SERVEI FERROVIARI

SFM demanarà doblers a Europa per pagar l'electrificació del tren

Inca celebra els 140 anys de ferrocarril amb el pas de Crist Rei encara tancat

El gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca, José Ramón Orta, ha confirmat avui que el Govern cercarà el finançament de la meitat del cost de l'electrificació de la línia de tren fins a Manacor i sa Pobla a Europa, mitjançant una sol·licitud dels Fons Feder de desenvolupament regional. "És una prioritat per a nosaltres", ha dit, per afegir que s'estan efectuant proves amb Red Eléctrica Española per valorar les actuacions que s'hauran de fer per acabar d'electrificar la línia. L'electrificació del tram Palma-Enllaç ja es va pagar així.

Reivindicacions

Poc abans que Orta i altres representants institucionals fessin la commemoració oficial dels 140 anys de l'arribada del tren a la capital del Raiguer, els veïns de Crist Rei, acompanyats dels membres de MÉS i del PSOE, han penjat una placa de protesta al baixador tancat de Crist Rei. Els veïns reclamen des de fa dos anys la reobertura d'aquest pas, que obliga els usuaris a fer voltera per agafar el tren. A la barriada hi viuen 8.000 persones. Orta ha dit avui que el pas es va tancar perquè els veïns botaven i no pagaven el bitllet i no ha garantit que es torni a obrir.

Les reivindicacions per a una millora del servei han continuat durant el matí. Durant el seu parlament i davant Orta, el president dels Amics del Ferrocarril, Miquel Àngel Riera, ha desitjat que hi torni a haver tren "fins al Port de Pollença, fins a Artà i fins a Santanyí". L'allargament de les línies no ha estat una aposta del Govern actual, que ha reconvertit en via verda la línia de Manacor a Artà.

Defensa del sistema de torns

Pel que fa al  caos viscut durant les primeres jornades de funcionament del nou sistema d'accés als trens, Orta ha lamentat els errors del sistema, tot i que ho ha atribuït a l'estrena. Per altra banda, ha defensat que a partir d'ara es podrà tenir un control millor de l'ús que es fa de les diferents línies i del perfil dels viatgers. "Fins ara ho fèiem un poc a ull", ha afirmat.

140 anys

El ferrocarril va arribar per primera vegada a Inca el 24 de febrer de 1875. "Això va significar el reconeixement d'Inca com la segona ciutat de Mallorca", ha explicat avui el cronista oficial del municipi, Gabriel Pieras. "El tren ens donà cultura, història i una societat millor", ha afegit Pieras.

El cronista ha recordat que l'arribada del tren (aleshores als afores del poble) es va viure com una gran festa.