Altres accidents sense resposta

Des de l'avió de l'Urugai que va caure als Andes fins al vol d'Aire France de Rio a París, repassem altres vols que van acabar en tragèdia en circumstàncies poc clares

El Triangle de les Bermudes, desaparicions sense explicar

L’escriptor novaiorquès Charles Berlitz va portar a la ciència-ficció el mite del Triangle de les Bermudes, una línia imaginària que té aquesta forma geomètrica si s’uneixen les illes Bermudes, Puerto Rico i Miami. Pel seu èxit de vendes, Berlitz es va agafar a les històries que ja circulaven al carrer i que asseguraven que en aquesta zona havien desaparegut vaixells i avions. Un dels casos més sonats, segons els mitjans de l’època, va ser la desaparició de cinc avions militars nord-americans amb els seus 14 tripulants el 5 de desembre del 1945. La flota, coneguda com el vol 19, va sortir de Florida per fer un entrenament, però mai van tornar. A més, va desaparèixer un altre avió de rescat que els va anar a buscar.

Un cas de pel·lícula: un avió cau als Andes argentins

El 13 d’octubre del 1972, un avió de la Força Aèria de l’Uruguai, amb 40 passatgers i 5 tripulants a bord, va xocar contra els Andes argentins. A l’aparell hi viatjaven un equip de rugbi i els seus familiars, que anaven a Xile. 16 persones van sobreviure durant 72 dies perduts a la muntanya en condicions climatològiques adverses i, per sobreviure, van haver de menjar la carn de les víctimes. El seu cas va arribar al cine el 1993.

Un avió va explotar a l’aire quan sortia de Nova York

El 17 de juliol del 1996, poc després de les 20.00, l’avió TWA 800, amb 230 passatgers, es va enlairar de l’aeroport JKF de Nova York amb destí a París. Al cap de pocs minuts, l’avió va explotar. Alguns testimonis van assegurar que van veure un raig de llum i una bola de foc. Per això, en un primer moment, es va pensar que havia estat un atac terrorista, però les autoritats van concloure que, probablement, un dels tancs de combustible de l’avió va explotar arran d’un curtcircuit, però mai es va poder provar. Això va alimentar diverses teories conspiratòries. El periodista Pierre Salinger, que havia estat secretari de premsa de Kennedy, va arribar a dir que l’avió hauria explotat per una prova de míssils nord-americans. Aquest va ser el tercer accident d’avió més mortal dels EUA.

El vol entre Nova York i el Caire que va acabar al mar

Un vol rutinari d’EgyptAir que cobria el trajecte entre Nova York i el Caire es va enfonsar al mar el 31 d’octubre del 1999 i van morir les 217 persones que hi viatjaven. Els Estats Units van concloure que el copilot de l’avió havia provocat l’accident perquè un executiu de la companyia, que anava en el vol accidentat, l’havia renyat per una conducta sexual inadequada. Les autoritats egípcies van negar aquesta versió.

Dos anys per trobar les restes de l’avió del Brasil a París

L’avió d’Air France 447 que cobria la ruta entre Rio de Janeiro i París l’1 de juny del 2009 va desaparèixer en la immensitat de l’Atlàntic amb 228 passatgers, cap dels quals va sobreviure. Les primeres restes no es van trobar fins al cap de cinc dies. Les caixes negres i bona part de l’avió es va localitzar al cap de dos anys a 4.000 metres de profunditat. En aquesta operació també es van rescatar 154 cossos, dels quals 104 encara estaven atrapats a l’avió al fons del mar. El fet que els cossos no presentessin cremades va descartar la hipòtesi que l’avió hagués explotat. Després d’algunes especulacions, els especialistes francesos que van investigar el cas van defensar que la causa de l’accident hauria estat un error tècnic que va provocar que els pilots automàtics es congelessin i per això no havien funcionat. Air France va rebutjar la hipòtesi.