Mèdia 14/01/2016

Barcelona FM es convertirà en BTV Ràdio a partir del setembre

La televisió local estrenarà el seu primer projecte transmèdia per Setmana Santa

A. Castellví / à. Gutiérrez
4 min
Barcelona FM es convertirà en  BTV Ràdio a partir del setembre

BarcelonaBarcelona FM passarà a anomenar-se BTV Ràdio al setembre. El canvi de nom acompanyarà una transformació més profunda en l’emissora municipal de la capital catalana, que després de dos anys funcionant com una radiofórmula informativa completada amb música es convertirà en una “agenda musical i cultural de la ciutat”. Ho ha explicat a l’ARA el director de Barcelona Televisió (BTV), Sergi Vicente, que remarca que l’emissora mantindrà “la base informativa” però buscarà un format “diferenciat”.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La ràdio és ara mateix “una de les grans assignatures pendents” de Vicente, que l’1 de gener va complir un any com a director de BTV. Malgrat tot, fa un balanç positiu d’aquests dotze mesos, en què, segons assegura, ha fixat les bases del que ha de ser el futur model de la televisió local barcelonina. “L’any ha passat molt ràpid i he pogut fer poques coses perquè hi ha hagut una sèrie de complexitats”, admet, en referència a “l’esclat del conflicte laboral”, el “canvi de govern” municipal o “la precarietat pressupostària”, entre altres elements. “Tenint en compte tot això, ens n’hem sortit molt bé. Hem estabilitzat la nau i a partir d’ara podrem construir sobre una base estable”, argumenta.

Una de les característiques bàsiques que ha de tenir aquesta futura BTV és la de funcionar com una plataforma transmèdia, capaç d’oferir continguts que es puguin adaptar a les diferents finestres de què disposa la cadena, com la televisió, la ràdio, la pàgina web o les xarxes socials. De fet, BTV ja demana a les productores que els nous projectes que presentin compleixin aquest requisit, i pels volts de Setmana Santa el canal té previst estrenar el seu primer format transmèdia, que “farà servir les eines de la televisió, la ràdio i Instagram”, segons Vicente.

El director de la televisió barcelonina assenyala la “innovació” i l’“atreviment” com dos dels valors fonamentals que ha de tenir BTV. “Som una gran oportunitat de provar coses. Ens hem d’arriscar”, diu, i recorda que durant els últims mesos la cadena ja ha dut a terme algunes apostes en aquest sentit, com la cobertura del Mobile World Congress amb dispositius mòbils o la iniciativa BTV Reis, que permetia mostrar als nens barcelonins els desitjos que ells mateixos havien enviat just en el moment que la cavalcada de Reis passava per davant seu.

Per seguir explorant aquest camí de la innovació, la cadena ha creat el BTV Lab, un espai que encara funciona només “parcialment” i que s’ha de convertir en un “lloc d’experimentació” audiovisual, tant per als mateixos professionals de BTV com per als de fora. La incorporació, aquesta mateixa setmana, de Rosa Alba Roig com a directora d’estratègia i participació va també en aquesta línia: ella serà la responsable de pilotar la transició del model actual a la nova televisió transmèdia.

Ser a tot arreu

Vicente admet que, de moment, el “viratge” en els continguts que està duent a terme BTV ha incidit negativament en els seus resultats d’audiència. “Els espectadors que teníem eren de més de 60 anys, i el que els donem ara no els acaba d’agradar”, explica. Tot i així, subratlla que això només té en compte el seguiment a través de la TDT , un model “obsolet” perquè deixa de banda les noves formes de consum audiovisual, cada vegada més generalitzades. “No hem invertit esforços en una televisió convencional que té un recorregut limitat: ens estem ocupant del que creiem que caldrà ocupar-se en els pròxims anys”, diu Vicente, i posa com a exemple l’espai de queixes 'Selfiematon', que “a la televisió funciona malament però a Facebook va molt bé”.

“Fem bons continguts, però els hem de saber repartir bé. No teníem rellevància, la gent no comptava amb nosaltres. Hem de sortir a tot arreu”, reflexiona el director de BTV. En aquest sentit, la cadena ha dedicat esforços a buscar aliances amb altres entitats, des d’universitats fins a museus i centres culturals, per tirar endavant accions “col·laboratives” que l’ajudin a guanyar visibilitat.

Pendents de reobrir les negociacions laborals

Tot i que BTV té uns 200 treballadors, la immensa majoria no formen part de la plantilla sinó que pertanyen a una productora com Lavínia o Antena Local. Una recent sentència favorable a quatre treballadors d’Antena Local indicava que la fórmula laboral no era l’adequada i que la televisió els havia de contractar directament. Això va posar en marxa una negociació que ha quedat aturada per les festes. “El conflicte està latent”, explicaven a l’ARA fonts del comitè d’empresa. “Hi ha una cinquantena de demandes i estem pendents de saber si s’agrupen en un sol judici. Se’ns va dir, per part de l’empresa, que es volia evitar arribar al jutjat i que se’ns proposaria una alternativa, però de moment no s’ha constituït la taula de negociació”. El personal exigeix la contractació directa com a proposta mínima.

stats