TELEVISIÓ
Mèdia 16/11/2016

DMax pinta la Guerra Civil

La cadena estrena la sèrie documental de Minoria Absoluta que posa colors al conflicte bèl·lic

Albert Castellví Roca
3 min
DMax pinta la Guerra Civil

BarcelonaLa Guerra Civil va ser en colors, però només els que la van viure en primera persona la van veure així. Durant prop de 80 anys, totes les imatges que s’han vist d’aquest conflicte han sigut en blanc i negre, però aquesta nit això canviarà. DMax estrena, a les 22.30, España dividida: la Guerra Civil en color, España dividida: la Guerra Civil en color una sèrie documental que ha recuperat gravacions i fotografies originals del conflicte i les ha acolorit per mostrar la Guerra “com mai abans s’havia vist”. El projecte és una producció de Minoria Absoluta amb la col·laboració de Veo TV.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

“Era una oportunitat fantàstica d’acostar-nos a un període històric i crucial de la història d’Espanya d’una manera única i diferent”, destaca el director de Minoria Absoluta, Francesc Escribano, que és també el màxim responsable de la sèrie. Segons ell, “les noves generacions volen veure la Guerra Civil tal com va ser”, i a més el fet de tornar a posar-hi els colors permet parlar-ne “d’una manera com ningú no ho havia fet fins ara”.

El procés per acolorir aquestes imatges ha sigut llarg i complex: més de 50 persones han treballat durant un any i mig per convertir uns negatius en blanc i negre desgastats pel temps en una sèrie de televisió en color, utilitzant una tècnica que encara no s’havia fet servir mai a l’Estat. D’entrada, segons explica DMax, va caldre recórrer diversos arxius espanyols i estrangers -principalment, la Filmoteca Nacional- per revisar unes 400 pel·lícules, que equivalen a uns 90 quilòmetres de cinta. El material seleccionat es va digitalitzar en format 4K, d’ultraalta definició, i posteriorment es va acolorir fotograma per fotograma, com si es tractés d’un format d’animació. Diversos experts han assessorat l’equip a l’hora de decidir de quin color calia pintar uniformes, banderes, armes i altres elements sobre els quals hi ha poques referències. Pel que fa als sons, s’han recreat a partir d’arxius sonors originals de l’època.

Mercè Montalà posa la veu a una sèrie que ha guionitzat Manel Lucas amb l’assessorament de l’historiador britànic Antony Beevor, expert en la història d’Espanya. Segons la cadena, la producció busca un to “rigorós” i “equànime”, allunyat de “qualsevol tipus de judici de valor”. “És molt important que la gent entengui per què es va produir la Guerra Civil”, diu Beevor.

España dividida consta de tres capítols de 55 minuts i s’acompanya d’alguns extres. Després de cada episodi, a les 23.30, DMax emetrà La mirada de los historiadores, un espai d’una hora en què historiadors i altres experts analitzen les causes i conseqüències del conflicte i reflexionen sobre els personatges i moments que van ser claus per al seu desenvolupament. Josep Fontana, Santos Juliá, Hilari Raguer, Ángel Bahamonde i Mercedes Cabrera, entre d’altres, hi aporten el seu punt de vista. A més, el projecte es completa amb un making-of making-ofque s’emetrà coincidint amb la tercera entrega i que resumeix el laboriós procés de producció.

La sèrie que avui s’estrena a DMax forma part d’un projecte més ampli que inclou la pel·lícula Espanya en dues trinxeres, que també es basa en material gràfic original de la Guerra Civil pintat. El llargmetratge, dirigit també per Escribano, es va estrenar als cinemes el 28 d’octubre i TV3 l’emetrà l’any que ve.

stats