FORMAT HISTÒRIC DE LA TV
Mèdia 30/10/2011

Deu anys de 'triunfitos'

Els creadors d'OT voldrien tornar-lo a posar en marxa, però Telecinco el va cancel·lar i en reté els drets. El xou, que va canviar l'univers dels realities, celebra aquests dies el desè aniversari.

àlex Gutiérrez M.
2 min
Els 'triunfitos' de la primera temporada La primera edició d'Operación Triunfo va ser la més exitosa en audiència i en vendes de discos. Bisbal ha aconseguit  al llarg de la seva carrera 31 discos de platí. El segueixen Bustamante (13), Rosa (9), Chenoa (8),  Manu Tenorio (6 i un d'or), Nuria Fergó (3 i un d'or) i Gisela (2).

Barcelona.Tot i que la veda dels realities la va obrir Gran Hermano, amb Operación Triunfo el format va unir-se a la promoció del talent i l'esforç. El 22 d'octubre del 2001 s'estrenava la primera edició d'un programa que va sacsejar el panorama televisiu. Aquella temporada va llançar a la fama noms com els de Rosa, Chenoa, David Bisbal i Bustamante, coneguts com els triunfitos. També va fer vendre més de tres milions de CDs i va culminar en una final seguida per 12,8 milions d'espectadors.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

"A Gestmusic produíem Lluvia de estrellas, en què uns nanos cantaven molt bé, però imitant els altres. I vèiem que tenien moltes possibilitats, però que al cap de pocs programes marxaven", explica Toni Cruz, un dels creadors del format. "Amb Josep Maria Mainat vam pensar que estaria bé fer un format similar a Gran Hermano però que no ensenyés les misèries i els conflictes tan descarnadament, sinó que fos inspirador i ensenyés com els participants es van superant".

Abans de portar-lo a TVE, Cruz i Mainat el van oferir a Antena 3 (que el va refusar per ser massa complicat) i a Telecinco (en què no encaixava). Era una aposta de risc, en tot cas: les 13 gales de la temporada costaven 11 milions d'euros. I el cost de la formació per a cadascun dels concursants podia enfilar-se més enllà dels 180.000 euros si quedaven entre els finalistes.

A banda dels cantants, les carreres de Nina, Àngel Llàcer i Tinet Rubira (que n'era el director) van beneficiar-se de l'èxit d'OT. Al llarg dels deu anys de vida del programa, els presentadors van ser Carlos Lozano, Jesús Vázquez i Pilar Rubio.

Un final abrupte

El xou va estar tres temporades a la televisió pública espanyola, amb una audiència decreixent (però sempre elevada), i el va agafar -i revifar- Telecinco el 2005. Però els resultats de la vuitena temporada van fer que, al cap de només 35 dies, la cadena en precipités el final i el fes retirar.

Per Cruz, la cadena no ho va gestionar bé. "No pot ser que, deu dies abans de començar, encara no sàpigues ni quan et posaran. El format necessita mimar-lo i Telecinco no se'n va preocupar gaire. Volien que omplissin quatre hores, la qual cosa no tenia sentit, perquè el guanyador de cada gala s'acabava sabent a les dues de la matinada. I tampoc van passar els càstings, que ajuden a fer caliu durant les setmanes prèvies", lamenta.

Telecinco té els drets d'OT encara per a un any més. Cruz explica que li agradaria donar una oportunitat més al programa i que, per tant, s'estimaria més que la cadena n'alliberés la reserva.

Èxit internacional

El format és una de les exportacions televisives de més èxit al país: més de 50 televisions d'arreu del món el van comprar, sovint amb variacions en el nom: Projecte Fama, L'Acadèmia de la Fama... Rússia i l'Argentina són dos països on el xou ha funcionat molt bé. En alguns països, com el Líban, se celebra igualment, però amb els concursants masculins i femenins separats. A banda dels concursos, OT ha donat també dues pel·lícules: un documental dirigit per Jaume Balagueró i Paco Plaza el 2002, i un film de ficció protagonitzat per Hugh Grant el 2006.

stats