FITA A FITA
Balears 05/12/2014

La serra de Llodrà (Manacor)

Joan Carles Palos

ManacorAvui us proposam una passejada per un indret de l’illa de Mallorca molt poc freqüentat, però d’una enorme bellesa paisatgística i cultural. Amarada per la immensa figura de mossèn Antoni Maria Alcover, la serra de Llodrà és una petita cadena muntanyosa que s’estén cap a migjorn entre Manacor i el llogaret de Son Macià, on trobam dues fites ben curioses: la Roca del Castellet i l’oratori del Cor de Jesús en el puig de sa Cabana.

Inici de la marxa

00’ Iniciam l’itinerari a l’ermita de Santa Llúcia, del segle XVIII. Hi arribarem per una camada asfaltada que trobarem a la dreta pocs metres abans d’arribar al cementeri de Manacor (Son Coletes). Després de gaudir d’aquest indret, davallam fins al revolt on parteix un camí. Es tracta d’una pista de terra que tot d’una s’enfila dalt d’un turonet. 15’ Des d’aquí ja tenim una clara perspectiva de tot el que ens queda de ruta, amb el puig de s’Ermita (203 m), el puig de Llodrà (300 m), la Roca del Castellet i el puig de sa Cabana (323 m), amb l’oratori del Cor de Jesús, al fons.

La pista de terra continua, ara en sentit descendent, travessa un coll i llavors pren una pujada molt forta en direcció a un xalet en construcció dalt del puig de s’Ermita. 20’ Poc abans d’arribar-hi, ens dirigirem cap a l’esquerra, on hi ha una torre d’alta tensió. D’aquí s’inicia un tiranyet que s’enfila vorera la casa i continua pel centre de la carena, de la qual mai no es decantarà. Unes poques fites que trobarem pel camí ens aniran indicant el recorregut d’una senda molt bona de seguir, sempre direcció sud-est.

Una mirada arrere ens farà gaudir de la bellesa de l’entorn. Aviat passarem per una zona més planera, denominada es Collet, i llavors torna a prendre un fort ascens. 45’ Una vegada superat aquest passatge, ja som damunt el cim del puig de Llodrà, amb 300 metres d’altitud i coronat pel clàssic vèrtex geodèsic. Continuam en la mateixa direcció.

Ara el tirany baixa amb rapidesa cap al coll del Vent, limitat per una tanca. 1h00’ Un cartell ens envia cap al nord-est, cap al coll del Castellet, on hi ha un botador. Pujam novament el rost i fins a tocar la roca. 1h10’ Des del costat sud, es pot pujar al cim amb facilitat. Aquí dalt ve a la ment l’univers de les rondalles de mossèn Alcover, especialment la que es titula Sa Roca des Castellet i l’encantament que hi ha.

Baixam del Castellet i ens dirigim a la reixa, on trobarem un magnífic botador. Passada la tanca, el tirany avança en sentit ascendent cap al puig de sa Cabana i l’oratori del Cor de Jesús. Un cop superada una segona tanca, remuntarem una zona plena de pedres que sembla que foren deixades aquí per a la construcció de l’oratori. 1h20’ Som a tan sols dos minuts del nostre objectiu i a 332 metres d’altitud.

Segons paraules del mateix mossèn Alcover, a finals del segle XIX es volgué aixecar damunt el puig de sa Cabana un petit santuari dedicat al Sagrat Cor de Jesús. Els promotors foren els preveres Miquel Parera i Jaume Bosch, que aconseguiren que el propietari de la muntanya cedís el cim a l’església. El 1880 s’hi construí una petita capella, però aviat fou substituïda per una altra de més cabuda. Això dugué els promotors a plantejar la construcció d’un temple de grans dimensions. Es posaren en contacte amb l’arquitecte Bartomeu Ferrà, qui féu l’esbós d’un edifici inspirat en el templet del quadre de Rafael L’Esposori de la Mare de Déu. Les obres començaren, però aviat s’abandonaren; els doblers s’hagueren de destinar a l’edificació del nou temple parroquial de Manacor. A principis del segle XX, s’intentà -sense èxit- continuar les obres.

Tornarem a l’ermita de Santa Llúcia pel mateix camí d’anada. Amb poc més de dues hores i mitja de marxa efectiva, sense aturades, podem haver completat la volta.