Quan la bellesa depèn de ser blanca

El concurs de Miss Índia genera indignació perquè totes les aspirants són de pell clara

Fins a 30 dones aspiren a convertir-se aquest any en Miss Índia. Curiosament totes són de pell blanca, en un país on la majoria de la població no ho és. La publicació de la fotografia de les aspirants ha generat indignació i ha fet emergir una realitat massa habitual a l'Índia: la gent vincula la bellesa amb tenir la pell blanca, i la indústria de la bellesa i els mitjans de comunicació no deixen d'alimentar aquesta idea. L'obsessió per ser blanc és tan gran que l'Índia és un dels països del món on més es consumeixen productes per emblanquir la pell.

La polèmica a Twitter va començar quan un usuari va pujar la fotografia de les aspirants amb la pregunta: "Quin problema hi ha amb aquesta imatge?" La publicació aviat es va convertir en viral a la xarxa, i els usuaris fins i tot van assenyalar que l'organització havia canviat el color de la pell de les aspirants amb algun editor d'imatge. Shamita Singha, expert en preparació del certamen, ha assegurat a la BBC que ningú va ordenar que es retoqués el color de la pell de les concursants, i atribueix el canvi de color a un error d'impressió. 

A l'Índia existeix certa obsessió per la pell clara a causa dels prejudicis heretats durant l'etapa colonial i fins i tot abans. Al llarg de la història medieval i moderna, el subcontinent indi ha estat en el radar de diferents colonitzadors. Primer van ser envaïts i governats pels mongols, després pels britànics, i així fins a la seva independència el 1947. Aquests estrangers, que van aconseguir governar el subcontinent durant segles, tenien un tret en comú que sembla que ha arrelat en la societat índia: eren de pell més clara i tenien un discurs de superioritat racial. Això ha provocat que la població índia vinculi la bellesa al model occidental. L'activisme postcolonial no ha estat capaç de revertir aquesta situació. 

Es considera que ser blanc és sinònim d'èxit 

Els indis relacionen tenir la pell blanca amb tenir poder i èxit. Aquesta mentalitat existeix a tots els sectors de la societat, des de les classes dominants fins a les castes inferiors, i és reforçat diàriament pels mitjans de comunicació del país. Gairebé sempre apareixen models amb trets caucàsics, sovint estrangeres. 

Aquesta obsessió per la pell clara és molt present en tots els àmbits de la societat índia. Les dones de pell fosca tenen més problemes per trobar marit que les de pell blanca. "Dona treballadora de Chennai [al sud del país], de pell clara i vegetariana busca home de pell clara i guapo" o "Estic buscant una dona de pell molt clara, prima i especialment guapa" són alguns dels anuncis que es poden trobar a les xarxes socials índies per trobar parella. 

De la mateixa manera, el color de la pell també juga un paper important en el món de les castes. Sovint els indis relacionen la tonalitat de l'epidermis amb la classe social. Com més fosca sigui la pell, més probabilitats hi ha que el subjecte sigui d'una casta inferior. Per aquest motiu, les cremes per emblanquir la pell són líders en vendes en el sector de la bellesa índia. De fet, és un dels països del món on més es consumeixen aquests productes. I segons informen els experts, la tendència és seguir creixent.

Més continguts de