TRANSFERÈNCIES

El Govern cedirà ara promoció turística als consells i el de Mallorca no l’assumirà

El traspàs es farà el 2015, però la negativa de Salom obligarà Turisme a mantenir competències

Els consells insulars, excepte el de Mallorca, passaran a gestionar la promoció turística a partir de l’any vinent, sempre que abans s’arribi a un acord amb el Govern. Amb set anys de retard, el Consell de Govern inicià ahir el darrer tràmit per transferir aquesta matèria a les institucions insulars, en compliment de l’Estatut de 2007, i va aprovar una proposta que quantifica la dotació (seran 5,3 milions d’euros en total el 2015) i detalla els àmbits a transferir. Tot i que ara s’ha de negociar amb els consells, el Govern espera que tots assumeixin la competència i la comencin a exercir el gener de 2015. Amb tot, el de Mallorca (PP) va tornar a deixar clar ahir que no vol la transferència abans d’eleccions. I el de Formentera (Gent per Formentera-PSOE), que sí que la vol, avisà que no l’acceptarà tal com es planteja.

La presidenta del Consell de Mallorca, Maria Salom, es manté en el posicionament que ha estat manifestant fins ara i que és no assumir noves competències aquest mandat. Malgrat que ahir el PSIB va demanar a Salom que no la rebutgi, la presidenta no ha variat la seva posició, segons apuntaren des de la institució. Així, a pesar que el Consell de Mallorca acudirà a les negociacions que ara s’obriran amb el Govern, no assumirà la promoció turística abans d’eleccions i, com a molt, pactarà un calendari per fer efectiva la transferència en el futur.

La decisió del Consell de Mallorca condiciona l’acord que adoptà ahir el Govern perquè ni la transferència econòmica podrà ser la plantejada ni es podrà reduir com es pretenia l’Agència de Turisme Balear (ATB), l’organisme de l’Executiu que ara s’encarrega de la promoció.

Fix i variable

La proposta del Govern preveu un increment dels recursos destinats a promoció, que es duplicaran l’any que ve respecte del 2013 i que el 2017 suposaran un 450% més. La Comunitat Autònoma preveu dotar aquesta transferència amb 5,3 milions per a 2015, 8,3 milions el 2016 i 11,3 milions el 2017. El conseller de Turisme, Jaume Martínez, no va voler aclarir quin repartiment concret es preveu i es va limitar a apuntar que hi ha un import fix per als quatre consells i un de variable. Segons ha pogut saber aquest diari, l’import fix és de 600.000 euros anuals per consell, que es mantenen cada any, mentre que el variable s’incrementa anualment i dependrà, bàsicament, de tres indicadors: la població estacional de l’illa, el nombre d’altes a la Seguretat Social i el nombre de places hoteleres.

El traspàs suposarà que cada consell estableixi les seves polítiques de promoció i, per tant, l’ATB, perdrà la major part de pressupost i funcions. La reestructuració, però, dependrà del nombre de consells que acceptin la competència i, com que Mallorca no l’assumirà, l’ATB haurà de continuar exercint la promoció de Mallorca. A més, la Comunitat es reseva la planificació general de l’activitat econòmica que afecti el turisme i la coordinació de les accions de promoció i comunicació. També s’encarregarà de la coordinació d’accions promocionals organitzades en col·laboració amb organismes estatals i internacionals, i la representació de Balears en aquest camp a escala estatal i internacional. El conseller Martínez deixà clar que amb el traspàs no es deixarà d’emprar la marca ‘Illes Balears’ en fires estatals i internacionals, tot i que un consell podrà decidir en quina participa amb la seva marca, cosa que ja passava ara.