Disney+ es conjura contra les maratons de sèries

La nova plataforma emetrà els capítols setmanalment i s’allunya del ‘binge watching’ de Netflix

Disney+ aterrarà a les llars nord-americanes el 12 de novembre i ho farà incentivant que l’espectador recuperi aquella sensació, ara tan antiga, d’haver d’esperar per l’episodi de la seva sèrie preferida. La plataforma ha decidit trencar la tendència de les maratons de sèries i apostar per les emissions setmanals de les seves produccions. Una manera de fer que permet que cada nou episodi sigui rebut com un esdeveniment.

La decisió de Disney+ és tota una declaració d’intencions contra el model de consum que va inaugurar Netflix l’any 2013. Quan la plataforma va irrompre en el món de la ficció amb House of cards va capgirar la manera com l’espectador mirava les sèries: estrenant tots els capítols d’una temporada de cop i originant el que després es va conèixer com binge watching, o les maratons de sèries.

‘Binge watching’ i èxits fugaços

“No hi ha motius per fer emissions setmanals”, explicava Ted Sarandos, cap de continguts de Netflix, a HitFix l’any 2016. “L’allunyament de la televisió amb horaris és enorme, per què arrossegar la gent a un sistema que estan abandonant en massa?”, reflexionava llavors. Netflix va marcar el pas que després han seguit altres plataformes com Movistar+, que ha optat per alliberar tots els episodis de les seves sèries originals de cop, o Amazon.

El sistema ha funcionat durant els últims anys, però la suma de l’allau de sèries i el binge watching està provocant que la vida de les produccions sigui molt curta. La sèrie de l’estiu ho és, com a molt, durant una setmana, i no hi ha temps per reflexionar-hi perquè l’espectador s’empassa un capítol rere l’altre. A més, aquest model també ha contribuït a una creixent psicosi antiespòiler.

Paradoxalment, les ficcions que han marcat la conversa serièfila dels últims mesos han sigut sèries que s’emeten setmanalment, com Joc de trons, Euphoria o Chernobyl. Totes tres ficcions són de la HBO, que com que depèn del canal per cable nord-americà, que emet setmanalment, no sol apostar pel binge watching. L’estratègia els va bé i, per exemple, el final de Joc de trons, a més d’aconseguir un rècord d’audiència, va monopolitzar converses i mitjans.

Les noves plataformes han pres nota de l’èxit de la HBO i aposten per polítiques d’emissió similars, més properes a les de la televisió tradicional. Hulu, que només opera als Estats Units i forma part del mateix grup que Disney, allibera els tres primers episodis i després continua fent emissions setmanals. El nou servei d’AppleTV+ sembla que seguirà la mateixa política.

Amb l’estratègia de l’emissió setmanal, Disney+ vol assegurar-se que la base de primers subscriptors no abandonin la plataforma en massa un cop hagin maratonejat la sèrie que els interessa. Els fans de Star Wars que vulguin veure The Mandalorian, la producció més important de Disney+, hauran de subscriure-s’hi i seguir la sèrie capítol rere capítol els dos mesos que duri, un temps que els pot servir per descobrir què més els ofereix la plataforma. Disney aposta, per tant, per un model més slow i basat en la qualitat i no la quantitat, segons va explicar Michael Paull, president dels serveis de streaming de la companyia.

El gir cap a l’emissió setmanal també està afectant Netflix, però només de forma residual. La plataforma segueix creient en el binge watching i només fa emissions setmanals de realities comprats com The great British baking show, del qual ofereix els capítols segons es van emetent al Regne Unit.

Més continguts de