Portada 10/09/2015

El Consell admet que haurà de pagar indemnitzacions per revocar la importació de residus

El ple, amb l'únic vot en contra del PP, acorda iniciar el procediment, però els fems podran continuar arribant durant dos mesos

Q. Torres
3 min
La consellera insular de Medi Ambient, Sandra Espeja. / I. BUJ

PalmaEl ple del Consell de Mallorca ha iniciat aquest dijous l'expedient per revocar les autoritzacions per importar residus de fora de les Illes. La decisió s'ha pres en un llarg ple en el qual només el PP ha votat en contra de la decisió –Ciutadans s'ha abstingut i El Pi ha votat a favor amb les forces d'esquerres–. En el ple, els responsables de l'equip de govern han reconegut que la mesura implicarà el pagament d'indemnitzacions, que no s'han pogut quantificar perquè no s'ha trobat tota la informació dels contractes i perquè la revocació no es fa efectiva ara sinó, previsiblement, d'aquí a dos mesos, quan s'haurà finalitzat l'expedient que ara s'obre amb l'aprovació definitiva. Després de l'aturada per l'estiu, a partir del 15 de setembre podran continuar arribant vaixells amb aquests tipus de residus per ser incinerats a la planta de Son Reus.

Ara per ara, segons la responsable de residus del Consell de Mallorca Sandra Espeja (Podem), queden per arribar a Mallorca 50.000 tones de residus de les autoritzacions concedides per importar-los de Porttadown (Irlanda del Nord) i de Giugliano i Tuffino (Nàpols, Itàlia). Tot i que inicialment també estan afectades per la revocació, la importació de residus de Sabadell (Barcelona) ja hauria finalitzat i la de Roma (Itàlia) no s'ha iniciat perquè no la va arribar a autoritzar el Govern balear i, per tant, ni una ni l'altra suposarien indemnització.

Espeja ha aprofitat la seva darrera intervenció en el ple per justificar la decisió que es prenia i per deixar clar que el procés es farà seguint tots els tràmits establerts. Després que la consellera insular del PP i anterior responsable de residus, Catalina Soler, hagués criticat durament la decisió que es prenia i les formes, l'actual responsable li ha retret que hagués concedit autoritzacions que anaven més enllà en el temps del seu mandat. "És increïble" i "Si continuen entrant fems és merit seu", li ha dit, després d'assegurar que si només pot evitar que entri un vaixell amb residus ja estarà contenta. Espeja també ha retret a Soler que es queixàs de la decisió del nou equip de govern de dur a ple l'inici de l'expedient. "Per no importar fems necessitam de tot i per importar-los no ho dugueren ni a ple", li ha etzibat. I també ha justificat que si s'ha fet així és perquè no ha trobat els contractes "a la casa" i amb el procés que s'obre ara donarà audiència a la concessionària de la gestió dels residus, TIRME, perquè els aporti i el Consell conegui tota la informació.

La consellera insular del PP Catalina Soler s'havia queixat que l'equip de govern dugués al ple l'aprovació de l'inici de l'expedient quan, segons ella, no era necessària i també ha denunciat que ho fes sense cap informe jurídic, mediambiental i econòmic, amb la qual cosa no estaria garantida la revocació ni es coneixerien les indemnitzacions que s'hauran d'afrontar. També ha qüestionat els arguments al·legats en l'informe per revocar les autoritzacions, en què s'apunten possibles efectes negatius sobre la imatge turística, es diu que l'únic argument emprat per justificar les autoritzacions era l'econòmic (evitar un increment de la tarifa) i es considera contradictori importar residus perquè no basten els propis per fer rendibles les instal·lacions quan el missatge que s'havia llançat fins ara a la població era el de reduir residus. Soler ha insistit a defensar les operacions que ella autoritzà i ha reclamat quins efectes econòmics tindrà sobre la institució i sobre la tarifa que paguen els ciutadans. Ha arribat a dir que si l'equip de govern aconsegueix desfer-se d'un contracte amb TIRME que té vigència fins al 2041 acabarà votant a Podem.

El secretari de la corporació ha hagut d'intervenir per justificar que els informes arribaran un pic s'iniciï l'expedient, és a dir, a partir d'ara, que també haurà d'implicar una modificació del contracte amb TIRME. Ha advertit que caldrà justificar la revocació al·legant un interès públic superior al que es va apuntar quan es varen autoritzar i ha avançat que les indemnitzacions s'hauran de calcular en funció del moment que es faci efectiva la revocació definitiva de les autoritzacions. El secretari ha posat com a exemple que ara queden 50.000 tones autoritzades per arribar, però potser quan es revoquin definitivament només en queden 20.000, que serien les que es computarien per a una possible indemnització. Finalment ha explicat que hi ha un informe d'intervenció en el qual s'apunta que ara no calia cap informe i que n'hi havia un altre de fet per ell, arran d'una petició de l'Ajuntament d'Alcúdia perquè no s'importassin més residus a través del port d'Alcúdia, que servia per a aquest cas.

stats