Les grans companyies aèries deixen de sobrevolar l'Iraq i l'Iran

El conflicte entre Teheran i Washington pot posar en perill la seguretat dels avions

L'escalada de tensió entre els Estats Units i l'Iran, que s'ha intensificat amb l'atac iranià amb míssils sobre bases nord-americanes a l'Iraq d'aquest dimecres, ha comportat la cancel·lació i desviació de molts vols per evitar sobrevolar la zona en conflicte, que comprèn l'Iran i l'Iraq, però també l'espai aeri dels golfs Pèrsic i d'Oman. 

La iniciativa l'ha pres l'Administració Federal d'Aviació dels Estats Units (FAA), que hores després de l'atac iranià contra les bases militars iraquianes ha prohibit que les línies aèries dels EUA sobrevolin els dos països de l'Orient Mitjà. Poc després s'hi han anat afegint més companyies de tot el món, malgrat que la prohibició de la FAA no els hi obligava. Tradicionalment, les empreses internacionals solen tenir en compte les decisions d'aquest organisme nord-americà. 

L'Agència Federal de Transport Aeri de Rússia també ha seguit l'exemple dels Estats Units i ha prohibit els vols russos sobre la zona. D'altra banda, les empreses que han desviat els vols per pròpia voluntat són Lufthansa (Alemanya), Air Canada, Air France-KLM, Singapore Airlines, Qantas (Austràlia), Fly Emirates i Flydubai (Dubai), Qatar Airways i Malaysia Airlines. Segons l'agència Reuters, les companyies britàniques British Airways i Virgin han dit que alguns dels seus vols es veurien afectats pels canvis de ruta, però no han especificat si els cancel·laven tots. Altres companyies, com Norwegian Air, han optat per no modificar cap vol, malgrat que han dit que seguirien de prop la situació.

La FAA ha fet pública la mesura mitjançant un avís a tots els pilots nord-americans penjat a Twitter, en què comunicava la "prohibició d'operar als espais aeris de l'Iraq, l'Iran i sobre les aigües del golf Pèrsic i el d'Oman". La institució nord-americana també ha dit que la prohibició era "deguda a la intensificació d'operacions militars a la zona i a la creixent tensió política a l'Orient Mitjà, que representen un risc persistent per a la seguretat de les operacions aèries civils dels Estats Units". 

De fet, els avions nord-americans ja tenien límits a l'hora de sobrevolar la zona des que la Guàrdia Revolucionària iraniana va abatre el mes de juny passat un dron dels EUA que havia entrat al seu espai aeri. Aleshores, la FAA va prohibir tot l'espai aeri iranià que limita amb els dos golfs que desemboquen al mar d'Aràbia, i va obligar que els vols sobre l'Iraq mantinguessin una altitud de més de 26.000 peus (7.925 metres).

Malgrat la coincidència en el temps, sembla que l'accident del Boeing 737 ucraïnès que s'ha estavellat aquest dimecres a l'Iran no té res a veure amb el conflicte militar i, de fet, s'ha produït poc després que la FAA anunciés la prohibició. La companyia ucraïnesa Ukraine International Airlines (UIA) també ha decidit cancel·lar tots els vols a la zona arran de l'accident. 

Des de l'assassinat del general Qassem Soleimani en un atac dels Estats Units, divendres passat, unes quantes institucions i companyies aèries segueixen amb preocupació el que passa a l'Orient Mitjà. L'agencia d'aviació de les Nacions Unides (ICAO) i l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) vigilen la situació i han emès comunicats recordant als estats que han de ser clars sobre la seguretat d'operar vols sobre els seus territoris. Les companyies cada vegada són més reticents a sobrevolar zones de conflicte des que un avió de Malaysia Airlines va ser abatut per un míssil rus quan sobrevolava Ucraïna, l'any 2014. 

Segons adverteix OPSGROUP, una comunitat de professionals que assessora pilots i empreses d'aviació, evitar l'espai aeri de l'Orient Mitjà comportarà grans alteracions en el consum de combustible i les hores de vol dels avions, perquè la zona de conflicte té una gran extensió i és un lloc d'unió estratègic entre continents.