Publicitat
Publicitat

CAC

Cap televisió espanyola va donar veu a les víctimes de la violència policial l'1-O

Un estudi del CAC mostra com La 1 i Telecinco van silenciar els partits sobiranistes

TV3 va ser la televisió que més veus va incorporar al seu relat sobre la jornada de l'1-O, segons un estudi quantitatiu del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC). En aquest mateix treball, es consigna que va ser l'únic canal dels analitzats (TV3, La 1, Telecinco, Antena 3 i La Sexta) que en els informatius d'aquella jornada va donar espai a les víctimes de les agressions policials i als observadors internacionals que van seguir el referèndum. Així mateix, queda palès que La 1 i Telecinco van incloure declaracions de PSOE/PSC, PP, Podem i Cs, però en canvi van rebutjar les intervencions del PDECat, ERC, la CUP o Catalunya en Comú.

Les dades numèriques processades pel CAC també mostren una evident preferència pel govern de l'Estat per part de les televisions espanyoles. Així, La 1 només va donar el 15,5% del temps de paraula a la Generalitat, mentre que el govern espanyol va acaparar el 48,6% dels minuts. En el cas d'Antena 3, la proporció encara és més desequilibrada: 15,8% per al govern català contra el 54% dedicat a l'espanyol. Pel que fa a TV3 –que va recollir l'opinió de tots els partits, menys de Ciutadans– va atorgar el 48% del minutatge al Govern i el 30,6% a l'administració espanyola.

L'estudi també evidencia una paleta de temes molt diferents segons la cadena. Així, al canal públic català es va dedicar la major part del temps (31,3%) a les accions violentes de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, i el segon tema (23,1%) va ser la informació sobre el desenvolupament de la jornada de votació. En canvi, als informatius de La 1 el tema més destacat (13,7% del temps) va ser la celebració del partit entre el FC Barcelona i la UD Las Palmas, a porta tancada. La segona informació, en minuts, va ser els aspectes del referèndum que es presenten com a il·legals o anomalies de la votació (12,1%). En el cas dels informatius de TVE a Catalunya, el 40,7% del temps es va concentrar en el posicionament del govern estatal en relació amb l'1-O.

A les televisions privades també s'observa la voluntat generalitzada de subratllar els temes més favorables al govern espanyols. Així, el 19,8% del temps dedicat per Telecinco a l'assumpte en els seus noticiaris va ser per a informacions focalitzades en l'actitud considerada passiva dels Mossos d'Esquadra. Els aspectes presentats com a il·legals o anòmals van ser el 12,8% de l'escaleta. En el cas d'Antena 3, aquestes informacions negatives sobre la marxa de la votació van suposar el 18,5% del temps, mentre que el segon tema en importància va ser l'actitud qualificada de passiva dels Mossos (16,7%). Només La Sexta va posar en primer pla el desenvolupament de la jornada i l'acció dels cossos policials espanyols per impedir-ho (32,2%), i les accions violentes d'aquestes policies contra la ciutadania (29,3%), com a segon tema.

L'informe es va aprovar aquest dimecres, amb cinc vots a favor –dos dels quals concurrents– i un en contra.

Etiquetes

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT