Portada 11/08/2015

Juan J. Montaño: "Volem fer una estratègia de quina és l'oferta formativa més adient per al Conservatori"

La Conselleria d'Educació cedeix i oferirà els estudis de jazz al Conservatori com a itinerari dins l'especialitat d'Interpretació, però només per a una promoció

J. Salmeron
3 min
Conservatori de Palma

PalmaLa Conselleria d'Educació i Universitat ha comunicat tant a l'equip directiu en funcions del Conservatori com als alumnes matriculats als estudis de Jazz i Música Moderna que s'incorporen aquests estudis com a itinerari curricular dins l'especialitat d'Interpretació, però "de manera provisional". Segons explica Juan José Montaño, director general de Política Universitària i d'Ensenyament Superior, s'ha fet "de manera exclusiva, perquè no es deixin penjats" ni els alumnes ja matriculats ni el professorat.

Primerament, i com ja es va publicar, Educació va decidir no implantar els estudis de jazz perquè "ens havíem trobat amb un curs que s'havia publicat de manera irregular i sense cap pressupost gestionat de manera plurianual", afirma Montaño. El director general critica que els estudis els van arribar "un poc imposats, sense pressupost i d'una manera irregular", i que per això "volíem fer una aturada i reflexionar".

Finalment, gràcies a les negociacions amb l'equip directiu en funcions, el claustre de professors i els alumnes afectats s'ha arribat a un acord i des d'Educació "el nostre compromís és només per a aquesta promoció", i cada any s’implantarà el curs corresponent de manera successiva i desapareixerà el curs anterior.

El pressupost destinat a aquests estudis és d'"aproximadament 80.000 euros", segons Montaño, i "s'haurà d'incorporar entre l'octubre i el novembre", quan es presentin els pressupostos del Conservatori a la Conselleria. Aquest "seria el resultat de fer la diferència entre el cost real i els ingressos de les taxes de matrícula", explica el director general. "D'aquesta manera", afegeix, "és més plausible econòmicament", amb la decisió de només fer cursar una sola promoció. Està previst que al setembre s'obrin noves places per a aquests estudis, atès que de 15 que se n'ofereixen, només hi ha 11 de matriculats.

Per altra banda, la directora en funcions del Conservatori, Catalina Pons-Estel, està convençuda que "és un projecte positiu per a tothom" i que es tractava "d'un revulsiu en el qual hem treballat molt". A més, en la darrera reunió, "vàrem posar tots els arguments a favor per mantenir el curs". Uns arguments que, segons Montaño, eren "més per l'atractiu que podia oferir", i això és un tema que "no estava pressupostat". Pel que fa al nou director que entrarà al setembre, Albert Díaz, "li preocupava l'oferta dels estudis de jazz en termes econòmics i que poguessin posar en perill el Conservatori en global", segons explica Montaño.

Futur del Conservatori: "Potenciar la figura del professor visitant"

Juan José Montaño vol reiterar que "aquest és un any de reflexió" per veure les necessitats del Conservatori i "tractar de diferenciar-nos respecte de la resta de conservatoris d'arreu de l'Estat". El director general ha explicat que un dels objectius per tirar endavant és "contractar professors visitants", una figura que ja va existir al centre i que en els últims anys ha decaigut perquè "el pressupost ha minvat". El professor visitant és aquell que ve a fer classes i que per la seva excel·lència i reputació musical provoca en l'alumnat "una atracció que anima la gent a matricular-se", explica Montaño, qui subratlla que "això sí que és clau per revitalitzar i que sigui un revulsiu".

D'altra banda, es vol "donar una formació diferenciada i especialitzada" per tractar de ser un conservatori diferent. Precisament, el jazz és un estudi que s'imparteix a pocs centres de l'Estat i que "és diferenciada", però Montaño insisteix que "volíem fer una aturada per reflexionar". El director general convida altres col·lectius, com la Universitat, perquè "participi en aquest debat i potenciï els convenis de caire musical" entre totes dues institucions.

stats