TRAGÈDIA AÈRIA
Internacional 05/11/2015

La investigació de la tragèdia aèria al Sinaí apunta a l’atemptat

Washington i Londres creuen que la causa més probable és l’explosió d’un artefacte dins l’aparell

Gerard De Josep
3 min
El ministre d’Emergències rus visitant les restes de l’avió estavellat a l’àrea muntanyosa de la península del Sinaí.

BarcelonaUna bomba situada dins l’aparell hauria fet esclatar dissabte l’avió rus que es va estavellar a la península egípcia del Sinaí. Ho van fer saber ahir fonts d’intel·ligència dels EUA a diferents mitjans nord-americans, encara que matisaven que no es tractava d’una conclusió formal.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Durant la tarda, una font egípcia ja havia assegurat a Reuters que s’estudiava com a causa de la tragèdia una “explosió”, però que no quedava clar de quin tipus podia ser. El que calia, a partir de llavors, era determinar si havia sigut per una bomba o no.

Una altra font russa implicada en la investigació, citada per la mateixa agència, havia assenyalat, d’altra banda, que s’estava estudiant si un objecte emmagatzemat a l’interior havia pogut fer esclatar l’aparell.

“L’avió no es va poder partir sol a l’aire, hi havia d’haver algun tipus d’acció. Un coet és poc probable perquè no va deixar cap senyal”, va dir la font russa. La intel·ligència americana venia a confirmar les dues hipòtesis a la vegada. Ara bé, era un canvi d’opinió de 180 graus. El director nacional d’Intel·ligència dels EUA, James Clapper, havia dit dos dies enrere que no hi havia cap “evidència directa” de terrorisme. A més, havia posat en dubte la capacitat de la filial de l’Estat Islàmic, que va reivindicar l’atac, de dur a terme una operació d’aquest abast. El president egipci, Abdel Fattah al-Sissi, va considerar que se l’havien atribuït per fer-se “propaganda”.

L’alerta del Regne Unit

Els primers indicis del canvi van arribar amb un moviment que va desconcertar tothom. El govern de David Cameron va decidir suspendre tots els vols entre el Regne Unit i l’aeroport de Xarm al-Xeikh, d’on va sortir l’avió accidentat. Segons un comunicat de l’executiu, es tractava d’una “mesura de precaució” .

En un principi, els britànics no participaven en la investigació oficial sobre les causes de l’accident, però el govern de Cameron va decidir seguir-la de prop pel seu compte per “assegurar-se” que prenia “les mesures necessàries per garantir la seguretat dels ciutadans britànics”.

“Hem arribat a la conclusió que hi ha una possibilitat significativa que l’accident fos causat per un artefacte explosiu a bord de l’aeronau”, va dir el ministre d’Afers Exteriors, Philip Hammond, després d’una reunió d’urgència presidida per Cameron. La decisió del primer ministre britànic coincidia curiosament amb l’inici de la visita a Londres del president Al-Sissi.

Egipte, on hi va haver l’accident; Rússia, d’on era l’areolínia; França i Alemanya, on va ser dissenyat i construït l’avió; i Irlanda, on va ser registrat, són els països que tenen representació en la investigació oficial.

Aquest últim país, de fet, hores després de la decisió de Cameron, es va sumar a la iniciativa britànica a través d’un comunicat de l’Autoritat d’Aviació Irlandesa en el qual ordenava a totes les seves aerolínies no entrar en l’espai aeri de la península del Sinaí fins a nou avís. Per la seva banda, el Regne Unit va enviar un equip d’experts a Xarm al-Xeikh per fer una avaluació de la seguretat a l’aeroport. Segons mitjans anglesos, gairebé 20.000 britànics són avui a la península del Sinaí.

L’Estat Islàmic, que controla grans extensions de l’Iraq i Síria, lluita contra l’exèrcit egipci a la península del Sinaí, i ahir va reiterar l’autoria de l’atac. Un portaveu del grup jihadista ho feia en una gravació de veu i convidava a “morir-se de ràbia” els que no s’ho creguessin: “No estem obligats a dir com ho vam fer. Busqueu a les caixes negres”.

Caixes negres

Tot just ahir els equips d’experts havien buidat el contingut de les caixes negres de l’aeronau, segons va informar el ministre egipci d’Aviació Civil, Husam Kamal.

En declaracions a l’agència oficial Mena, el responsable governamental va explicar que les dades estaven en “bon estat”, excepte la gravadora de so a la cabina de l’avió, que havia patit “alguns danys i necessita mesures tècniques i esforç per obtenir les dades que conté”.

stats