El Japó fa proves amb un tren bala que viatjarà a 400 km/h

El nou model serà el més ràpid del món en línies fèrries tradicionals

Es diu Alfa-X i pot arribar a una velocitat màxima de 400 km/h, un autèntic rècord. Aquest divendres el Japó fa proves amb un nou tren bala que pretén ser el més ràpid del món en línies fèrries tradicionals. Actualment el model més veloç és l'E5, que circula pel Japó i per França. Té una velocitat màxima de 320 km/h i va entrar en servei per primer cop el març del 2011.

L'Alfa-X superarà aquesta velocitat en 40 km/h amb passatgers –arribarà als 360–, però sense passatgers podrà assolir els 400 km/h. Un avió de dimensions mitjanes com el Boeing 737 Max pot arribar a una velocitat de creuer d'uns 800 km/h. El nou tren cobrirà la ruta entre Tòquio i Sapporo, separades per 1.200 quilòmetres, i està previst que faci el recorregut en quatre hores i mitja. Amb tot, això no serà fins al 2030, que és quan es preveu que el tren comenci a operar. Trigarà tant en entrar en servei perquè primer s'ha de sotmetre a uns quants anys d'avaluacions per conèixer la seva resistència i seguretat.

El disseny del nou tren reflecteix l'aerodinàmica de la màquina. El model que s'ha presentat davant la premsa té deu vagons i fa 250 metres de llarg. El morro del primer vagó és de 16 metres i la cua de l'últim de 22. El tren no girarà a l'arribar a destí, de manera que la forma de la cua, més llarga, permetrà al tren fer front als vents del nord. Entre les característiques de l'Alfa-X hi ha una especial resistència a la neu i el fred, a més de l'estabilitat millorada dels seients, que tindran una distància de separació entre ells més gran de l'habitual.

La companyia ferroviària japonesa JR East té previst fer el primer trajecte de prova del nou tren aquest divendres, entre les ciutats del nord de Sendai i Aomori. Els assajos se succeiran fins que el nou model entri en circulació. JR East gestiona les línies de ferrocarril més importants del Japó i està considerada la companyia fèrria més gran del món, amb més de 60.000 treballadors. El cost de fabricació del nou tren ha arribat, de moment, a uns 10.000 milions de iens (81 milions d'euros). El projecte va a càrrec de la signatura Kawasaki Heavy Industries.

Malgrat tot plegat, l'Alfa-X no serà el tren més ràpid, ja que el Japó n'està desenvolupant un altre –un tren de levitació magnètica (MAGLEV)– que entrarà en servei el 2027 i podrà viatjar a uns 500 quilòmetres l'hora. Sí que ho serà, però, en línies fèrries tradicionals.

Més continguts de