EDUCACIÓ
Part Forana 17/12/2015

Acord històric per posar fi a la segregació a les escoles d'Inca

Els centres públics i concertats s'uneixen per iniciar el repartiment equitatiu de l'alumnat

Margalida Bonnín
2 min
Tots els directors dels centres d'Inca amb representants de l'ajuntament i la Conselleria. / M. BONNÍN

IncaAcord històric per l'educació a Inca. Tots els centres públics i concertats d'Infantil i Primària del municipi, Govern i Ajuntament han signat aquest dijous un document de consens amb les pautes per aconseguir un repartiment equitatiu d'alumnat immigrat a les escoles i fer front a la segregació entre centres.

"Aquest consens va molt més enllà de l'escola: té una dimensió social", ha indicat el conseller d'Educació, Martí March, qui també ha elogiat la "filosofia" que rau en el text. El conseller ha indicat que s'hauria d'exportar a municipis amb realitats semblants, i ha donat a entendre que durant aquesta legislatura es podria abordar aquesta problemàtica en altres indrets, com en alguna barriada de Palma.

El document desglossa algunes claus per aconseguir amb èxit el repartiment equitatiu d'alumnat. Entre d'altres mesures, anuncia una fase de "detecció conjunta" dels nins amb necessitats (NEE i NESE) per part dels Serveis Socials d'Inca, els equips d'Atenció Primerenca i l'Equip d'Orientació Educativa Psicopedagògica. També aposta per la transparència i la confiança en la informació relacionada amb el procés d'escolarització i per la informació constant i la participació de les Amipa en tot el procés, entre d'altres.

Això no obstant, el text també planteja alguns dubtes en l'aplicació, com és la dificultat per fer un repartiment equitatiu si, a la vegada, es pretén respectar la lliure elecció de centre.

Primeres passes

L'objectiu és que el nou mètode d'escolarització es comenci a aplicar el curs que ve a primer d'Infantil. La regidora d'Educació, Alice Weber, ha detallat algunes passes prèvies a fer: s'enviarà una carta a totes les famílies amb infants que començaran l'escolarització i es faran entrevistes personalitzades.

Actualment, Inca té 5.895 alumnes. Un 84% tenen matrícula ordinària, un 4% són NEE (Necessitats Educatives Especials) i un 12% NESE (Necessitats Específiques de Suport Educatiu). En aquestes edats, quan es parla de NESE, es fa referència sobretot a alumnes que no parlen ni català ni castellà.

El CEIP Llevant

El CEIP Llevant serà una peça clau en l'èxit del repartiment equitatiu de l'alumnat, perquè s'ha convertit en el que s'anomena 'centre gueto'. Disposa del 75-80% d'alumnat NESE lingüístic. De fet, en tota l'escola (235 nins i nines matriculats) tan sols hi ha dues alumnes de pares catalanoparlants, segons ha informat la directora de l'escola, Margalida Rosselló.

Rosselló ha qualificat l'acord de fita "molt important per començar a veure una mica de llum". Fa més de deu anys que el centre reclama mesures d'aquest tipus.

Tres processos

Inca és el tercer municipi de les Illes en el qual s'inicia un procés de repartiment equitatiu d'alumnes amb necessitats lingüístiques. El primer va ser sa Pobla, fa dos cursos, i el segon, Manacor, el present curs.

El cas manacorí és semblant a l'inquer, perquè també s'hi detecta una gran concentració de NESE lingüístiques en determinats centres. March ha reconegut avui que el procés ha patit algunes dificultats al principi. De fet, tots els presents han coincidit a dir que els resultats d'aquests processos s'hauran de valorar a llarg termini.

stats