrem nord-oriental del massís de tossals Verds (1.118 m), entre el Morro d’Almallutx (1.084 m), el puig de la Font -oest- (1.028 m), el puig de la Torre (1.058 m) i el Morro de Cúber (952 m), el més baixet de tots. El seu nom es deu, probablement, perquè es troba ben damunt de la font del Noguer, al capdamunt de la Coma dels Ases, i molt a prop també de la font del Voltor.

Aquest puig ofereix des del vèrtex unes perspectives espectaculars del sector central de la serra de Tramuntana, per la qual cosa fa que sigui molt aconsellable pujar-hi. No obstant això, és molt més vistós el seu germà petit, un penyal isolat que guaita sobre la font del Noguer i que serà objectiu d’aquesta ruta. Tot i la facilitat d’accés, cal prendre precaucions abans de començar. No és una ruta complicada, però requereix d’un cert sentit de l’orientació, sobretot en el tram d’aproximació a la base del puig. La resta, com s’acostuma a dir, és ‘mollar bolla’.

Ruta

00’ Partirem de l’àrea recreativa de la font del Noguer, entre els embassaments del Gorg Blau i de Cúber. Des d’aquí seguirem la senyalització del Consell en direcció al barranc de Biniaraix, fins que als pocs metres trobem una cruïlla de camins. Aquí girarem a l’esquerra, on l’indicador de fusta ens assenyala el camí al Refugi de tossals Verds pel Pas Llis. Després d’una pujada breu, 30’ el sender ens deixarà sobre el coll del Portellet, que comunica el pla de Cúber amb la coma dels Ases. El tirany, clar i ben fressat, continua ara baixant cap a l’interior del comellar en direcció al torrent d’Almedrà.

Tot just baixarem uns metres, perquè tot d’una a l’esquerra veurem sobre un revolt, el tercer, un tirany i unes fites que ens menaran direcció est cap a la base del puig de la Font, ben visible des del coll a la nostra esquerra. De cara al puig i sense perdre altura continuarem caminant a cercar un passet que queda just devora una balma que tenim davant. 45’ Trobarem restes del vell camí, trams condicionats amb pedra en sec en aquells llocs on es feia més dificultós el pas.

A partir d’aquí tenim dues opcions: la primera és que, un cop superat l’esmentat pas, girem bruscament a l’esquerra i ataquem el cim del puig a través d’un pendent rost i pedregós, i ben fitat, on arribarem en poc menys de mitja hora. La segona, que és la que aconsellam, és continuar voltant la base del puig fins que entram en el tram final i més elevat de la coma dels Ases i en un poc més de mitja ja serem a dalt.

Aquest segon itinerari ens permet assaborir més tranquil·lament la pujada, amb excel·lents vistes cap a l’interior del torrent d’Almadrà i el puig de la Rateta (na Franquesa és el topònim original; perquè la muntanya que ara rep aquest nom, i que se situa entre l’Ofre/Lofra i la Rateta, es deia realment el puig de la font de la Parra o puig de Binimorat. Font: toponimiamallorca.net) dominant tot el paisatge cap a ponent.

1h10’ Diversos viaranys solquen aquest comellar fins a arribar al coll, a l’esquerra del qual hi ha el puig de la Font a uns deu minuts de marxa. L’accés al cim es fa fora camí de cap casta, tot just seguint unes fites que, fent un poc de voltera, van a cercar els punts més fàcils per assolir l’objectiu. 1h20’ Si tot ha anat bé, ja hem d’haver fet cim. Ja sabeu que sobre aquest horari hi hem d’afegir les aturades que facem durant la ruta. Ara es tracta de posar en marxa tots els sentits i gaudir del paisatge. D’esquerra a dreta -de ponent cap a llevant- podem veure la Rateta, la serra de Cúber, el Puig Major de Son Torrella, el puig de les Vinyes, el puig Roig i el Puig Major de Massanella. Per a la baixada, recomanam tornar pel mateix camí.