FORMATS
Mèdia 12/06/2018

Antena 3 i Telecinco lluiten pel monopoli dels ‘talent shows’

Atresmedia li pren a Mediaset els drets de ‘La Voz’ i fereix el seu model de programació

Alejandra Palés
4 min
Imatge de la final de 'La Voz Kids'

BarcelonaFoc creuat entre Mediaset i Atresmedia pels 'talent shows', un dels formats que més i millor ha explotat Telecinco. Ara el seu grup rival –que mai ha tret gaire rendiment del gènere– se suma a la tendència i ho fa recorrent a un dels programes estrella de Mediaset, 'La Voz'. Divendres passat Atresmedia movia peça anunciant la compra dels drets d’emissió de la franquícia, que inclou la versió adulta, la infantil i la sènior, aquesta última mai emesa a Telecinco. Però abans que ho fessin públic, Mediaset, en un intent d’aplacar la notícia d’Atresmedia, assegurava en un comunicat que renunciava a fer més edicions de 'La Voz' per centrar-se en la preparació de la versió espanyola d’'American idol', la seva última adquisició.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Dues setmanes abans de la intromissió d’Antena 3, Telecinco comptava amb una cartera de cinc 'talent shows': 'La Voz', 'La Voz kids', 'Got talent', 'Factor X' i 'American idol'. Els dos primers han sigut el pal de paller de la seva programació durant més de quatre temporades. 'La Voz', que combina concursants anònims amb 'coachs' famosos com Alejandro Sanz o Rosario, es va estrenar l’any 2012 i se n’han emès cinc edicions, l'última de les quals va obtenir una quota mitjana del 17,8% i es va mantenir com l’opció líder de la franja horària en vuit de les tretze entregues. La versió infantil encara ha donat més rèdits a la cadena: la gala final de l’última edició –emesa el 14 de maig– es va acomiadar amb un 27,8% de quota i més de tres milions d’espectadors.

La pèrdua del programa deixa Telecinco tocat, tot i tenir el trumfo d’'American idol', del qual no se saben encara els detalls que podrien atreure el públic, com els famosos que participaran en el jurat. De fet, per la versió nord-americana, de la qual s’han fet 16 edicions i se’n prepara una dissetena, hi han passat cantants com Jennifer Lopez, Katy Perry, Lionel Richie o Steven Tyler.

Les cares conegudes, però, no són garantia d’èxit. 'Factor X' –que ha tornat a la graella de Telecinco deu anys després de la seva última edició a Cuatro– no ha acabat de quallar entre el públic tot i comptar amb Risto Mejide i Laura Pausini entre el jurat i aconseguir un èxit viral amb la cançó 'Cómeme el donut', dels aspirants Glitch Gyals. El 'talent', que va començar amb bones dades d’audiència, ha anat perdent espectadors programa rere programa fins a marcar un 9,7% de 'share' i 1.172.000 espectadors la setmana passada. Els canvis de dia d’emissió –va començar emetent-se divendres i dimecres, després només els dimecres i finalment només els divendres en favor de 'Supervivientes'– no ha ajudat a fidelitzar l’audiència. Les últimes xifres obtingudes fan difícil que Telecinco torni a apostar pel format la temporada vinent.

Antena 3, a rebuf

La possible desaparició de 'Factor X' faria que Telecinco passés de ser el rei dels 'talent shows' a, només amb 'Got talent' i 'American idol', estar en igualtat de condicions que Antena 3.

Tot i ser competidores directes, les dues cadenes han apostat en els últims anys per models de programació força diferents. Mentre que el canal de Mediaset sempre ha sigut terreny de 'realities' i 'talents', Antena 3 ha fet una aposta forta per la ficció de producció pròpia, especialment els últims anys, amb sèries com 'Gran Hotel' o les més recents 'Fariña' o ‘La Catedral del Mar’. De fet, quan ha intentat seguir els passos del seu rival ha viscut fracassos estrepitosos. Li va passar, per exemple, amb 'Estudio de actores' (2002), que seguia l'estela d''OT', o ‘El bus’, que va estrenar el 2000 com a resposta al fenomen de ‘Gran Hermano’, que just aquell any va revolucionar el panorama televisiu espanyol. El 'reality' va obtenir una audiència mitjana del 24,93%, que ara seria una bona dada, enfront del 51,2% del programa presentat per Mercedes Milá.

Fins ara els 'talents' eren residuals a Antena 3, amb l'excepció de ‘Tu cara no me suena todavía’, la versió amb persones anònimes del concurs 'Tu cara me suena', que va estrenar el 2017. Al setembre arribarà una nova temporada de la versió amb famosos, mentre que la segona edició dedicada a concursants amateurs està prevista per al 2019, el mateix any en què 'La Voz' aterrarà a Antena 3.

Un dels reptes de la cadena serà demostrar que és capaç de reproduir l’èxit que Telecinco ha aconseguit amb el format i trobar un presentador o presentadora que faci oblidar Jesús Vázquez, que sempre ha estat al capdavant del programa. La situació és similar a la que es va viure amb 'OT' quan el 2005 va fer el salt de TVE a Telecinco.

Precisament el programa produït per Gestmusic és un dels espais que situen TVE com la tercera cadena en discòrdia pel que fa a l’explotació dels 'talents'. L'edició 2017 va aconseguir reviure la vinculació entre públic i concursants i portar-la més allà de la pantalla gràcies a la gira de concerts, un fenomen que no es dona amb cap dels 'talents' que ha emès Telecinco. La cadena pública, que té altres formats com 'MasterChef' o 'Maestros de la costura', plantarà cara a les propostes de les privades amb una edició 2018 que arribarà aquest octubre, només mig any després que s'acabés la del 2017.

stats