La CUP retira el suport a Llorach tres dies després d'evitar-li la reprovació

La formació acusa la presidenta en funcions de la CCMA de poca transparència

Fa només tres dies, la presidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) va evitar ser reprovada per un sol vot de marge. L’abstenció dels quatre diputats de la CUP va ser, per tant, cabdal per evitar que acabés censurada pel Parlament. Aquest suport, però, s'ha esvanit aquest matí. La diputada Natàlia Sànchez ha anunciat formalment –durant la comissió de control celebrada aquest divendres– que li retirava el suport, per “la falta de transparència”, la qual cosa obre la porta que el ple torni a plantejar la reprovació de la màxima responsable dels mitjans públics catalans.

Al centre de la discòrdia hi ha els contractes publicitaris de la Corporació. La CUP ha demanat veure’n el contingut, per tal d’examinar les condicions i descomptes que s’hi apliquen. En un parell de casos –Estrella Damm i Airbnb– les empreses han refusat que siguin públics, de manera que això ha derivat en un procés legal i administratiu que ha coronat en un moviment sorprenent: la Corporació ha presentat un contenciós administratiu contra la mesa del Parlament, que li exigeix el subministrament d’aquestes dades als grups polítics.

Durant la seva intervenció, Llorach ha recordat que, en aquesta legislatura, l’ens ha atès més de 180 sol·licituds relacionades amb la transparència. Preguntada per la diputada Sànchez sobre com era que el contracte d’Agbar sí que s’havia publicat, Llorach ha explicat que aquesta empresa no s’hi havia oposat. “Aquest recurs no és un caprici”, va dir. “Només persegueix salvar els interessos comercials de la mateixa Corporació. Si unes empreses no volen dir quina quantitat gasta a la Corporació, nosaltres ho hem de preservar”. A partir d’aquí, la cupaire ha preguntat si, de tota manera, la Corporació s’hauria d’arrenglerar amb les empreses privades.

Negociant el contracte programa

La sessió parlamentària ha estat marcada també pel debat sobre el contracte programa, una eina que dota la CCMA d’estabilitat pressupostària, però que no existeix des del 2009. Llorach ha anunciat que aquesta primera quinzena de desembre hi hauria les primeres reunions amb el Govern per tal de traslladar les necessitats econòmiques de la Corporació, que la directiva no va precisar. Minuts abans, el diputat socialista David Pérez havia acusat TV3 i Catalunya Ràdio de ser “un pou sense fons”, en referència a les aportacions extraordinàries que s'han hagut de fer els últims anys. En el torn de rèplica, Llorach ha recordat que aquestes aportacions obeïen a dues causes sobrevingudes: la crisi amb l’Estat sobre la interpretació en l’IVA i l’augment de despesa del capítol de personal, per una decisió de la Generalitat.

L’elaboració del contracte programa va començar-se al juny, en un procés liderat per la consellera Rita Marzoa. Llorach l'ha qualificat d'“imprescindible” i ha explicat que l’esborrany consta d’una vintena de pàgines i de cinc més de proposta d’indicadors a partir dels quals avaluar l’èxit i el compliment d’objectius dels mitjans. De tota manera, abans de tenir contracte programa cal que el Parlament aprovi el mandat marc de la CCMA. 

Sanchis s’obre a debatre què fer amb els tuits de col·laboradors

El director de TV3, Vicent Sanchis, s'ha obert a debatre sobre si els col·laboradors externs de programes haurien de respectar el llibre d’estil quan diu que les seves intervencions en xarxes no poden comprometre la neutralitat de TV3. Ho ha fet després que Jair Domínguez digués “retrassada” a una diputada del PP. A hores d’ara, el llibre només afecta el personal propi dels mitjans.

Nou podcast de Carles Porta a Catalunya Ràdio l’any 2020

Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio, ha anunciat que Carles Porta estrenarà un nou podcast, després de l’èxit de Tor, tretze cases i tres morts, que ha superat les 300.000 escoltes. “La història de Tor no té res a envejar a la de Fargo o Twin Peaks”, ha assegurat Gordillo, que ha explicat també com Catalunya Ràdio forma part ja del sistema de majordomia digital Alexa, d’Amazon.

Més continguts de