Moren 20 persones en un accident d'un avió militar a Suïssa

L'aparell, construït a Alemanya el 1939, es dedicava a fer vols turístics pels Alps suïssos

Vint persones van morir aquest dissabte després que un avió militar, que ara s'utilitzava fer visites turístiques, es va estavellar en una zona muntanyosa al cantó suís dels Grisons, al sud-est del país. L'aparell va caure "gairebé verticalment i a gran velocitat" contra terra en una àrea del Piz Segnas, a prop del municipi de Films, ha explicat aquest diumenge el responsable de la investigació, Daniel Knecht, que ha apuntat que les causes de l'accident encara no estan clares. Les víctimes, 11 homes i 9 dones d'entre 42 i 84 anys, procedien majoritàriament de Suïssa, excepte un matrimoni i el seu fill, que eren austríacs.

Les autoritats locals van ser informades del sinistre cap a les cinc de la tarda, horal local, i de seguida es va activar un important operatiu de recerca. L'avió militar, un Junkers JU52 HB-HOT construit a Alemanya el 1939 que s'utilitzava per fer vols panoràmics sobre els Alps suïssos, tenia 17 places per a passatgers, dues per als pilots i una per a un tripulant. En aquell moment, la nau estava fent un viatge turístic a Ticino i havia d'aterrar pels volts de les cinc de la tarda, hora local, a l'aeroport de Dübendorf, al nord de Zuric.

El mateix Daniel Knecht, que ha descartat factors externs, com una coalició amb un altre avió o que es trenqués parcialment l'aeronau durant el vol, ha recordat que els avions tan antics no tenen caixa negra, una circumstància que augura unes investigacions complicades per desxifrar què va passar. Knecht va assenyalar ahir que les altes temperatures que ha experimentat Suïssa aquests dies, d'entre 32 i 34 graus, podrien haver influït en el funcionament dels motors de l'avió, però va deixar clar que "la calor no és mai l'única causa d'un accident". 

Per la seva banda, el conseller delegat i cofundador de l'aerolínia, Kurt Waldmeier, ha lamentat la tragèdia i ha reiterat que no hi havia constància de qualsevol problema tècnic en l'aparell sinistrat, i ha recordat que tots els avions de l'aerolínia només són pilotats per professionals que tenen "una gran experiència", i que l'última revisió del JU52 s'havia fet a finals de juliol.

Aquest accident és el pitjor de la història del transport aeri suís des que es va estavellar un avió de Crossair l'any 2001, i que va causar la mort de 24 persones.