EL RADAR

Carles Capdevila: “Els millors anys del periodisme vénen ara”

“Si creiem en el periodisme, abandonem discursos tremendistes i ens dediquem a fer periodisme amb esperit artesà, cuidant els acabats, però adaptats als canals actuals i la cultura horitzontal i participativa, els millors anys del periodisme vénen ara”. El director de l’ARA, Carles Capdevila, va argumentar ahir 7 motius per creure en un gran futur del periodisme en el marc de Kosmopolis. El primer són els fets reals: apareixen nous mitjans fundats per periodistes, amb fórmules d’associació o cooperatives, que aconsegueixen ocupar un espai. El segon són les comunitats digitals especialitzades o segmentades, que permeten aprofundir i afavoreixen la cocreació amb els usuaris. Capdevila va parlar també de les oportunitats per al periodisme d’investigació que ofereix l’accés a grans dades i també els forats que s’obren a les filtracions. A més, el micromecenatge està aportant finançament a iniciatives que difícilment en troben a la indústria. Les noves narratives digitals, transmèdia i interactives, l’accés als canals de distribució que permeten crear mitjans amb inversions molt ajustades i el fet provat que els ciutadans premien la qualitat i el compromís amb subscripcions o fent-se socis d’iniciatives periodístiques van ser altres dels arguments per defensar el futur de la professió. Amb tot, el director de l’ARA condiciona el seu optimisme a una voluntat de canvi dels professionals, a la col·laboració entre periodistes, programadors i analistes de dades, i a una actitud obstinada, seductora i convincent per aconseguir que la despesa dels usuaris no se la quedin tota els canals de distribució digitals, sinó que permeti pagar els continguts professionals de qualitat.

Més continguts de