Un centenar de morts en un accident aeri a Cuba

Un Boeing 737 s’estavella poc després d’enlairar-se de l’aeroport de l’Havana en un vol intern

Un avió Boing 737 operat per la companyia Cubana de Aviación va estavellar-se ahir a l’Havana just després d’enlairar-se. A l’avió hi viatjaven 105 persones que es dirigien a la ciutat turística d’Holguín, a l’oest del país. Segons fonts oficials només hi hauria 3 supervivents, que van ser traslladats a l’Hospital Calixto García en estat molt greu.

L’avió va estavellar-se al voltant de l’aeroport internacional José Martí, concretament en una de les carreteres d’accés a la infraestructura aèria. Després que impactés contra terra es va aixecar una columna de fum negre que era visible des del mateix centre de la capital cubana.

Les autoritats del país van reaccionar enviant-hi una nombrosa dotació de bombers i serveis d’emergències, que van arribar al lloc de l’accident al cap de molt poc temps. El president del país, Miguel Díaz-Canel, va fer una compareixença pública d’urgència alertant la població que el “nombre de víctimes era alt” i que calia sumar esforços per trobar supervivents.

La població cubana va trigar un temps a reaccionar per la poca velocitat amb què corren les notícies al país, però en el moment en què la notícia es va difondre, l’accident va monopolitzar totes les converses.

Segons alguns testimonis directe de l’accident entrevistats per la televisió cubana, l’avió s’hauria enlairat i caigut com si s’haguessin apagat els motors mentre s’enlairava. Segons els experts, l’aparell hauria tingut un problema en l’anomenat “punt de no retorn”, el nom que rep en el món de l’aviació el conjunt de processos integrats en l’enlairament dels avions, considerada la fase més perillosa.

Pel lloc en què es va produir l’accident, durant unes hores es van tallar els accessos a l’aeroport, cosa que va provocar un caos aeroportuari, amb molts vols cancel·lats o amb retards. Segons les aerolínies consultades per l’ARA, al tancament d’aquesta edició la gran majoria dels vols es mantenien programats però les feines de rescat i recuperació van provocar que els passatgers tinguessin dificultats per arribar a la terminal.

L’avió era propietat de la companyia mexicana Global Air, que l’hauria llogat a la companyia cubana perquè operés la ruta a Holguín i altres trajectes. Es tracta d’una pràctica molt habitual de la companyia estatal, que encara té avions russos de l’època soviètica.

L’any passat Cuba ja patir un accident aeri en què van morir els 8 integrants d’un avió de l’exèrcit que desplaçava un grup de militars. El d’ahir és el pitjor accident aeri de la història de Cuba des del 1989, quan van morir 160 persones en el sinistre d’un avió amb destinació a Milà.