FITA A FITA
Balears 05/06/2015

El puig de l’Àguila

Ens enfilam dalt del puig de l’Àguila (231 m) per contemplar l’albada del ‘primer sol de Mallorca’

Joan Carles Palos
El puig de l’Àguila

CapdeperaLa setmana passada recorríem la talaia de Son Jaumell, entre Cala Agulla i la platja de la Mesquida, per visitar aquesta torre de vigilància del segle XVI que en el XIX albergà un telègraf òptic; aquesta setmana, no ens movem del redol i ens enfilam dalt del puig de l’Àguila (231 m) per contemplar l’albada del ‘primer sol de Mallorca’ -First Sun Mallorca és la marca turística de l’associació hotelera de Capdepera- i visitar una vella fortalesa de l’època talaiòtica.

Són molts els senderistes estrangers que aprofiten les millores en la senyalització de camins, introduïda pel Consistori gabellí en els últims dos anys, per recórrer aquests paratges naturals del Llevant de Mallorca. El sistema dunar de Cala Mesquida és especialment bell, igual que la perspectiva que des de dalt del cim obtenim de les serres de Llevant, l’interior de Capdepera i els principals nuclis residencials.

Inici de l’itinerari

00’ Des de l’aparcament de Cala Agulla ens dirigim cap als accessos de la platja. A l’esquerra, mirant al nord, veurem un portell sense barrera; el travessam i seguim ara la nostra marxa per un camí que volta per darrere les dunes i ens mena fins a Cala Moltó. 07’ Des d’aquí ja veiem els indicadors del camí del coll de Marina i un portell amb un pas canadenc. 09’ Aquesta és la direcció que hem de prendre.

A partir d’ara iniciam un ascens suau per un camí ample i còmode. Passarem per la cruïlla senyalitzada, des d’aquest sector, com a pujada a la talaia de Son Jaumell, a la nostra dreta. I un poc més amunt un vella barraca mig esbucada.

30’ Ràpidament haurem assolit el coll de Marina (84m). El camí continua ara en descens cap a les dunes de la platja de la Mesquida. Nosaltres quedam al coll. A l’esquerra, trobarem un forn de calç i just davant seu, perpendicular al coster de la muntanya (sud-oest), un tirany senyalitzat amb fites i marques de pintura vermella. Aquesta és la ruta que hem de seguir ara per iniciar la pujada al puig de l’Àguila. Uns 150 m de desnivell que superarem en devers mitja hora.

A partir d’ara és una pujada rosta per un tirany ben marcat i que antigament devia estar millor condicionat que no ara. 55’ Quan intuïm que ja som a prop del cim, de sobte ens trobam amb un marge fet d’unes pedres de dimensions considerables. Es tracta precisament de les restes de la fortalesa que es bastí dalt d’aquest cim i que sembla ser de l’època talaiòtica. De fet, Capdepera és un municipi especialment ric en jaciments arqueològics. 1 h Superat aquest mur defensiu per un passet entre les pedres, continuam caminant en direcció al cim. Ara el pendent es va aplanant progressivament i just davant nostre ja podem veure la fita que s’alça damunt unes penyes del vessant interior i que indiquen el punt més alt del puig de l’Àguila, 231 metres d’altura.

Des del cim podem contemplar cap al nord el puig de la Tudosa, la talaia Moreia i un poc més baixa la torre de cala Matzoc. Cap a l’altre costat, Cala Rajada i la Font de la Cala, i al fons el cap Vermell i la talaia Nova. I a l’interior, Capdepera.

La baixada la farem pel mateix camí fins al coll de Marina. 1 h 25’ Si volem, en arribar-hi, podem girar a l’esquerra i seguir les nostres passes fins a Cala Mesquida per gaudir del seu meravellós sistema dunar. 1 h 50’ Es tracta d’un ecosistema molt fràgil i únic, encara ara visible en alguns punts del litoral del Llevant i Migjorn de Mallorca. Des de fa un parell d’anys, ha estat protegit de l’acció dels senderistes i banyistes amb unes passarel·les elevades que permeten contemplar-lo sense por de fer malbé tota la vida silvestre que hi està associada.

Tornarem a Cala Agulla pel mateix camí. 2 h 50’ Recordau que els horaris són orientatius.