El Consell d'Informatius de TVE denuncia que el 'Telediario' va manipular les xifres del 9-N

L'informatiu va assenyalar que "només el 29,5%" dels catalans amb dret a vot van optar pel sí-sí

Nova polèmica als informatius de Televisió Espanyola. El Consell d'Informatius de la televisió pública estatal ha denunciat a través de Twitter que el 'Telediario' de dilluns va "manipular les xifres de la consulta catalana", ja que per determinar el percentatge de suport dels ciutadans a la independència no es va basar en les dades de participació, sinó en el total de persones que tenien dret a vot. 

En un rètol aparegut durant l'informatiu, encapçalat pel títol "Desafiament sobiranista", TVE deia: "Dels que podien votar, una mica més d'un terç va acudir a les urnes, i només el 29,5% es va decantar per la independència". Aquesta informació es va completar amb un gràfic segons el qual la participació va ser del 36,39% i el suport al sí-sí, del 29,5%. En realitat, gairebé el 81% dels votants es van decantar per la independència. "Des de quan els resultats s'extreuen del cens i no dels votants?", es preguntava el Consell d'Informatius. 




Per fer els càlculs, TVE es basava en les dades de l' Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat), ja que la consulta no tenia cens previ. De fet, oficialment la dada de participació es va donar únicament en xifres absolutes, i no en percentatge, precisament perquè no es partia de cap cos electoral predefinit.